Nas/fileserver met newsgroup mogelijkheid?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
toettoet
Plus Member
Plus Member

had ff gegoogled of er 'out of the box' nas waren die ook konden downloaden van newsgroups, blijkt dat dit niet gaat en dat de meesten enkel bittorrent gebruiken.
wel is er eentje van synology, de 106, die kan gemod worden zodat em wel met sabnzbd overweg kan... maar schijnt dat het niet perfect loopt en snelheid niet boven de 310kB/s komt (heb wel enkel first posts gelezen)
hier kan je er meer over lezen, maar blijkbaar is de laatste beta al van vorig jaar :p

nu vroeg ik me af of er nog andere nas'jes waren die dit ook kunnen en of je dan eerder een mini pc'tje moet kopen om dit te kunnen met redelijke performance?

'k zou het wel interessant vinden voor vooral tijdens de nacht uren te downloaden van newsgroups, omdat m'n pc redelijk veel lawaai maakt en de nas dan eerder in de living komt :)
Laatst gewijzigd door toettoet 17 okt 2007, 20:16, in totaal 1 gewijzigd.
toettoet
Plus Member
Plus Member

aangezien er dan blijkbaar geen zijn, zal ik m'n vraag maar aanpassen naar:

ik heb hier nog een werkend moederbordje liggen, en nog ander gerief waar ik een pc'tje kan uit samen stellen. enigste wat ontbreekt is een case en hdd's :p

maar is er een uitgeklede linux distributie die dienst kan doen als een operating system voor een nas-a-like systeempje (maar dan iets sneller en wellicht ook luidruchtiger)
kzou het vooral willen vanop afstand via browser/ftp willen besturen.
sabnzbd is een handig progje hiervoor :p

tzou dus een klein fileservertje worden maar zou het liefst zo goedkoop mogelijk houden. voor hdd's geen probleem maar qua case zou'k echter niet weten in welke richting te gaan :/
liefst zo klein en stil mogelijk, iemand die dergelijke case heeft of kent?

en wat eigenschapjes vant mobo enzo:
asus k8v-se mobo met dacht 4 pata en 6? sata poortjes, genoeg dus :p
en een 6600GT grafische kaart die nog dienst kan doen erin voor moestek
ooit toch een display er op zou moeten aansluiten voor als het niet meer wil werken van op afstand (laten we hopen dat het niet zover komt)
1024MB ram reepje
en een 3200+ amd64 processor.

ik weet het tis nog redelijk krachtig voor enkel dienst te doen als nas/fileserver, maar mobo en andere delen liggen hier toch maar in dozen te wachten op hun lot :p

kga zelf wel wat kijken naar cases enzo, hou jullie op de hoogte!

[edit1]
dacht mss aan deze case:
cooler master centurion 532
pro's: zou stil moeten zijn door de 120mm fan
heeft 4 interne hdd slots + kunt ge met een ander stukje hardware 3(of meer) 5'25 inch slotjes omtoveren in nog een extra hdd rack.
59€ voor de case.

nu moet ik enkel nog zoeken naar een geschikte linux distrotje die manageable is via browser

[edit2]
hmm ik denk freenas te nemen en daar dan bij sabnzbd op te zetten want die zo platform onafhankelijk moeten zijn.
ideaal dus \o/
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Ik doe het persoonlijk met een windows server. Voordeel van mijn opstelling is dat ik hem ook als domain controller etc kan gebruiken, dit werkt altijd wel leuker. Ik open gewoon een RDP sessie om mijn downloads op te geven, werkt prettig en kost absoluut niet veel tijd, je kan ook direct zien als er iets 'fout' loopt. Ook voor fileserver lijkt mij windows toch een betere keuze, als je ziet dat een groot deel van de professionele NAS'en Windows 2003 storage server draaien.

Ik ken wel wat van linux, dus daar ligt het niet aan. Maar Windows vind ik net iets handiger om te beheren.
toettoet
Plus Member
Plus Member

ok, en mss is het verstandiger ook, kheb wel al es een jaarke met linux gewerkt maar toch... lijkt het me inderdaad gemakkelijker om windows dan te nemen.

realisatie van alles is wellicht wel pas voor in februari 2008 omdat ik dan verhuisd ben
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”