Luminus.. WAT EEN FOUT!!

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Even mijn verhaal schetsen..

Mijn vriendin en ik wonen samen, en hebben een jaar in een appartement gewoond.
Wij werken overdag alletwee en hebben niet echt veel verwarming nodig, waarmee ik bedoel dat in de wintermaanden enkel de verwarming in de woonkamer opstond, en dan nog maar een uurtje of 3-4.

Enkel de boiler voor verwarming en warm water werkte dus op gas.

Einde juli zijn we verhuisd naar een nieuw appartement en hebben onze Luminus dus afgesloten op het oude app.

We hebben de eerste 2 maand een voorschot van 105, 27€ betaald en daarna 59,29€ elke maand.

We kregen de eindafrekening en kregen 572€ terug! Ik dacht van: wow dit is wel tof, maar dacht niet dat het zou kloppen, tot Luminus het bedrag op onze rekening terugstorte..

Nu hebben we gisteren een brief gekregen van Luminus waarop staat:
"Wij stellen vast dat u op 07/09/2007 een afrekening met creditnotanummer XXX ontving die gebaseerd is op

onvolledige gebruiken
Dit is het gevolg van een inmiddels herstelde computerfout bij het inbrengen van uw verbruiksgegevens in ons facturatiesysteem.

blablabla

Wat blijkt: we moeten ipv 572€ terugtrekken, 973€ BETALEN!!!!!!!

DAT KAN TOCH NIET, dat is een verschil van 1400€...????

Met 2 mensen die af en toe de verwarming opzetten en altijd werken zijn + de zachte winter, zouden wij voor 2200€ gas verbruikt hebben???????[/b]
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Dafke schreef: DAT KAN TOCH NIET, dat is een verschil van 1400€...????

Met 2 mensen die af en toe de verwarming opzetten en altijd werken zijn + de zachte winter, zouden wij voor 2200€ gas verbruikt hebben???????[/b]
Je verbruikt ook geen 2200€ volgens mij. Je hebt je voorschot betaald, en dan 572 euro teruggetrokken. Nu blijkt dat je 973 euro moet terugbetalen. Je kosten zijn dus je voorschot + (973-572) euro, aangezien je die onterecht ontvangen 572 € ook nog moet terugstorten. Reken maar eens even uit, da's geen 2200€.
En indien je denkt dat dit niet klopt zou ik toch even naar Luminus bellen, kan zijn dat het gewoon een foutje is en het even snel rechtgezet is...

Aan de andere kant kan het zijn dat het eerste jaar je maandelijks voorschot niet echt in verhouding is tot je werkelijke verbruik. Daardoor kan je op het eind misschien heel wat moeten bijbetalen, normaal zal Luminus je dan wel voorstellen om het voorschot te verhogen om te voorkomen dat je op het eind van het jaar veel moet bijbetalen.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Voorschotten voor nieuwe woningen/appartementen zijn inderdaad gewoon gemiddelde bedragen die niet in verhouding staan tot het werkelijke verbruik. Pas na de afrekening van het eerste jaar worden de voorschotten aangepast aan de 'realiteit'.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

ja maar wat ik bedoel :

Volledig bedrag + voorschotten zou komen op 2200€

Ik heb al aan 8 verschillende gezinnen gevraagd wat hun verbruik is..
Dit zijn mensen met kinderen, geen kinderen, hele dag thuis enz..
NIEMAND komt dan ook aan deze bedragen!!!
Maximum is gezin met 3 mensen die ALLES in één hebben, dus ook electriciteit, groter huis, meer personen + airco en waar ze het graag warm hebben : 1700€ per jaar!!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Dat moet een fout zijn...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

meterstand op 1jaar
van 6682 naar 8719 = 2037
=21000 Kwh!!???????
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:meterstand op 1jaar
van 6682 naar 8719 = 2037
=21000 Kwh!!???????
Yep, dat zal inderdaad kloppen. Gas moet omgerekend worden van M3 naar KWh en dat is inderdaad vermenigvuldigd met ongeveer een factor 11.

Ik verbruik zelf ongeveer 20.000KWh gas per jaar (verwarming, water & koken) en betaal ongeveer 75€ +21% BTW = 90€ per maand voorschot aan gas.

Als jij elke maand maar 60€ betaald hebt, dan kan je je inderdaad aan een mooie eindafrekening verwachten. Ik vrees dat ik met de gestegen gasprijzen eveneens nog een serieuze schep zal mogen bijbetalen.

