harddisk vragen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

wat is het verschil tussen een sata en sata2 en e3?-ata,...?

wat is het snelst externe of interne harddisk(usb en firewire)
(ik neem een met 16mb cache)
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

sata2 is sneller dan sata
intern is sneler dan extern.

wat je koopt hangt vooral af van wat je nodig hebt. Als je je gegeven wil meenemen koop je een externe.
Voor sata2 vs sata moet je gewoon kijken welke aansluitingen je moederbord heeft.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 1 keer

Naar externe HD's heb je ook externe schijven met een USB2.0 en een SATA(2)-aansluiting. Het grote voordeel is een hoge snelheid op jouw pc en het gemak van een draagbaar medium.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Maar als ik het goed heb is intern altijd sneller en kan ik voor 10-20€ makkelijk een behuizing vinden.

S-ata wordt ondersteunt,s-ata2 niet zeker?

asus p4p800-e deluxe
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Sata2 draaien is geen probleem. Het verschil is dat SATA2 gewoon sneller is dan de eerste revisie. Als je geen SATA2 support hebt, draai je gewoon SATA1, zijnde 150MB/s. Verder heeft SATA2 nog de mogelijkheid tot hot-swapping, wat SATA1 niet heeft.

Interne schijven zijn doorgaans een betere keuze. Ze zijn goedkoper voor het aantal Gbytes, en als je een externe behuizing ervoor koopt, kan je eventueel nog swappen. Ik heb zo meerdere interne IDE schijven en 1 externe behuizing. Swappen kost nog geen minuut tijd, en ik ben goedkoper uit.
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

laurens7 schreef:Maar als ik het goed heb is intern altijd sneller en kan ik voor 10-20€ makkelijk een behuizing vinden.

S-ata wordt ondersteunt,s-ata2 niet zeker?

asus p4p800-e deluxe
wordt ondersteunD

Als je moederbord enkel SATA-1 ondersteunt, dan kan je nog overweg met SATA2 schijven. Moest dit toch problemen geven, kan je jumpers zetten op de disk, zodat deze op SATA-1 mode loopt.

Als je moederbord SATA2 is, kan je ook SATA1 erop aansluiten (backwards compatible).

PS: don't sue me voor de benaming "SATA2", kan zijn dat die niet volledig klopt? (had hier iets over gelezen dacht ik)
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

SantaSCSI schreef:Sata2 draaien is geen probleem. Het verschil is dat SATA2 gewoon sneller is dan de eerste revisie. Als je geen SATA2 support hebt, draai je gewoon SATA1, zijnde 150MB/s. Verder heeft SATA2 nog de mogelijkheid tot hot-swapping, wat SATA1 niet heeft.

Interne schijven zijn doorgaans een betere keuze. Ze zijn goedkoper voor het aantal Gbytes, en als je een externe behuizing ervoor koopt, kan je eventueel nog swappen. Ik heb zo meerdere interne IDE schijven en 1 externe behuizing. Swappen kost nog geen minuut tijd, en ik ben goedkoper uit.
maar ik las dat sommige firewire externe toestellen 400MB/s halen.
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

laurens7 schreef: maar ik las dat sommige firewire externe toestellen 400MB/s halen.
de verbinding kan dat misschien aan maar de harde schijf niet.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

welke 500GB harddisk zouden jullie nemen? (dan moet ik geen dvd's meer schrijven,...) en heb nog 280GB vrij voor backups in het netwerk . :-D

enkele voorbeelden(allemaal +-100-100€=>codima)

Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB
HD3SAM500SATAII

Seagate 500GB SATA II 7200RPM 16MB
HD3SEA500720016MBSAT

Western Digital 500GB SATA II 7200RPM 16MB

-mn moederboard ondersteund dit toch gewoon he?
-welke pc winkel raden jullie aan(buurt van gent-liefst destelbergen)?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

laurens7 schreef:maar ik las dat sommige firewire externe toestellen 400MB/s halen.
400 Mbit, niet Megabyte. Dus: 400/8: 50 Megabyte per seconde. En dan nog, da's het maximum dat die interface ondersteunt. Er zijn zelfs IEEE 1394b-schijven die 800 mbit halen in theorie.
Laatst gewijzigd door meon 27 jun 2007, 23:35, in totaal 1 gewijzigd.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

http://www.allinonesystems.be , goedkope prijzen aan de overpoort is die winkel
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Veel dingen die ik heer lees kloppen niet echt.

sata150 heeft een doorvoer snelheid van 150MB/s , sata300 300MB/s. Maakt dat sata300 sneller op dit moment ? Nee ! Omdat de maximum hd doorvoer snelheid (sata150/300) maximum een 75 a 80MB/s is.

