software voor video op extern of tweede scherm

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ik ben op zoek naar (gratis) software waarbij video kan gestuurd worden naar een tweede scherm of een extern scherm (in geval van een laptop).

Op je hoofdscherm (of laptopscherm) zie je xp bureaublad en zo, op het extern scherm zie je dan niets.

Als je het videoprogramma opent, zie je nog altijd niets op je tweede scherm. Pas als je effectief een videobestand afspeelt, wordt enkel dit beeld doorgestuurd naar het tweede scherm.

Is misschien beetje raar uitgedrukt. Het is de bedoeling om te werken met een beamer voor publiek. Het is niet de bedoeling dat die mensen bureaublad en zo zien dus enkel het video-gedeelte mag worden doorgestuurd naar de beamer.

Ik dacht wel dat dit mogelijk was maar kan niet direct iets vinden op hoehel
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

De mogelijkheden dienaangaande worden grotendeels bepaald door de mogelijkheden van de VGA part en zijn drivers.

Wat je daarnet beschrijft (enkel video op het 2e scherm) heet bij ATi "Theater mode". Zo heb je daarnaast ook nog de "clone mode" waarbij het 2e beeld gewoon een copy is van het 1e, of je kiest voor uitbreiding van je desktop, waarbij je 2e beeld "redelijk onafhankelijk" zal zijn van je hoofdbeeld en waarbij je op je hoofdmonitor andere dingen kan laten zien als op je 2e monitor. Opgelet, bij oudere VGA's is het mogelijk dat een video-overlay _niet_ op beide schermen gelijktijdig kan gespeeld worden in deze modus. Bestaan nog wat variaties op deze modus'en, maar grotendeels komt het hierop neer.

Bij nV heten die modes wat anders, maar het principe blijft hetzelfde.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Dus met een relatief recente videokaart is dit mogelijk? bijvoorbeeld iets uit de Ati HD2400 serie?

Ik dacht dat het afspeelprogramma (zoals bijvoorbeeld mediaplayer, vlc, ...) daar ook mee overweg moest kunnen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Kenneth schreef:Dus met een relatief recente videokaart is dit mogelijk? bijvoorbeeld iets uit de Ati HD2400 serie?

Ik dacht dat het afspeelprogramma (zoals bijvoorbeeld mediaplayer, vlc, ...) daar ook mee overweg moest kunnen.

.... als het dat is wat ik DENK dat je bedoelt, ik krijg dit zelfs met menige ati7000 klaar hoor ... ;). De Ati8500 was zowat de eerste die dit echt correct implementeerde, was de eerste VGA (buiten de baanbrekende Matrox G400) waar je bij Ulead MSP allerlei leuke truukjes kon doen op basis van deze ontwikkeling. Hoewel voor mijn MATROX de eerste was met ECHTE dualhead, was Ati er toch ook wel heel vroeg bij met nV kwam een zuchtje later.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Het is de bedoeling dat ik op mijn pc'tje alles kan doen zoals verkenner en zo. Op dat moment is het op het extern scherm zwart. Als ik op mijn pc een videobestand open, wordt dat full screen getoond op het extern scherm zonder controls of muispijltje of zo. Enkel en alleen beelden van da videobestand.

Denk wel dat we hetzelfde bedoelen.

En zo'n hd2400 kan ik dan nog gebruiken in een mediacenter pc'tje. Ofwel kijk ik direct voor een hd2600. Meer dan dat is er toch niet echt nodig in een mediacenter.
verdickt
Premium Member
Premium Member

Volgens mij zal uw 2de monitor of beamer wel niet zwart zijn vermoed ik.

Waarschijnlijk zal er de achtergrond van uw scherm getoond worden.

(Toch als je extended monitor hebt genomen), bij het clonen ( is geen optie in uw geval zie je dus op monitor 1 en 2 hetzelfde ).

Wat betreft die theater mode: bij het opstarten van een film is dan enkel de film en niets anders te zien maar ik vermoed dat voor je de film start nog steeds de desktop achtergrond te zien krijgt.

Maar van het laatste ben ik niet helemaal zeker,
Kenneth
Premium Member
Premium Member

De desktop achtergrond zien, is in principe geen zo'n groot probleem. Ik kan als wallpaper het logo plaatsen zonder icoontjes en werkbalk. Of gewoon een zwart bureaublad

Maar vensters zoals van verkenner of de map waar de videobestanden staan, mag niet op het extern scherm komen.

Dus:

op mijn scherm: bureaublad en paar open vensters
op extern scherm: bureaublad

filmpje openen

op extern scherm: full screen video

is eigenlijk niet slecht en voldoet prima aan wat ik in gedachten heb
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”