draadloos internet delen.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
elrocco
Plus Member
Plus Member

Ik zat al een tijdje met de gedachte een netwerkje te bouwen, zodat de kids hier ook op het net kunnen...En 't is zover, vorige week op de computerbeurs in Antwerpen "zotte kosten" gedaan; draadloze netwerkkaartjes gekocht van smc (54Mbps).Alles is nu, na een week proberen en doen (tot zelfs dikwijls ne keer goe in de nacht...), geconfigureerd.Toch heb ik al een paar vraagskes, waar ik in google niet direkt een antwoord op vind(of elkaar tegensprekende antwoorden), vandaar dat ik ze eens op het forum kom stellen.Misschien zijn er hier wel netwerkbollebozen bij...ik ben benieuwd!
Ik heb twee pc's in een ad-hoc netwerk aan elkaar verbonden.De winxp pc gaat door als server, een win98se pc als klant.Ik heb op beiden de kaarten geïnstalleerd en geconfigureerd met een toolke die bij de wireless pci kaartjes zat geleverd.Aan m'n winxp machine hangt een alcatel speedtouch usb modemke.Dus da internet deel ik nu ook met de andere pc.(net zoals m'n bestanden en printer).
M'n vragen nu:
1)Ik merk bij de snelheidstesten hier op de site op de winxp machine niets verschillends op ; ik heb nog steeds 330 à 340KBps .
Als ik dan op de win98se machine ga zien, die daar misschien een meter of vier vandaan staat, haal ik maar 160 à 180kBps meer.Kan dit dus alleen te wijten zijn aan het draadloos overbrengen van het internet???
2)deze vraag zal misschien tevens een verduidelijking zijn voor de eerste vraag.M'n configuratie van de kaarten ziet er als volgt uit: ad-hoc mode - op m'n servermachine heb ik bij de eigenschappen van de kaart (tcp/ip) alleen een ip-adres(192.168.0.1) en subnetmask (255.255.255.0)ingevuld.Bij de klant-machine heb ik "automatisch een ip-adres verkrijgen" aangeduid, "DHCP voor WINS omzetting gebruiken", DNS uitgeschakeld, (bindingen aan ATM toestaan =>nee)en als gateway mijn ip-adres.Ik heb ook gekozen voor de 128bit WEP beveiliging.Maar ik heb ondervonden dat wanneer ik dat ip-adres verander naar 192.168.0.2, dit ook wel werkt.Mijn vraag hierbij is dus, wat is het meest voor de hand liggend, geef ik zelf een ip-adres, laat ik dat bepalen door die DHCP?
Ik krijg dus wel internet verbinding.Bij geen enkele van m'n internet explorer's wordt proxy gebruikt.Moet da wel of niettes?Kan dat een invloed hebben op die snelheid?
Hopelijk ben ik niet te verwarrend met m'n uitleg.Ik wil eigenlijk weten wat er eventueel een invloed zou kunnen hebben op de snelheid van het internet op die tweede pc.
Zo, voor diegenen die er dan toch iets zouden hebben van verstaan...kunnen jullie mij daar wa meer uitleg over geven?
Thanks

Elrocco
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Normaal moet je op de win 98Se machine ook zo een 330kBps halen. Het mag hem hoogstens 5k schelen. Maar jouw verschil in snelheid is te groot.

Hoe deel je je internet? Met ICS (kan zijn dat ik er over lees hoor)? Daar heb ik niet echt veel ervaring mee. Maar ik dacht dat als je ICS installeert dat je dan een diskette kan maken om automatisch de clienten te configureren. Dezre worden dan geconfigged zoals jij zegt... Alles op DHCP en de "server" met een vast IP-adres. Dus normaal moet dat goed zijn. Je kan er voor opteren om zelf een IP-adres op te geven, maar dat is niet echt nodig. Het voordeel van DHCP is dat als de DNS-sen of iets anders veranderen dat dit automatisch aangepast wordt. Anders moet jij dat handmatig doen.

