LaundroMat schreef:Sorry, maar nu ben ik nog altijd niet zeker of het om phishing, gehackte PC's of een gehackte webserver gaat. Alles wat ik van jullie lees is de veronderstelling dat het om gehackte PC's of om phishing gaat.
Ik vraag dit gewoon maar omdat ik me een stuk veiliger zou voelen mocht ik zeker weten ("zeker", zoals in: met bronvermelding) dat het aan de gebruiker(s) lag dan aan het systeem van de bank. In het laatste geval zou ik overwegen van bank te veranderen, en in het eerste geval weet ik dat ik - zoals altijd - gewoon zeer goed moet opletten.
Eerst even enkele (gefundeerde) veronderstelling: Mocht het inderdaad de mafia zijn die een server van een bank kraakt, verwacht dat er heel wat meer dan 50-tal rekeningen geplunderd worden. Dit zou het IT equivalent geweest zijn van de kraak van de eeuw.
Binnenbreken bij een bank is heel wat riskanter, de kans op ontdekking is groter en zij bezitten geld, middelen en nodige contacten om onmiddelijk in te grijpen. De inbraak bij de particulier wordt meestal pas na enkele dagen opgemerkt. De factor tijd is ook heel belangrijk...
Tenzij met medewerking van insiders wordt dit heel extreem moeilijk.
Eventjes een paar feiten:
- banken beveiligen hun infrastructuur heel goed en alles, maar dan ook alles (transacties, ip adressen etc.. wordt gelogd.)
- Het is veel eenvoudiger om binnen te breken op de pc van Jan Modaal.
- Phising is de meest populaire aanval.