VHS to Computer systeem

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

Hallo

Vandaag heb ik een systeem gekocht om VHS video's naar de computer te schrijven. Het aansluiten lukte heel erg goed.

ik maak gebruik van Hama usb2.0 video editor + arcsoft showbiz dvd2 (inclusief) (65 euro) maar ik zit met 2 problemen.

1/ Geen geluid wel beeld

ik heb 4 kabeltjes die ik kan aansluiten
wit, rood en geel er is ook nog een ronde aansluiting voorzien (maar weet niet voor wat die is) normaal heb ik toch voldoende met rood wit en geel om geluid en beeld over te zetten?

2/ maximum beeldkwaliteit
zoals hierboven verteld maak ik gebruik van arcsoft showbiz jammer genoeg kan ik opnemen tot 720x480 wat volgens mij toch veel te laag is? niet?

ik heb een test opname gemaakt en afgespeeld met media player en heb daar ook geen enkel geluid. dan word het ook duidelijk hoe blokkerig het beeld is... valt hier iets aan te doen of is dit normaal bij vhs ??? hopelijk kan dit verholpen worden.

bedankt voor jullie hulp
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

ondertussen heb ik alle 4 de ingangen kunnen aansluiten dus rood geel wit en de ronde kabel (geen idee voor wat hij dient) maar heb nog steeds geen geluid :-(
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

sorry sorry mensen heb weer niet zelf goed genoeg gezocht... ik heb het geluid via enkele instellingen actief kunnen maken maar nu zit ik nog steeds met het blokkerige beeld waar ik echt niks aan kan veranderen (:-p) HELP :-D
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

De resolutie die je aanhaalt is het maximum voor PAL. Voor VHS is dat zelfs veel te veel, aangezien dat maar tot een 480 lijnen of zo. Die 4e kabel is waarschijnlijk S-Video.
En dat geluid ... ben je zeker dat je als opnamebron je Line-In hebt aangeduid?
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

dus als ik het goed begrijp is dit dan ook de aller aller beste kwaliteit die te halen valt bij het omzetten van vhs :-O das jammer zeg... euh wat ik me afvraag als je de video rechtstreeks op de tv aansluit is de kwaliteit toch niet zo slecht als wat ik nu krijg bij het opnemen op computer?
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

wat neem ik best als video standaard? ntsc, pal, secam? is er een verschil in kwaliteit tussen deze?

lines detected staat op 625 (als ik het goed voorheb is dit dus 'kwaliteit'?
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

memyselfandi schreef:wat neem ik best als video standaard? ntsc, pal, secam? is er een verschil in kwaliteit tussen deze?

lines detected staat op 625 (als ik het goed voorheb is dit dus 'kwaliteit'?
NTSC (liefkozend "never the same color" genaamd) is de Noord-Amerikaanse standaard voor kleuren, maar geeft naar het schijnt nooit helemaal dezelfde kleur exact hetzelfde weer
PAL is de Europese standaard voor kleur en formaat
SECAM is de Franse standaard : http://en.wikipedia.org/wiki/Secam
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 310 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

NTSC is al veel beter dan het vroeger was. De US TV's waren 20 jaar geleden niet om aan te zien ;-)

Voor onze TV's stel je PAL in en 720*576 als resolutie.
In hoeverre je met het Hama een zeer goede kwaliteit haalt weet ik niet, je kan anders altijd proberen met verschillende CODECs

Analoge capture gebruikt ongeveer 7MB/seconde, DV 3.5MB/sec
Bye, Maurice
https://on4bam.com
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

dank je voor de info

dus het is toch afhankelijk van merk tot merk wat de kwaliteit betreft bij het overzetten van film. :-( ik had dit nog thans duidelijk gevraagd in de winkel en daar werd verteld dat het niet uitmaakt omdat het omzetten naar digitaal altijd hetzelfde is :-(

Ik heb nog een volgend probleem soms (bv bij het uittrekken van de usb stick waarlangs de video wordt doorgestuurd) dan krijg ik een blauw scherm en moet ik opnieuw opstarten is er dan iets mis in het stuurprogramma ofzo? deze nacht liet ik de computer aanstaan om de video verder weg te schrijven en de computer toonde weer hetzelfde blauwe scherm. zal dit opgelost kunnen worden?
meon
Administrator
Administrator
Provider

Die BSOD's (blue screens) zijn in elk geval niet normaal.
Maar om op die "blokjes" terug te komen: Bij het capturen van analoge (en ook digitale) video naar een bestand moet je een een bestandsformaat opgeven. Beste, onvervormde kwaliteit krijg je bij het RAW opslaan van de data. Vergis u wel niet hoeveel gigabyte zoiets kan vreten per minuut. Daarom wordt er bijna altijd een vorm van compressie toegepast. Ge hebt er die vrijwel lossless zijn zoals Canopus DV (en toch 10x kleiner, en ideaal voor montage aangezien je kan seeken in de data). Maar mogelijk gebruikt jouw pakket een andere codec met hoge compressie en ontstaat er op die manier die blokjes. Uw eindproduct, na montage zal waarschijnlijk altijd naar een gecomprimeerd formaat worden geconverteerd, bvb DVD of een DivX...
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

Bedankt voor de duidelijke informatie. Ondertussen heb ik weer heel wat bijgeleerd. tijdens het opnemen merk ik soms ook vele kleine witte streepjes op in het beeld (term: ruis? dacht ik?) is dit door een slechte video camera te gebruiken? of door de beschadiging van de vhs band?

ik heb eens ergens gelezen dat ruis onderdrukt kan worden door programma's ik vroeg me af moet dit gebeuren tijdens het omzetten van analoog naar digitaal? of kan dit ook nadien nog 'gekuist' worden?
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ruis wegwerken is iets dat je typisch bij de nabewerking doet. Dus van het tijdelijke, grote formaat naar eindformaat. Maar witte streepjes... Bedoel je bovenaan? Bij digitale camera's is dat de timecode die zichtbaar is. Bij analoog heb je dat normaal niet dacht ik...
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

nee het zijn witte horizontale streepjes die soms en soms niet over het scherm verspringen (net alsof de band beschadigd is) want niet elk gemonteerd filmpje op vhs heeft deze witte streepjes
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Herkenbaar.. Gewoon een gevolg van een oude band volgens mij :)
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

oke beter dit dan niks dan maar :-D
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

Is er een manier om het geluid van de vhs film uit te zetten tijdens het opnemen zodat ik ondertussen naar muziek kan luisteren op mijn computer? want nu hoor ik het allebei. in het programma zelf zie ik geen mogelijkheid om dit uit te schakelen ... is het in windows zelf mogelijk?
meon
Administrator
Administrator
Provider

Da's vragen om problemen :)
Tenzij je een dure geluidskaart heeft die kanalen gescheiden kan houden zou ik dat toch niet proberen voor mekaar te krijgen, al zou dat redelijk eenvoudig moeten kunnen. Je line-in als opnamebron gebruiken, In de Volumeregeling Line In dempen, en dan zou jij nog Wave moeten kunnen gebruiken om naar muziek te luisteren. Simpele AC'97-setjes sturen Line-In echter nogal vaak ook over Wave, en dan ben je er aan voor de moeite ...
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

oke dus ik weet al wat ik moet doen om het op te lossen s nachts de videos laten omzetten :-D thx
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”