Crytek, Microsoft en Nvidia niet positief over DX10.1
woensdag 14 november 2007 - Door: Donato Ranzato
bron: pcmweb.nl
Gamesontwikkelaars, hardwarefabrikanten en zelfs Microsoft hebben een uitgesproken mening over de nieuwe versie van het DirectX-protocol, alleen is het helaas geen positieve.
Toen er aan Kevin Unangst, senior-directeur Games bij Microsoft, werd gevraagd of gamers beter nu een grafische kaart met DirectX 10 ondersteuning kunnen kopen of beter kunnen wachten op de kaarten van Nvidia en AMD met DirectX 10.1 ondersteuning antwoordde hij: "DX 10.1 is een kleine update die in de nabije toekomst geen invloed zal hebben op games of gamers." De nieuwe versie van DirectX zal met de eerste Service Pack voor Windows Vista worden uitgerold.
Microsoft is niet de enige ontwikkelaar die niet echt enthousiast is over DirectX 10.1. Cevat Yerli, de baas van Crytek, zegt: "We zijn er trots op dat we altijd de eerste zijn die belangrijke nieuwe technologieën toepassen die onze games kunnen verbeteren. Men zou dus verwachten dat we onmiddellijk DX 10.1 gaan gebruiken. Maar we hebben er naar gekeken en er zit niets belangrijks in waarom we het zouden moeten gebruiken. We hebben dus geen plannen om het te gebruiken, zelf niet in de toekomst."
Nvidia omschrijft DirectX 10.1 als "een kleine verbetering van DirectX 10 die een aantal optionele functies verplicht maakt". De eerste kaarten van Nvidia met ondersteuning voor DirectX 10.1 zullen pas na Vista SP1 uitkomen.
AMD's Radeon HD 3850 en HD 3870 zijn de komende feestdagen twee van de meest gewilde grafische kaarten. De HD 3800-serie, die eerder de codenaam RV670 had, is een 55nm ‘optical shrink' van de 80nm R600-architectuur. Aan de serie is ondersteuning voor DirectX 10.1 toegevoegd.
Crytek, Microsoft en Nvidia niet positief over DX10.1
Da's gewoon wat FUD (=Fear, Uncertainty and Doubt) van nVidia omdat concurrent AMD/ATi de enige zal zijn met een DX10.1 kaart voor de eindejaarsperiode. Qua performantie maakt het inderdaad niet veel uit, maar dat kan je ook nog steeds van DX10 zeggen.
Why DX10.1 matters to you (The Inquirer)
Aangezien AA een grote invloed heeft op de beeldkwaliteit, ziet die ATi HD3870 er toch wel heel aantrekkelijk uit. Z'n huidige snelheid is slechts ietsje minder dan de nVidia 8800GT, maar ook de prijs is wat lager en vanaf volgend jaar (DX10.1 zit in Vista SP1) zou je er wel eens zomaar een serieuze boost qua performantie + beeldkwaliteit bij kunnen krijgen.
DX10.1 geeft dus Anti-Aliasing(=AA) zonder dat er een impact is op de snelheid van renderen.Games like Quake3 would do a lighting pass, then a shader pass, and another lighting followed by shaders and so on until everything was rendered right. This was quite precise but also quite slow. Dog slow.
...
What this meant is that you can't turn on AA if you have deferred rendering unless you do Supersampling which is rendering it at higher reolutions and sampling down. This is unusably slow, so it went out the door, meaning if you were designing a game, you picked speed in the form of deferred shading, or beauty in the form of AA. Most DX10 games will go for speed, meaning the AA hardware will sit more or less idle.
DX10.1 brings the ability to read those sub-samples to the party via MSBRW. To the end user, this means that once DX10.1 hits, you can click the AA button on your shiny new game and have it actually do something. This is hugely important.
Aangezien AA een grote invloed heeft op de beeldkwaliteit, ziet die ATi HD3870 er toch wel heel aantrekkelijk uit. Z'n huidige snelheid is slechts ietsje minder dan de nVidia 8800GT, maar ook de prijs is wat lager en vanaf volgend jaar (DX10.1 zit in Vista SP1) zou je er wel eens zomaar een serieuze boost qua performantie + beeldkwaliteit bij kunnen krijgen.