Nu je toch je afrekening in de hand hebt, kan je altijd op http://www.vreg.be/nl/04_prive/02_kieze ... gelijk.asp nagaan of er voor jou situatie geen goedkopere alternatieven zijn.
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Tja, het verbruik op zich liegt niet hé ... kan liggen aan slechte/geen isolatie (bv. enkel glas), slecht onderhouden/lage rendements installatie, enz ...
Vaak is een investering in energiebesparing heel snel terugverdiend (en daarna pure winst), maar zoiets doet men natuurlijk niet in een huur-app/woning ... In het buitenland bestaan er (denk ik) wel al systemen waarmee verhuurders ook aangespoord worden om hier toch ook iets aan te doen ...
6 jaar geleden huurden wij ook een huis met geen isolatie/enkel glas en een vooroorlogse CV, wij zaten altijd in de kou (ook met 2 werken) en toch zoop dat spel voor meer dan 2000€ per jaar aan mazout (in een tijd dat de mazoutprijs nog een pak lager lag dan vandaag!).
Sinds we in ons eigen huis op gas stoken, is dat al een pak minder, maar met wat extra ingrepen zou het nog beter kunnen ...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Dave schreef:Tja, het verbruik op zich liegt niet hé ... kan liggen aan slechte/geen isolatie (bv. enkel glas), slecht onderhouden/lage rendements installatie, enz ...
Vaak is een investering in energiebesparing heel snel terugverdiend (en daarna pure winst), maar zoiets doet men natuurlijk niet in een huur-app/woning ... In het buitenland bestaan er (denk ik) wel al systemen waarmee verhuurders ook aangespoord worden om hier toch ook iets aan te doen ...
6 jaar geleden huurden wij ook een huis met geen isolatie/enkel glas en een vooroorlogse CV, wij zaten altijd in de kou (ook met 2 werken) en toch zoop dat spel voor meer dan 2000€ per jaar aan mazout (in een tijd dat de mazoutprijs nog een pak lager lag dan vandaag!).
Sinds we in ons eigen huis op gas stoken, is dat al een pak minder, maar met wat extra ingrepen zou het nog beter kunnen ...
idd, met een slecht geisoleerde woning kan men snel aan zulke bedragen komen. Spreek ook van ervaring: mijn kot vroeger dat verstookte ook echt mega veel mazout, en dan werd er in de gemeenschappelijke delen nog niet verwarmd! Dafke, hoe zit het met isolatie in jouw woning? Enkel/dubbel glas?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

kijk, ben nog iets te weten gekomen

het jaar dat wij in het app kwamen, is er samen een nieuwe eigenaar ook aangesteld.
Het app was een familiekwestie, en de nonkel heeft het overgeërft.

Op luminus vroeg ik van: kunnen jullie dan eens informatief vertellen wat het jaar voor mij verbruikt was?
Antwoord: neen, want die vorige persoon was niet bij ons + dit is privé, we mogen het ook niet geven. Enkel de persoon zelf in kwestie.

Teruggebeld naar Immo kantoor: jah.. we weten inderdaad, in het begin was er nogal een rompslomp, want blijkbaar hebben de vorige huurders niets moeten betalen. De "vorige" eigenaar heeft dat betaald voor hun!

Dus ik denk eigenlijk dat er iets gebeurd is dat wij nu gas moeten betalen van 2j ofzo...

Collega van mij heeft gezegd dat hij veeeeeel verbruikt heeft vorig jaar in zijn appartement, die zelfde levenstijl van ons heeft. Heeft ook net de eindafrekening gehad: 11000Kwh.

Dit is toch een groot verschil...

Nu vraag ik mij af: als er oplichting in het spel ZOU KUNNEN ZIJN, moet ik toch aan die gegevens kunnen komen??
zippie666
Pro Member
Pro Member

Voor zover ik weet is er geen ombudsman voor energie maar daar ben ik hopelijk verkeerd in

Er zijn nog mogelijkheden, probeer eens 1700 te bellen tijdens de kantooruren en informeer daar eens wat je mogelijkheden zijn. 1700 is een gratis nummer van de overheid, dus wie weet kan je via de FOD consumentenzaken iets forceren? Of testaankoop eens aanspreken hierover? Die kunnen evt een onpartijdig onderzoekje voeren? Bestaan er nog programma's als recht van antwoord? Van zodra het in de media komt zijn ze meestal pakken behulpzamer :evil:

Blijf wel steeds vriendelijk, de persoon aan de andere kant van de telefoon kan er ook niet aan doen en doet ook maar zijn/haar job!
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

bedankt voor de tip
heb gebeld naar 1700 en die hebben mij nr gegeven van eigenlijk consumentenbescherming en soort van ombudsdienst voor energie..

