Dommel adsl netconnect of Yabu ADSL Basic

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
jonaskellens
Starter
Starter

Geachten,

ik zit momenteel nog bij Telenet maar overweeg elke dag meer en meer om de overstap te wagen naar een nieuwe ISP.
Snelheid is niet zo belangijk... echter wel de downloadlimiet en de betrouwbaarheid van het net.

Uitgekomen bij 2 ISP's (Dommel en Yabu), is mijn vraag aan jullie wie het beste internet-pakket aanbiedt ?
Ik vind geen gebruikerservaringen voor Yabu-gebruikers...
De 2 in mijn onderwerp beschreven pakketten zijn aan elkaar gewaagd, maar dan dien ik enkel nog te weten of het netwerk betrouwbaar is ?!

Greetingz!
bf62
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 3 keer

Dommel heeft zijn degelijkheid en betrouwbaarheid al dik bewezen terwijl yabu nog vrij onbekend is.
jonaskellens
Starter
Starter

Hoe zit het met de uploadsnelheid bij Dommel ?
Ik zit namelijk met een audio-stream vanop mijn server 24/7. Om deftige kwaliteit te versturen en niet te veel te moeten bufferen aan de andere kant van de verdeler, is dit wel handig om een deftige upload te hebben !
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

jonaskellens schreef:... Ik zit namelijk met een audio-stream vanop mijn server 24/7. ...
Oeh! da's wel knap vervelend? 't is inderdaad niet gemakkelijk om van zo'n audiostream af te raken, een nonkel van mij heeft dat ook ooit voorgehad, die geraakte er ook niet vanaf! uiteindelijk heeft die nog zelfs een nieuwe computer gekocht omdat ie het beu was!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
jonaskellens schreef:... Ik zit namelijk met een audio-stream vanop mijn server 24/7. ...
Oeh! da's wel knap vervelend? 't is inderdaad niet gemakkelijk om van zo'n audiostream af te raken, een nonkel van mij heeft dat ook ooit voorgehad, die geraakte er ook niet vanaf! uiteindelijk heeft die nog zelfs een nieuwe computer gekocht omdat ie het beu was!
volgens mij heeft hij een server staan die audio verstuurd :roll:
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Afbeelding
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Als je met een continu audio stream werkt (ik neem aan soort podcast toestanden) vrees ik toch dat je naar iets professionelers zal moeten zoeken dan een consumenten lijn.

Om te beginnen is de upload al veel te beperkt (ik weet niet hoe je die precies uitzend, ik neem aan dat het om een multicast stream gaat?) en bovendien zit je met disconnects om de 36h.
jonaskellens
Starter
Starter

Ja ik heb een server thuis staan die onder andere een audio-stream doorzend naar een verdeler waar meerdere luisteraars uiteraard de stream kunnen binnenhalen :-)
Vandaar ook mijn interesse in de upload-bandbreedte.
Omdat ik hier cijfers lees in dit forum van 40kb/s... Da's wel beetje weinig...
TomG
Elite Poster
Elite Poster

jonaskellens schreef:Ja ik heb een server thuis staan die onder andere een audio-stream doorzend naar een verdeler waar meerdere luisteraars uiteraard de stream kunnen binnenhalen :-)
Vandaar ook mijn interesse in de upload-bandbreedte.
Omdat ik hier cijfers lees in dit forum van 40kb/s... Da's wel beetje weinig...
Je komt er niet met een consumentenlijn.

Ik zou eerder uitkijken naar SDSL, maar dan zal je er ook wel niet komen vermoed ik met €500/maand...
jonaskellens
Starter
Starter

TomG schreef:Om te beginnen is de upload al veel te beperkt (ik weet niet hoe je die precies uitzend, ik neem aan dat het om een multicast stream gaat?) en bovendien zit je met disconnects om de 36h.
Geen multicast... daarvoor is de pijp van een gewone consumenteninternetverbinding inderdaad te smal. Laat ons verduidelijken : peer-to-peer.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

jonaskellens schreef:
TomG schreef:Om te beginnen is de upload al veel te beperkt (ik weet niet hoe je die precies uitzend, ik neem aan dat het om een multicast stream gaat?) en bovendien zit je met disconnects om de 36h.
Geen multicast... daarvoor is de pijp van een gewone consumenteninternetverbinding inderdaad te smal. Laat ons verduidelijken : peer-to-peer.
Ok, dan kom je er wel met een standaard upload van een gewone lijn.

Want meer dan 40-50K/s haal je toch niet bij de aangeboden ADSL diensten, al kan ADSL opzich tot zo'n 1 MBit gaan als ik mij niet vergis.

Maar dan moet je nog steeds die disconnects voor lief nemen.
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:
jonaskellens schreef:
Ok, dan kom je er wel met een standaard upload van een gewone lijn.

Want meer dan 40-50K/s haal je toch niet bij de aangeboden ADSL diensten, al kan ADSL opzich tot zo'n 1 MBit gaan als ik mij niet vergis.

Maar dan moet je nog steeds die disconnects voor lief nemen.
Zijn er op het scarlet netwerk ook disconnects?
Want ik heb me eens laten vertellen dat dit alleen op het belgacom netwerk voorkwam.
jonaskellens
Starter
Starter

Ik denk ook dat ik te snel gelezen heb over de cijfertje. Men gaat er dan ook zeer onprofessioneel mee om. Ik dacht 40kilobit per seconde, maar het zal wel 40 kilobyte per seconde zijn zeker ? Da's al 400 kilobit per seconde en da's dan wel deftig :-D. Dus 40Kb/s ipv 40kbps.