Een externe schijf die via eSata is aangesloten gaat niet trager zijn dan een interne drive(zelfde interface)

firewire 400 is niet gelijk aan 400MB/s maar 400Mb/s = een theoretische 50MB/s
firewire 800 = 800Mb/s
usb 2.0 = 480Mb/s

Het enige voordeel van een usb2.0 drive is dat bijna alle pc/.. van de laatste 3/4 jaar deze aansluiting hebben. Kan je makkelijk data met vrienden swappen.
DarthDavy
Premium Member
Premium Member

Als je de allersnelste HD wilt, moet je naar de Western Digital Raptors gaan kijken. Wel dure dingetjes hoor: meer dan 200 euro voor 150GB (en dat zijn de grootste op het ogenblik). Ik heb er eentje steken dat ik als systeemschijf gebruik en dan een goedkopere grotere als data-schijf.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

laurens7 schreef:welke 500GB harddisk zouden jullie nemen? (dan moet ik geen dvd's meer schrijven,...) en heb nog 280GB vrij voor backups in het netwerk . :-D

enkele voorbeelden(allemaal +-100-100€=>codima)

Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB
HD3SAM500SATAII

Seagate 500GB SATA II 7200RPM 16MB
HD3SEA500720016MBSAT

Western Digital 500GB SATA II 7200RPM 16MB

-mn moederboard ondersteund dit toch gewoon he?
-welke pc winkel raden jullie aan(buurt van gent-liefst destelbergen)?
ik zou wd nemen
veel ervaring mee, nog geen enkele kapot (itt maxtors... omg)
zit 1 van 500 gb nu in mijn pc, i like it :D
samsung had ik veel slechte dingen over gehoord over vorige generaties, dees dunno
seagate is ook goed, maar ik geloof dan het luider is dan wd
nogChoco
Premium Member
Premium Member

DarthDavy schreef:Als je de allersnelste HD wilt, moet je naar de Western Digital Raptors gaan kijken. Wel dure dingetjes hoor: meer dan 200 euro voor 150GB (en dat zijn de grootste op het ogenblik). Ik heb er eentje steken dat ik als systeemschijf gebruik en dan een goedkopere grotere als data-schijf.
De allernieuwste 750GB disks van WD zijn echt de moeite waard om te wachten tot ze in de winkel liggen, aangezien ze in vele tests zelfs sneller zijn dan de Raptors.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

bedankt allemaal!
Alle harddisk's zullen wel ongeveer even snel zijn,maar welke zijn het stilste?

of wat kan ik doen om een harde schijf stiller te maken?(zalman pc)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik heb ook altijd seagate gehad tot over een tijd ik een Western Digital had gekocht en ik moet zeggen die maakte minder lawaai en was precies ook sneller.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Stille schijven ? Samsung. Meestal wat trager als de rest, maar de meeste Samsungs die ik ooit gehad heb waren onhoorbaar, en werden nauwelijks warm. Maar het is niet echt mijn favorite merk.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

kaween schreef:Stille schijven ? Samsung. Meestal wat trager als de rest, maar de meeste Samsungs die ik ooit gehad heb waren onhoorbaar, en werden nauwelijks warm. Maar het is niet echt mijn favorite merk.
Ik ben ook geen Samsung fan ;)
DarthDavy
Premium Member
Premium Member

Tsjah, ik vind m'n WD schijven enorm luidruchting, vooral de Raptor is een ratelend machinegeweer. Maar dat hangt ook van de kast af. Ik heb een Thermaltake waar twee WD schijven in hangen en m'n vriendin heeft Antec Sonate Lifestyle kast waar twee WD schijven in hangen (wel geen raptor daar) en die is heel wat stiller dan mijn PC.

Die Antec Sonata Lifestyle kast wordt dan ook gepromoot als een enorm stille kast en dat is ook wel zo. Haar PC is heel stil, terwijl de mijne een ratelend machinegeweer met stofzuigergeluiden van de voeding en de DVD-speler.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Ik heb net mijn nieuwe Western digital Caviar SE16 320Gb ingebouwd. Hij is ongeveer even stil als mijn samsung 160Gb, dus daar geen klachten over.

Zie wel dat je ff op het jumperen let. Ik heb gisteren een uur lang zitten vloeken omdat hij mijn nieuwe schijf niet wou herkennen. Bleek dat ik vergeten was hem te jumperen waardoor mijn sata controller de kluts kwijt was.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

SantaSCSI schreef:Ik heb net mijn nieuwe Western digital Caviar SE16 320Gb ingebouwd. Hij is ongeveer even stil als mijn samsung 160Gb, dus daar geen klachten over.