Staat er ergens een firewall? Kijk eens na of die de traffic over het lokale netwerk (dus je draadloze verbinding) ook nakijkt? Je gebruikt WinXP, zet dan even de ingebouwde firewall af. Deze kan je vinden bij de eigenschappen van je verbinding. Deze zou wel eens roet in het eten kunnen gooien.

Cheers
Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

elrocco schreef:Ik zat al een tijdje met de gedachte een netwerkje te bouwen, zodat de kids hier ook op het net kunnen...En 't is zover, vorige week op de computerbeurs in Antwerpen "zotte kosten" gedaan; draadloze netwerkkaartjes gekocht van smc (54Mbps).Alles is nu, na een week proberen en doen (tot zelfs dikwijls ne keer goe in de nacht...), geconfigureerd.Toch heb ik al een paar vraagskes, waar ik in google niet direkt een antwoord op vind(of elkaar tegensprekende antwoorden), vandaar dat ik ze eens op het forum kom stellen.Misschien zijn er hier wel netwerkbollebozen bij...ik ben benieuwd!
Ik heb twee pc's in een ad-hoc netwerk aan elkaar verbonden.De winxp pc gaat door als server, een win98se pc als klant.Ik heb op beiden de kaarten geïnstalleerd en geconfigureerd met een toolke die bij de wireless pci kaartjes zat geleverd.Aan m'n winxp machine hangt een alcatel speedtouch usb modemke.Dus da internet deel ik nu ook met de andere pc.(net zoals m'n bestanden en printer).
M'n vragen nu:
1)Ik merk bij de snelheidstesten hier op de site op de winxp machine niets verschillends op ; ik heb nog steeds 330 à 340KBps .
Als ik dan op de win98se machine ga zien, die daar misschien een meter of vier vandaan staat, haal ik maar 160 à 180kBps meer.Kan dit dus alleen te wijten zijn aan het draadloos overbrengen van het internet???
Hier zijn misschien enkele mogelijke oorzaken...
Er is ten eerste het signaal dat misschien niet goed doorkomt (4 meter ok, maar er zijn nog andere zaken waarop gelet moet worden!).
Ten tweede zou het aan de ICS kunnen liggen of andere software...

Ik ga voor de eerste mogelijkheid, het signaal.
Ik kan je zeggen (uit ervaring, want ik heb hier al met een 3 tal wifi dingetjes thuis gezeten) dat zo'n signaal goed overbrengen niet makkelijk is.
Ik merk al op dat je 2 PCI kaartjes hebt gekocht... dat zijn dingen die ik al zeker niet gekocht zou hebben. Meestal zit dat kaartje dicht tegen de grond en wordt het ook in een hoekje geduwd dicht tegen een muur... dat zijn niet echt ideale omgevingen om een goed wifi netwerk op te zetten. Daarom kies ik zelf liefst voor usb/ethernet bakjes die je ergens vrij kan zetten en makkelijk kan draaien.
Zit er trouwens een muur/plafond tussen die 4 meter? Ik neem aan van wel, anders zou een kabel vele malen goedkoper geweest zijn.
- Een mogelijke reden voor een slecht signaal kan zijn dat één of beide van de zenders niet goed gericht staat (later meer over hoe je een goed signaal kan testen => goede richting).
- Een andere reden is dat één of beide van de zenders dicht bij een muur staat die ze moet(en) penetreren.
Een voorbeeld (°=zender/ontvanger || = muur)
1°||____°2 of 1°||____||°2
Hier wordt het signaal te rap gedempt door de muur of plafond alvorens het zich mooi kan spreiden, het resultaat is een slechte ontvangst...
- Een andere mogelijkheid is gewoon dat ze te dicht bijeen staan (één meter moet er minstens tussen zitten dacht ik).

