Telefoon probleem.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
broli
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer

Ik zou graag eerst met een tekening beginnen en dan wat uitleg...

Afbeelding

Zoals je kan zien zijn er twee contactdoosjes in huis en elk met een tekortkoming.

Toen dommel hier kwam vroeg ik alles op doosje #1 te hangen, maar gauw werd er ontdekt dat er geen dsl signaal beschikbaar was op dat lijn. Toen ze vertrokken dacht ik het ff zelf alles op doosje 2 te hangen en daar werkte het dsl signaal wel.

Hiervoor werd dan een bgc technicus gebelt en hij vond geen probleem op #1,aangezien telefonie daar ook perfect werkt en dat genoeg is voor de eisen van een disc. line, en zei dat het aan de binnen bekabeling ligt wat zijn zakens niet zijn (**ik was wel toen niet thuis**).

Dus checkte ik even lijn #1 en ontdekte ik dat het slechts uit 2 draden bestaat terwijl #2 er vier bevat. Dus dacht ik dat dat het oorzaak was van het niet overbrengen van een dsl signaal.

Ik legde me daar dan bij neer en verhuisde alles naar #2 maar wat ontdek ik hier dan. Alhoewel dsl en uitgaande gesprekken mogelijk zijn. Geeft de telefoon geen teken van leven als er iemand belt. En als ik de horen oppak om een nummer in te geven hoor ik een soort van bezet toon ipv het gekende constante geluid (maar bellen kan ik dus nog wel).

**Om terug te verwijzen naar wat ik daar tussen haakjes zei. Voor ik op telenet telefonie zat, zat ik op bgc. En toen werkte #2 perfect voor zowel inkomende als uitgaande gesprekken. En dan nu ik weer terug op bgc zit werkt het opeens maar halfjes. Dus dacht ik dat die dag de technicus langs kwam om te checke waarom er geen dsl signaal aankwam op #1 dat hij iets heeft verandert in dat vergrendelde doosje en daarom geen inkomende gespreken kan voeren op #2 omdat ik niets thuis was kan ik dit niet met zekerheid weten.**

Dus ik zit in een vrij vieze situatie waar ik eigenlijk een beetje radenloos ben. Ik wil dat alles op één doosje werkt en liefts zelfs #1 maar nu kan ik OF surfen via dommel OF bellen maar niet allebei :-( .
S|N
Plus Member
Plus Member

Die vergrendelde doos is de aansluitdoos van Belgacom.
Een technieker kan volgens mij geen beperkingen aanbrengen in de aansluitdoos. Het is niet een of/of situatie. De aansluitdoos moet je zien als verbindstuk.

Hier komt de koperdraad van Belgacom aan. En zou verdeeld moeten worden naar de binnenbekabeling.

Telefonie en ADSL werkt WEL op 2 draadjes volgens mij (kheb altijd gedacht dat dit blauw en wit was). Dus of je nu 4 of 2 draadjes hebt, zolang ze maar aangesloten zijn op je contact...
Er zijn toch splitters aanwezig eh?

Volgens mij bel je nu toch via je Fritzbox? Dus is dit toch over ADSL?
Of zie ik door het bos de bomen niet meer?
Kben dan ook eerlijk gezegd geen technicus :)
broli
Premium Member
Premium Member

Neen ik bel nog niet via het fritzbox, ik kan wel op #1 oproepen ontvangen via het fritzbox wat hezelfde is als zonder het fritzbox. Maar geen dsl.
broli
Premium Member
Premium Member

Sinds ik na wat experimenteren het probleem heb gevonden vond ik het nodig dit thread up te daten voor zielen die ooit hetzelfde meemaken.

Dus het zit als volgt. Ik zit met TWEE belgacom nummers. Doosje nummer #1 en #2 zijn twee verschillende telefoon nummers. En rarara dommel dsl werd geactiveerd op doosje #2. Het probleem dat ik daar geen ingaande gespreken kon ontvangen was omdat ik naar doosje #1 belde! Toen ik het andere nummer belde was ik verast dat juist #2 overging.

Hoe is dit dan gebeurd?

Wel toen ik men disc. lijn aanvroeg gaf bgc me een nieuwe nummer. Ik had dan meteen dommel aangevraagt op dat nummer. Maar daarna vroeg ik bgc om men nummer van telenet over te brengen. Ondertussen was dsl al actief bij dommel op die nieuwe nummer. Dus wat gebeurde er, ik heb nu twee verschillende nummers eentje waar dsl op actief is en een andere niet.

Dit is eigenlijk geen ramp, beter nog. Omdat het fritzbox zo traag reageert op inkomende gesprekken gebruik ik #1 (onze oude tel. nummer dus) voor inkomende gesprekken. En #2 ,het lijn waarop dsl actief is, voor uitgaande gesprekken.

Dus eind goed al goed :-D .
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”