Maar terug naar het onderwerp : Dommel de voorkeur ?
jonaskellens
Starter
Starter

TomG schreef:Maar dan moet je nog steeds die disconnects voor lief nemen.
@ TomG : die disconnects... bedoel je de leasingtime voor DHCP ip-adressen ?
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

jonaskellens schreef:Ik denk ook dat ik te snel gelezen heb over de cijfertje. Men gaat er dan ook zeer onprofessioneel mee om. Ik dacht 40kilobit per seconde, maar het zal wel 40 kilobyte per seconde zijn zeker ? Da's al 400 kilobit per seconde en da's dan wel deftig :-D. Dus 40Kb/s ipv 40kbps.

Maar terug naar het onderwerp : Dommel de voorkeur ?
dommel heeft geen uploadlimiet dus voor jou zou dat wel handig zijn.
Je kan ook een boostpackage nemen bij dommel en dan wordt je uploadsnelheid verhoogt naar 448kbps.
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

jonaskellens schreef:
TomG schreef:Maar dan moet je nog steeds die disconnects voor lief nemen.
@ TomG : die disconnects... bedoel je de leasingtime voor DHCP ip-adressen ?
bij adsl wordt je iedere 36 uur gediscconnect. Dat is zo iets leuks wat belgacom gebruikt om de klanten te pesten.
Je modem maakt normaal wel automatisch opnieuw verbinding in een paar seconden.
jonaskellens
Starter
Starter

hellsnake schreef:dommel heeft geen uploadlimiet dus voor jou zou dat wel handig zijn. Je kan ook een boostpackage nemen bij dommel en dan wordt je uploadsnelheid verhoogt naar 448kbps.
En yabu heeft zo'n geen boostpacket... Da's extra punt voor Dommel dan :-)

Reden van overstap van Telenet naar Dommel is uiteraard de bandbreedte (zoals ik reeds vermelde is dit belangrijk voor mij). Ik verkies, zoals ieder gezond persoon, voor minder geld hetzelfde te krijgen of voor hetzelfde geld meer te krijgen elders...
jonaskellens
Starter
Starter

hellsnake schreef:bij adsl wordt je iedere 36 uur gediscconnect. Dat is zo iets leuks wat belgacom gebruikt om de klanten te pesten.
Ik zie het nut van dat disconnecten echt niet in :roll:
Normale gebruikers hebben daar geen hinder van maar als je met een stream zit...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

hellsnake schreef: bij adsl wordt je iedere 36 uur gediscconnect. Dat is zo iets leuks wat belgacom gebruikt om de klanten te pesten.
Dit is niet volledig correct ... bij adsl op het Turboline abonnement heb je 36 uren disconnects, op het BROBAII netwerk ( Scarlet ) heb je dit niet.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Als je met je particuliere internetverbinding een radioiets wilt uitzenden, is het het best om toch een grote uploadsnelheid te hebben. Òf je neemt Telenet Turbo (wat ENORM duur is voor 512 kbps upload, 62.** Euro/maand), òf je neemt Scarlet/edpnet voor iets 640 kbps. Wat goedkoper uitvalt.
Wat je ook kunt doen is Dommel nemen + het boostpack. Zonder boostpack zit je niet echt goed voor het uploaden van je materiaal.

We gaan hier nu niet over het volume spreken.

En je hebt trouwens een dynamisch IP bij elke provider... een goeie server hosten gaat toch moeilijk ?
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

jonaskellens schreef:Ik denk ook dat ik te snel gelezen heb over de cijfertje. Men gaat er dan ook zeer onprofessioneel mee om. Ik dacht 40kilobit per seconde, maar het zal wel 40 kilobyte per seconde zijn zeker ? Da's al 400 kilobit per seconde en da's dan wel deftig :-D. Dus 40Kb/s ipv 40kbps.
gewoon om effe duidelijk maken dat het de b/B is die varieert: b = bit, B = byte (=8 bits) (dus kbps = kb/s). kilo is altijd 'k' en mega 'M' (en mili 'm') :wink:

btw is yabu trouwens geen reseller van dommel?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Lord Utopia schreef: En je hebt trouwens een dynamisch IP bij elke provider... een goeie server hosten gaat toch moeilijk ?
Een dynamisch IP vormt toch geen probleem ? Er zijn genoeg dyn dns services die je kan gebruiken ...

Ik heb trouwens al een jaar hetzelfde ip bij mijn Chello abonnement ( en ik weet dat het bij Telenet ook redelijk statisch is ... ).
jonaskellens
Starter
Starter

@ kUmbro : je hebt gelijk wat beteft kb en kB ;-) Net zoals Gb en GB een verschil is...

Mijn server doet echter enkel dienst als 'server' in mijn thuisnetwerk (fileserver, DNS-server en DHCP)
Maar daarnaast draait hierop een programma (OTS) die een stream genereerd naar een vast ip-adres. Mijn adres moet niet vast zijn (wat het intern wel is), maar de server naar dewelke ik mijn unicast stream moet een vast ip hebben.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

ditCh schreef:
Lord Utopia schreef: En je hebt trouwens een dynamisch IP bij elke provider... een goeie server hosten gaat toch moeilijk ?
Een dynamisch IP vormt toch geen probleem ? Er zijn genoeg dyn dns services die je kan gebruiken ...

Ik heb trouwens al een jaar hetzelfde ip bij mijn Chello abonnement ( en ik weet dat het bij Telenet ook redelijk statisch is ... ).
Ik had ook hetzelfde IP voor maaaaaanden, gewoon omdat ik mijn stekker nooit uittrok 's nachts. Nu zet ik het elke nacht uit, en om de 2 dagen heb ik een nieuw IP (ongeveer).
Funsize
Member
Member

kUmbro schreef:btw is yabu trouwens geen reseller van dommel?
idd, voor zover ik weet is dat zo
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”