Ga nu eens bellen naar die..
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Dafke,

Als ik me niet vergis heb jij helemaal geen 2200€ per jaar aan gas betaald (zoals hierboven reeds gezegd is)

Je hebt :
2 X 105,27€ betaald = 210,54€
10 X 59,29€ betaald = 592,90€

Totaal voorschotten = 803,44€

Je hebt 572€ teruggekregen
Nu moet je 973€ terugbetalen

803,44€ - 572€ + 973€ = 1204€ netto betaald .... wat 100€ per maand is

Je kan je vragen stellen over je totale verbruik aan gas, maar 21.000KWh per jaar is niet onrealistisch hoor. Ik woon in een nieuwbouwappartement (super geisoleerd, langs alle kanten ingesloten door andere appartementen) en verbruik ongeveer hetzelfde. Wij werken met z'n tweetjes en er is dus de hele dag niemand thuis.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

debet staat op 2243,42
credit op 1270,25
dus nog 973,17 te betalen

Dus ik heb wel in totaal 2243,42 moeten betalen???!!
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:debet staat op 2243,42
credit op 1270,25
dus nog 973,17 te betalen

Dus ik heb wel in totaal 2243,42 moeten betalen???!!
Als ik op de website van Luminus een verbruik van 21.000KWh ingeef, dan kom ik op een bedrag van ongeveer 1.050€ uit. Iets klopt er dus niet.

Ik denk dat je best toch even contact met Luminus opneemt om meer uitleg te krijgen. Ik denk toch dat zij je eerste aanspreekpunt zijn.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

heb ik al gedaan
uitleg: 21000kwh is normaal hoor...
+ dit zijn de meterstanden meneer...

Gebeld naar Federale overheidsinstantie

direct aangetekende brief opsturen (betalingstermijn wordt direct verlengd met 10 dagen)

indien negatief of geen antwoord gaan zij hiermee verder..
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dafke schreef:ja maar wat ik bedoel :

Volledig bedrag + voorschotten zou komen op 2200€

Ik heb al aan 8 verschillende gezinnen gevraagd wat hun verbruik is..
Dit zijn mensen met kinderen, geen kinderen, hele dag thuis enz..
NIEMAND komt dan ook aan deze bedragen!!!
Maximum is gezin met 3 mensen die ALLES in één hebben, dus ook electriciteit, groter huis, meer personen + airco en waar ze het graag warm hebben : 1700€ per jaar!!
Troost u bij elektrabel heb ik ook eens zo'n fout gehad 'k moest ook meer dan 1000 euro opleggen voor elektriciteit weliswaar, nu was het zo dat volgens elektrabel zelf het onmogelijk was dat we zoveel verbruikt hadden, dus dat we het nooit konden verbruikt hebben maar ik heb ze wel mogen betalen, ze zijn zelfs 2keer komen kijken omdat het niet kon.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

Kan verkeerd zijn hoor maar kan het zijn dat Luminus volledig afhankelijk is van Eelectrabel voor de aankoop van energie.
Nuon en Essent maken zelf een groot deel van hun elektriciteit. Als ik het goed heb moet Luminus alles (of toch bijna) inkopen.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 3 keer

Volgens mij is er ook een fout in de overname van de meter gebeurd. Ik zou zeker eens langs een huurdersbond winkel gaan en uw verhaal doen.

21.000kwh is op zich normaal voor een gewoon huis (overdag verwarmt), voor een appartement is dit toch al enorm veel. Het kan, maar het is veel.

www.huurdersbond.be
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Heeft er iemand voor mij een voorbeeld van een "aangetekend schrijven"?
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer

Dafke schreef:Heeft er iemand voor mij een voorbeeld van een "aangetekend schrijven"?
Da's toch een gewone brief, maar dan aangetekend verstuurd :? :???:
If you can't beat them, confuse them.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

ja da weet ik ook wel
maar wat moet ik juist vermelden enz..
allé dat het een beetje deftig is...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”