Zie wel dat je ff op het jumperen let. Ik heb gisteren een uur lang zitten vloeken omdat hij mijn nieuwe schijf niet wou herkennen. Bleek dat ik vergeten was hem te jumperen waardoor mijn sata controller de kluts kwijt was.
jumperen en sata?,kabel aansluiten en hup gedetecteerd door bios en windows.
Alleen herkend windows het als 137GB harddisk *zucht* en waarmee partitioneer ik gemakkelijk?(wordt nog niet in windows herkend als volume,maar wel in windows hardware).

Hoe los ik dat nu weer op?
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Toch wel. Sommige controllers kunnen niet goed overweg met sata2 schijven en gaan dan beginnen flippen. Als je bij sata2 schijven de pinnen 5 en 6 gaat jumperen, forceer je de HDD gewoon naar SATA, waarna je normaal zonder problemen kan verderdoen. Master/slave gezever is er echter niet meer nee.

De 137Gb fout is een gekend probleem. Ik weet niet precies meer wat of hoe, maar ik stel een bezoekje aan GoT voor. Daar staan massas topics (en misschien wel een sticky denk ik) over dit probleem. Partitioneren kan met partitionmagic maar ik heb het niet zo op dat programma.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

SantaSCSI schreef:Toch wel. Sommige controllers kunnen niet goed overweg met sata2 schijven en gaan dan beginnen flippen. Als je bij sata2 schijven de pinnen 5 en 6 gaat jumperen, forceer je de HDD gewoon naar SATA, waarna je normaal zonder problemen kan verderdoen. Master/slave gezever is er echter niet meer nee.

De 137Gb fout is een gekend probleem. Ik weet niet precies meer wat of hoe, maar ik stel een bezoekje aan GoT voor. Daar staan massas topics (en misschien wel een sticky denk ik) over dit probleem. Partitioneren kan met partitionmagic maar ik heb het niet zo op dat programma.
heb het gewoon gepartioneerd met partition magic,via de win xp cd kreeg ik steeds die 137GB limiet.
Heb wel eerst big drive enabeler geïnstalleerd,was mss niet nodig.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

amai die harddisk gaat snel (2-3keer sneller dan de andere) (16MB cache ipv 8Mb,sata1 tov 2)
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

laurens7 schreef:amai die harddisk gaat snel (2-3keer sneller dan de andere) (16MB cache ipv 8Mb,sata1 tov 2)
de technologie staat ook niet stil. Harde schijven worden altijd maar sneller.
maar niet snel genoeg en daarom ben ik blij dat ssd's opkomen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

hellsnake schreef:
laurens7 schreef:amai die harddisk gaat snel (2-3keer sneller dan de andere) (16MB cache ipv 8Mb,sata1 tov 2)
de technologie staat ook niet stil. Harde schijven worden altijd maar sneller.
maar niet snel genoeg en daarom ben ik blij dat ssd's opkomen.
Solid state heeft een lagere seek tijd (namelijk 0) maar rauwe data io is niet veel sneller dan een magnetisch hd.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

laurens7 schreef:welke 500GB harddisk zouden jullie nemen? (dan moet ik geen dvd's meer schrijven,...) en heb nog 280GB vrij voor backups in het netwerk . :-D
Uit eigen ondervinding:

Code: Selecteer alles

1)WD
2)Seagate
 |
 |
 v
*rest*
 |
 |
 v
Maxtor: snel warm/overhit, krijgen snel corrupte sectoren, etc

Over externe HD cases: beter iets meer uittrekken voor een case met een fan als je de HD lange periodes aan een stuk wil gebruiken en/of je kamer nogal warm word in de zomer.
Een van mijn twee 500gig sata2 Seagates bleef soms "hangen" tijdens de warme dagen van vorige maand en mei, het probleem was opeens weg tijdens enkele koele nachten.
Heb dan maar twee van deze gekocht HD kon meer dan twee uur opstaan in mijn warme kamer en geen prob.
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 7 keer

ivm stille schijven:
ik heb 2 raptors steken in deze cases intern:
http://www.spacepromotion.nl/index.php? ... roduct=357
ze draaien in mirrorraid en zijn onhoorbaar + ze koelen iets beter.

ook heb ik 4 hitachi 250gig schijven draaien in RAID5 en alle 4 kun je ze aanpassen met een tooltje van hitachi zelf om ze stiller te maken, ze draaien dan iets trager maar zijn alsook effectief praktisch onhoorbaar.

wat ook nog helpt is heel je case vol te plakken met geluidsdempende matjes maar voorzie wel goeie ventilatie, beste (ook duurste) en stilste fans zijn van Papst.

Je kan veel stil maken in je pc maar het luidste stukje hardware zal altijd naar boven komen.
Ik heb een passieve voeding en een hoop 12cm fans + dempingmatjes + HD cases voor demping enz...

Stille pc's zijn een zaligheid om mee te werken, maar er kruipt wel wa geld in natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”