Windows Home Server en RAID 1

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik heb een Supermicro server (5015M-UR) besteld met 2 WD raptors voor het OS en 2 WD raid editions voor data, telkens in raid 1 (Areca 1210 LP).

Als OS had ik aan WHS gedacht maar dan raadt MS aan om geen raid te configureren en om het OS op de grootste hd te zetten.

Heeft hier iemand ervaring met WHS en raid 1?

Of kan ik toch beter server 2003 draaien waarbij ik de installatie en het onderhoud moet uitbesteden.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb geen ervaring met WHS, maar als je dit kan installeren/configureren, zou je dan ook (mits wat ge-google) niet in staat zijn om Win Server2k3 te installen/maintainen?

Of is WHS echt zoveel makkelijker? Het instellen van wat shares op een gewone Win Server 2k3 is niet zó ingewikkeld hoor :-)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

NickG schreef:Ik heb geen ervaring met WHS, maar als je dit kan installeren/configureren, zou je dan ook (mits wat ge-google) niet in staat zijn om Win Server2k3 te installen/maintainen?

Of is WHS echt zoveel makkelijker? Het instellen van wat shares op een gewone Win Server 2k3 is niet zó ingewikkeld hoor :-)
WHS heeft z'n eigen, vreemde systeem om met volumes om te gaan. Zo worden alle schijven bij installatie van WHS volledig opnieuw geformatteerd en zijn schijven die in de volumeset worden bijgekoppeld hetzelfde lot beschoren. Bij WHS spreekt ge eigenlijk niet meteen over 'shares', al komt het daar wel op neer. WHS maakt ook backups van de CLIENT-pc's op die volumes. En dan wat vooral het verschil zal maken: de prijs. W2k3 zal nog altijd een pak duurder zijn dan WHS.
seagull
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Zo worden alle schijven bij installatie van WHS volledig opnieuw geformatteerd en zijn schijven die in de volumeset worden bijgekoppeld hetzelfde lot beschoren.
Als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om WHS om de tuin te leiden door eerst 2 mirrors te configureren en dan pas WHS te installeren.
meon schreef:En dan wat vooral het verschil zal maken: de prijs. W2k3 zal nog altijd een pak duurder zijn dan WHS.
Is niet zo'n probleem omdat ik toch al overweeg om een TechNet Plus Single User licentie te kopen.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

seagull schreef:
meon schreef:Zo worden alle schijven bij installatie van WHS volledig opnieuw geformatteerd en zijn schijven die in de volumeset worden bijgekoppeld hetzelfde lot beschoren.
Als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om WHS om de tuin te leiden door eerst 2 mirrors te configureren en dan pas WHS te installeren.
lijkt me sterk, hoe zou WHS 'beseffen' dat er 2 mirrors bestaan? Mij lijkt het dat je dan gewoon de disken in de mirrorset war je WHS installed gaat formatteren...
seagull
Elite Poster
Elite Poster

Ik ga het eens proberen met de beta 3 van windows server 2008 ...

EDIT: Geen W2k8 drivers gevonden voor mijn Areca ARC-1210 RAID card. (zie deze topic). Heb nu W2k3 R2 enterpise edition draaien.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”