Dit zijn enkele mogelijkheden die het signaal kunnen verzwakken.
Aangezien de signaal sterkte meter die in winxp zit of die soms bij je hardware zit niet altijd 100% goed is heb ik zelf zo eens zitten zoeken achter een methode om te zien of mijn zender/ontvangers goed gericht staan voor optimale snelheid.
Dit doe ik door in de command promt van één pc te typen ping -t ip_andere_pc
Hierdoor wordt de andere pc gepinged tot jij het stopt door Control+C .
Deze ping zou nu niet teveel mogen afwisselen.
Om nu de antennes goed te plaatsen kan je bvb een download starten (of een file doorsturen van de ene pc naar de andere, maar beter downloaden). Indien je antennes niet optimaal staan zal je erg hoge pings en timeouts krijgen. Door dan wat te draaien met de antennes zullen deze timeouts/pings verergeren of verbeteren. Op die manier kan je wat prutsen om tot een goede overdracht te komen.
In ieder geval zo is het mij hier thuis toch ook gelukt (bij mij bvb ook 2-3 meter en 1-2 muren/plafond tussen) om de snelheid op enkele pc's van een erg wisselende trage speed naar een normale speed te krijgen.

Er is nog een ander probleem waarmee ik zat. Windows XP had bij mij de neiging om om de minuut ofzo de wifi verbinding te droppen. Indien je dit ook voor hebt is deze site zeker het lezen waard.

Btw, aan je 128bit encrypty zal het wel niet liggen.
2)deze vraag zal misschien tevens een verduidelijking zijn voor de eerste vraag.M'n configuratie van de kaarten ziet er als volgt uit: ad-hoc mode - op m'n servermachine heb ik bij de eigenschappen van de kaart (tcp/ip) alleen een ip-adres(192.168.0.1) en subnetmask (255.255.255.0)ingevuld.Bij de klant-machine heb ik "automatisch een ip-adres verkrijgen" aangeduid, "DHCP voor WINS omzetting gebruiken", DNS uitgeschakeld, (bindingen aan ATM toestaan =>nee)en als gateway mijn ip-adres.Ik heb ook gekozen voor de 128bit WEP beveiliging.Maar ik heb ondervonden dat wanneer ik dat ip-adres verander naar 192.168.0.2, dit ook wel werkt.Mijn vraag hierbij is dus, wat is het meest voor de hand liggend, geef ik zelf een ip-adres, laat ik dat bepalen door die DHCP?
Ik krijg dus wel internet verbinding.Bij geen enkele van m'n internet explorer's wordt proxy gebruikt.Moet da wel of niettes?Kan dat een invloed hebben op die snelheid?
Hopelijk ben ik niet te verwarrend met m'n uitleg.Ik wil eigenlijk weten wat er eventueel een invloed zou kunnen hebben op de snelheid van het internet op die tweede pc.
Zo, voor diegenen die er dan toch iets zouden hebben van verstaan...kunnen jullie mij daar wa meer uitleg over geven?
Thanks

Elrocco
Op dat 2de punt kan ik je niet helpen, maar ik zou persoonlijk nooit DHCP gebruiken voor een thuisnetwerk.
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Elrocco, als bovenstaande nog niet helpt en je shared via ICS, zoek dan eens op het forum naar ICS.. er is hier al iemand die zijn inet deelde via ICS en de snelheid was ook beperkt...

Anderzijds doet die snelheid mij denken aan slechte mtu.. probeer eens de mtu te checken en eventueel op 1500 te zetten op die adapter...(DrTcp, >google)
I love it when a plan comes together!
elrocco
Plus Member
Plus Member

Mannen,

Wa wilt ge eerst horen, het goeie of het slechte...hoewel, slechte?!
Het goeie; het is gelukt om de win98se machine te versnellen...zelfs zodanig dat ie sneller is geworden als m'n winxp machine...ik haal daar gemakkelijk 360KBps!!!En dat is meteen het "slechte"nieuws, met mijn winxp machine (tevens server) haal ik "maar" 340KBps!!! :roll:
Wat heb ik nu gedaan???Wel, dat van die muren, da heeft dus bij mij geen rol gespeeld, ook niet dat het pci kaartjes zijn die dicht bij de grond staan.Ik ben naar speedguide.net geweest en de patch gedownload, waar de MTU wordt aangepast, zoals hier was vermeld.Er worden nog wel wat instellingen aangepast....het heeft in alle geval tot het goede resultaat geleid.Gisteren nog tot rond de 200KB geraakt, na de patch tot het bekende resultaat!!!
'k Ben weeral nen contente mens,sé(m'n vrouw trouwens ook :lol: )
Thanks for all your help , guys,

Elrocco 8)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Je zei in je vorige post dat je op je XP machine "maar" 340kBps haalde. Dus eigenlijk zou alles goed moeten staan. Je kan die MTU-waarde ook eens proberen aanpassen op die XP machine. Maar ik heb al ondervonden dat de snelheid tussen een win98se en een 2k/XP ongeveer 10k kan verschillen. Hoe dat komt weet ik niet, maar thuis is het zo. Op de 2k haal ik 350 en op de 98SE 358-360. Ik zou er gewoon af blijven nu moest ik van u zijn. Ik heb ook vanalles proberen tweaken en aanpassen en zo op mijn 2k en de snelheid ging er alleen op achteruit. Ik had op de duur een downloadspeed van 50k, maar wel een upload van 14.5 die ik anders nooit haalde :) Mja, het werkt, afblijven is de boodschap :p

Cheers
Afbeelding
elrocco
Plus Member
Plus Member

Sub Zero,

Ik was dit ook niet meer van plan...ik heb in het begin van m'n overschakeling van win98se naar winxp wel pogingen gedaan om deze machine te tweaken, maar inderdaad, zonder enig resultaat.
Ik heb me er toen ook , na wat gegoogle en navraag op forums, bij neergelegd, dat dit zo is, wat daar de oorzaak ook zou zijn.Ook die vond ik niet terug.In de winxp Pro versie zou er iets zijn die wat bandbreedte voorziet voor andere dingen dan de internetverbinding in sé, en die procenten zouden kunnen worden aangepast(heb ik ooit ergens gelezen...
[EDIT] : heb ondertussen gevonden, waar het juist over ging, over die bandbreedte die QOs zou afnemen [/edit]), zodat er toch een kleine versnelling zichtbaar is...maar waar zijn we dan mee bezig?!
Ik ben content gelijk het nu is!Het scheelde gisteren gewoon een beke te veel.Allé, 'k ben blij da'k nie alleen ben die naar zo'n dingen zou blijven zoeken tot ze er bijna bij neervallen van moeite... :wink:
Greetz!

Elrocco 8)
NuKeM
Administrator
Administrator

Best wel raar dat dit de oplossing was :?
Voor zover ik weet heeft win98SE geen 'patch' of tweak nodig + je zit al niet direct op de modem dus MTU aanpassen lijkt me nutteloos (tenzij dit een invloed zou hebben op het wifi netwerk... die kans is er wel).
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nukem, een wifi adapter is ook een netwerk adapter eh.. worden ook pakketjes verstuurd en is daar dus ook nen mtu van toepassing... nu heb al meermaals meegemaakt dat de mtu bij een Win98 machine die verandert van manier hoe hij zijn internet krijgt soms raar doet..;

vandaar dat ik opteerde voor de mtu... heb het hier ook al 2 of 3 met een klant zijn pc gehad... clean install van 98 op 3.3Mbit/s lijn: -> maw speed: 1Mbit/s, mtu en default receive window aangepast en we zatten direct aan 350Kbyte/s :)

Nu wat die Qos betreft, dat heb ik hier ook :). Xp is zo'n 10Kbyte/s sneller dan mijn 2000. Met Win2k haal ik zo'n 330Kbyte/s en via Xp waar Qos installed is.. haal ik 340Kbyte/s, maar voor die lullige 10K heb ik mijn boel niet aangepast. Heb het eens geprobeerd toen ik ook met netwerk probs zat.. maar hielp niet echt.. dus weer eruit :-)
I love it when a plan comes together!
NuKeM
Administrator
Administrator

The Oddity schreef:Nukem, een wifi adapter is ook een netwerk adapter eh.. worden ook pakketjes verstuurd en is daar dus ook nen mtu van toepassing... nu heb al meermaals meegemaakt dat de mtu bij een Win98 machine die verandert van manier hoe hij zijn internet krijgt soms raar doet..;
Ja natuurlijk, maar ik bedoel gewoon dat bij gewone netwerkverbindingen de MTU standaard al goed staat, terwijl bij bvb adsl daar nog wat mee gespeelt kan worden in sommige gevallen :)
NuKeM
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”