HTPC, NAS, bandbreedte en H264

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik zit met een (voorlopig theoretische) denkpiste om mijn home entertainment wat op te vijzelen en los te koppelen van mijn thuis pc. Zou hier eens wat input van de community over willen.

Stel: ik wil mijn MP3 en FLAC muziek en mijn video files niet meer op mijn home PC zetten maar op een NAS die aan mijn router hangt. Ik ben aan het denken aan eentje die 1TB schijven aan kan in RAID 5. Ik wil dan vanop een HTPC en mijn gewone PC die data wil raadplegen. Dan heb ik eigenlijk redelijk wat bandbreedte nodig tussen de NAS en de HTPC denk ik.

- Voor MP3s af te spelen is er uiteraard geen probleem (gemiddeld zoiets van een 160kbps)
- FLAC zit rond de 1Mbit /s dus ook daar geen probleem
- Video? Als ik mijn HTPC laat opnemen van de analoge TV naar de NAS, wat is dan de nodige Mbit/s? Analoge TV is PAL dus da's zoiets van 576 lijnen interlaced.
- Zelfde vraag voor gewoon DVB-S?
- Zelfde vraag voor Full HD (1080p @ 30 fps) DVB-S 8)?

't Is allemaal heel theoretisch dus als er een kenner eens kan zeggen hoe je die bandbreedtes berekent, zou heel leuk zijn.

Daarnaast vermoed ik dat het best is een GPU die met H264 overweg kan in je HTPC te steken? En eentje met een HDMI interface uiteraard.

Allerhande links naar sites zijn ook welkom. Heb al wat zitten zoeken op het Internet maar nog geen enkele alles-overkoepelende site gevonden.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Geen van die dingen gaat ooit 100Mbit innemen. Maximum 20 a 25 voor fullhd.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”