Beste,
Ik ben hier de licenties van de Windows machines eens aan het bekijken. Wat mij opvalt is het volgende:
Op elke pc staat een licentie geplakt (langs de zijkant) met daarop de CD-key. Eens ik de key opzoek in het register dan is dit een volledig andere dan deze die op de pc geplakt is.
mijn vraag is dan: heeft elke OEM cd zijn eigen cd key, of maakt deze gewoon random één aan?
Mvg
OEM installatie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
Fabrikanten (dell, hp, acer, ...) hebben een speciale oem key die werkt op pc's met hun bios. Zo kunnen ze alle pc's installeren met 1 key (die niet online geactiveerd hoeft te worden). De sticker is voor als je je pc zelfs herinstalleert. Dit is een gewone (ongebruikte) oem key, die je dan moet gebruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Correct. En dat zorgt er bij de meeste gevallen ook voor dat je dat soort PC's bij een eerste herinstall enkel krijgt geactiveerd mits menselijke tussenkomst (telefoon naar MS), en de eerste poging tot automatisch activeren meestal wordt geweigerd door MS's activation server (dom genoeg).
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat soort bios-gelockte OEM keys hebben "31337" hackers ook misbruikt om Vista aan de man te krijgen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz