Linksys WRT54G - Router of modem

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

Beste Userbasers ! Ramp o ramp maar deze morgen is mijne router in panne gevallen. Na het werk ben ik dan snel nog een winkel binnen gelopen opzoek naar nieuwe router/ADSL-modem.

Nu wou ik absoluut Linksys ipv Belkin, en was mijn keuze vrij beperkt. Na wat info gevraagd te hebben bleek de enige mogelijkheid de Linksys WRT54G.

Nu krijg ik die thuis wel aan de praat als router, maar zodra ik mijn telefoonlijn wil inpluggen krijg ik hommeles. De internet-aansluiting is ook een RJ45-aansluiting ipv een RJ11-telefoonplug. Dus, mijn telefoonkabel past al niet.

Mijn klein beetje gezond verstand doet me nu ondertussen ook vermoeden dat de WRT54G enkel een router is, en geen ingebouwde modem heeft. Nochtans bij de configuratie kan ik wel kiezen voor PPPoE, en is het mogelijk om userid en paswoord in te geven.

Kunnen jullie alwetende Ubasers mij van deze twijfels verlossen ? Is de WRT54G een router of een modem/router ? En als hij dan ook als modem kan fungeren, moet ik dan op zoek naar een andere stekker voor mijn telefoonaansluiting ?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Bij mijn weten is dat een router.

Dat soort hebben we gekregen van Telenet. Na 9 maanden gaf hij er al de brui aan. Hebben we een d-Link gekregen. Daarachter hebben we een andere d-Link gekocht, omdat je maar 2 pc's kan aansluiten op die van Telenet. (wij zijn met 4 pc's thuis)
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kartouch ,

je hebt enkel een router gekocht en nogwel een zeer goede . Je zal enkel nog een modem moeten gaan bij kopen vrees ik .
Wat betrefd de mogelijkheden dat je ziet van ppoe dat is wanneer je een modem zou gaan bridge en dus de router de inbel gaat laten verzorgen van de modem in de plaats van de modem zelf zo in te stellen dat hij de verbinding tot stand gaat houden .
Zeker geen telefoon stekker in je wrt54G pluggen dat kan wel eens raare gevolgen geven .

De wan connector is de ingang van de kabel die van de modem afkomt .
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Héhé, mijn vermoeden wordt bij deze bevestigd. Nu was ik wel al overtuigd van de kwaliteit van de router, maar zonder modem ontbreekt er toch iets.

Al goed dat ik nog een Diva USB-modem heb om mij hier te depanneren.

Morgen mogen ze mij dus in de winkel al terug verwachten.

En het resultaat van een RJ11 in een RJ45 te stoppen valt best mee hoor. Enkel de telefoon was niet beschikbaar en inbellen wilde ook al niet lukken.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Kartouch schreef: En het resultaat van een RJ11 in een RJ45 te stoppen valt best mee hoor. Enkel de telefoon was niet beschikbaar en inbellen wilde ook al niet lukken.
je zou een kortsluiting op je router kunnen veroorzaken . veel mensen weten niet dat op een telefoonlijn een kleine spanning zit . Zo kan je door een telefoonkabel brut weg door te knippen iets defect kunnen maken in de telefooncentrale van belgacom . Bij ons hebben ze da al eens voor gehad met een student die stage kwam doen ;-)
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Sniffie schreef:
Kartouch schreef: En het resultaat van een RJ11 in een RJ45 te stoppen valt best mee hoor. Enkel de telefoon was niet beschikbaar en inbellen wilde ook al niet lukken.
je zou een kortsluiting op je router kunnen veroorzaken . veel mensen weten niet dat op een telefoonlijn een kleine spanning zit . Zo kan je door een telefoonkabel brut weg door te knippen iets defect kunnen maken in de telefooncentrale van belgacom . Bij ons hebben ze da al eens voor gehad met een student die stage kwam doen ;-)
Laat ons hopen dat de WRT54G het blijft doen. Die belgacom-centrale kan mij eigenlijk wel worst wezen :-) Enfin, ik wil nu ook niet opdraaien voor een nieuwe telefooncentrale voor de hele buurt hé.

Bon, ondertussen kan ik mijn zoektocht starten naar een modem. Hebben jullie tips, adviezen, ... zoek ik nog snel een thompson ethernet-modem of kijk ik beter naar iets anders ?
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

thomson 516 ofzo ? Kan je krijgen bij de belgacom stores . Zijn niet duur enwel heel degelijk .
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Sniffie schreef:thomson 516 ofzo ? Kan je krijgen bij de belgacom stores . Zijn niet duur enwel heel degelijk .
Inderdaad, na een blik op dit forum blijkt de Thomson zeker geen slechte keuze. Ik zal morgen eens bellen naar mijn connectie in den belgacom-shop.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Linksys WAG200G

http://www.computertaal.info/modules/ar ... php?id=674

Ik heb deze al 1 maand en nog geen probs gehad
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
Bedankt: 681 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Als je alle mogelijkheden van je WRT54 wilt beschikbaar maken flash je er best wel een alternatieve firmware op. Deze zijn her en der beschikbaar, maar je moet wel rekening houden met het versienummer van je WRT. Gezien het een nieuwe is (probably v5+) zit je vrij gelimiteerd en ga je best voor dd-wrt.

Voor de WAG reeks (met ingebouwde ADSL modem) zijn er geen echte production-grade 3rd party firmwares beschikbaar voor zover ik weet, wel een alpha van openwrt...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

devilkin schreef:
Voor de WAG reeks (met ingebouwde ADSL modem) zijn er geen echte production-grade 3rd party firmwares beschikbaar voor zover ik weet, wel een alpha van openwrt...
De originele firmware ondersteunt al veel , vind ik dan toch :).
Kartouch
Pro Member
Pro Member

De mogelijkheid om alternatieve firmwares te flashen was net de reden dat ik een Linksys wou. Maar op het eerste zicht biedt hij wel veel mogelijkheden zonder alternatief te gaan.

Nu, voor mij is het in eerste instantie afwachten op mijn nieuwe modem. De belgacomshop heeft er vandaag geen in voorraad, het wordt dus al zeker wachten tot morgen.

Misschien kan ik eens wat extra tijd besteden aan mijn madam :lol:
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Kartouch schreef:De mogelijkheid om alternatieve firmwares te flashen was net de reden dat ik een Linksys wou. Maar op het eerste zicht biedt hij wel veel mogelijkheden zonder alternatief te gaan.

Nu, voor mij is het in eerste instantie afwachten op mijn nieuwe modem. De belgacomshop heeft er vandaag geen in voorraad, het wordt dus al zeker wachten tot morgen.

Misschien kan ik eens wat extra tijd besteden aan mijn madam :lol:
kan je me de link eens geven waar je die besteld hebt en welke heb je nu juist besteld ( type )?
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

Sniffie schreef:
Kartouch schreef: Zo kan je door een telefoonkabel brut weg door te knippen iets defect kunnen maken in de telefooncentrale van belgacom . Bij ons hebben ze da al eens voor gehad met een student die stage kwam doen ;-)
Met een standaard analoog lijntje kun je niets verkeerd doen, je mag hem nog kortsluiten, er zal niets gebeuren, beetje vonkjes maar voor de rest niets!
het enige dat zal geburen is dat de lijn bezet zal klinken, da's alles.

Greetz
Gimic
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Dieje router is gene slechte. Alleen heb ik er af en toe problemen mee dat ik geen internet verbinding via deze router krijg. Kan wel in de router geraken maar geen internet en onstabiele snelheden (wel enkel met het draadloos gedeelte). Daarom dat ik dacht dat ik een tijd geleden zoveel probs had met dommel. Ik hoop dat jij er minder problemen mee hebt.
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Sniffie schreef: kan je me de link eens geven waar je die besteld hebt en welke heb je nu juist besteld ( type )?
Ik heb een Linksys WRT54G gekocht (als ik het goed voor heb met Firmware versie 7).

Ik heb hem bij een lokale PC-boer kunnen kopen, wel duurder betaald dan op het internet maar moest dringend gedepaneerd geraken. Enkel jammer dat ik nu nog moet wachten op mijn speedtouch modem. Maar bon, een eicon adsl usb-ding is soms wel nuttig :lol:

Ik denk dat je hem in Gent kunt vinden bij VDHSoft, of anders via Loveno.be (Leuven). Dicht bij huis is het afhankelijk van de lokale PC-boer.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik prefereer de WRT54GL versie die heeft meer flash capaciteit en meer ram. en dus kan je der ook andere zaken op flashen buiten de linksys firmware bv dd-wrt, je garantie valt wel weg maar je krijgt er heel wat voor terug.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ofloo schreef:ik prefereer de WRT54GL versie
Voor zover ik weet maakt men die niet meer... kwestie van ergens nog eentje in stock te vinden dus.

Nu heb ik zelf ook een WRT54G, maar ik zie echt niet in wat het ding meer zou moeten doen dan de standaard routing en beveiligde wireless access.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:
Ofloo schreef:ik prefereer de WRT54GL versie
Voor zover ik weet maakt men die niet meer... kwestie van ergens nog eentje in stock te vinden dus.

Nu heb ik zelf ook een WRT54G, maar ik zie echt niet in wat het ding meer zou moeten doen dan de standaard routing en beveiligde wireless access.
De GL is een 'recent' model, moet overal wel beschikbaar zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

devilkin schreef:De GL is een 'recent' model, moet overal wel beschikbaar zijn.
Mmm... hij staat inderdaad nog op de Linksys website... dacht nochtans dat Linksys ermee gestopt was deze te produceren (ondanks dat hij inderdaad eeen 'recent' model was na het volledig aanpassen van de firmware op de standaard WRT54G).
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:
Mmm... hij staat inderdaad nog op de Linksys website... dacht nochtans dat Linksys ermee gestopt was deze te produceren (ondanks dat hij inderdaad eeen 'recent' model was na het volledig aanpassen van de firmware op de standaard WRT54G).
Wel, dit is inderdaad even zo geweest. Er is nogal luid protest gekomen, en (blijkbaar) hebben ze toch geluisterd.

De G reeks is gebaseerd op VxWorks, terwijl de GL Linux blijft gebruiken. Voor hoelang nog is natuurlijk altijd de vraag.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

r2504 schreef:
Ze hebben die versie speciaal terug gemaakt, omdat mensen de vxware versies niet wouden, dus hebben ze van versie 4 versie GL gemaakt, als ik het goed voor heb
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Die GL vind je toch nog steeds hoor ik heb me onlangs eentje kado gedaan en die kan in elke winkel nog besteld worden .
Ik heb er wel onmiddelijk de DD-WRT v23SP2 op gezet . Ziet er allemaal knap uit zenne maar veel teveel mogelijkheden die je niet zal gebruiken toch niet voor de meeste mensen onder ons .
Het geen wat ik me wel af vraag is dat je nu de mogelijkheid hebt voor de afterburner op of af te zetten . Maar werkt dit wel degelijk want standaard heeft de router dit niet ?
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Yes !!!! Het thuisnetwerk is hier weer geconfigureerd :-D

De modem is een speedtouch 536 geworden, en meteen werd de firmware geupgrade.

Wat is eigenlijk het beste. Modem bridged en de hele boel in de router regelen, of internet in de modem laten en deze via de internet-poort op de router aansluiten ??? Voor mij is dit alles weer wat nieuw, en ik ben niet dagelijks met netwerk-beheer bezig om goed thuis te zijn in deze materie.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Kartouch schreef:Yes !!!! Het thuisnetwerk is hier weer geconfigureerd :-D

De modem is een speedtouch 536 geworden, en meteen werd de firmware geupgrade.

Wat is eigenlijk het beste. Modem bridged en de hele boel in de router regelen, of internet in de modem laten en deze via de internet-poort op de router aansluiten ??? Voor mij is dit alles weer wat nieuw, en ik ben niet dagelijks met netwerk-beheer bezig om goed thuis te zijn in deze materie.
voor het gemak is het makkelijker om de modem in bridge te zetten en dus alles via de wrt54g te regelen .
Trouwens wat heb je de router bij belgacom betaald ?
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Sniffie schreef:voor het gemak is het makkelijker om de modem in bridge te zetten en dus alles via de wrt54g te regelen .
Trouwens wat heb je de router bij belgacom betaald ?
Kostprijs was 45 euro. En het ding was naar belgacom-gewoonte weer mooi aangepast zodat de meeste instellingen niet te vinden waren.

Ik had het toestel eerst in Bridged mode gezet maar dan kreeg ik het niet aan de praat. Maar als ik het ondertussen goed begrepen heb moet je hem dan op de router via ethernet aansluiten, ipv in de internet-poort.

Enfin, 'k zat dan efkes in de knoei en heb dan eerst de firmware veranderd. En momenteel staat hij dus niet bridged. Maar 't werkt hier wel.

Wat zijn de voornaamste voordelen van bridged te werken ??? Als ik het goed begrijp wordt de modem dan gestuurd vanuit de router.

Nu zie ik dat ik bv. zowel vanuit de modem als de router DynDNS kan sturen, bij bridged zou ik dat dus configureren in de router, bij niet bridged in de modem.

Ge ziet, ik kan nog veel leren over netwerken ... een goeie site is altijd welkom.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Ik had het toestel eerst in Bridged mode gezet maar dan kreeg ik het niet aan de praat. Maar als ik het ondertussen goed begrepen heb moet je hem dan op de router via ethernet aansluiten, ipv in de internet-poort.
Als je de modem in bridge wil zetten moet je dus gewoon de modem (ethernet) aansluiting aan de wan verbinding van je router hangen . Zo is de modem enkel modem en niet zoals bij de 513 een halve router .
Zo ga je dan alle instellingen moeten inbrengen in je linksys router want die gaat dan de verbinding tot stand brengen en te onderhouden.
Wat zijn de voornaamste voordelen van bridged te werken ??? Als ik het goed begrijp wordt de modem dan gestuurd vanuit de router.
Meestal is de router beter geschikt voor de verbinding met modem te behouden . Al ligt dit van merk tot merk .
Nu zie ik dat ik bv. zowel vanuit de modem als de router DynDNS kan sturen, bij bridged zou ik dat dus configureren in de router, bij niet bridged in de modem.
klopt als een bus ;-)

Sites zijn er genoeg maar de meeste zijn engels . Maar maak zeker eens gebruik van google enkele nederlandse providers geven goede uitleg betrefd instellingen betrefd jouw hardware zenne .
Heb je nog vragen of zit je nog met iets dan vermeld het zeker hier . Zo helpen we meer mensen dan u alleen ;-)
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb thuis dommel en een WRT54GS, das het zelfde als de WRT54G maar dan nog met een superbooster voor het draadloos gedeelte. Ik was bij telenet en wou overschakelen naar dommel. Nu wou ik deze router graag houden omdat je er zo veel mee kan en heb er ook nog nooit geen problemen mee gehad. Ik heb dan besloten om een aparte ADSL modem te kopen en het werkt perfect. De modem is ook van Linksys en het is de AM200. Heb deze nu al van februari en nog geen problemen mee gehad. Ik heb bij de Lan poort van de AM200 een verbinding gemaakt met een LAN poort op de WRT54GS router. Je kan best niet de WAN poort gebruiken want dan kan je niet meer in je modem via 192.168.1.1. Mijn WRT54GS heeft het Ip-adres 192.168.1.2. Ik kan dus zowel in mijn router als in mijn modem. DHCP staat bij de modem aan en bij de router kan je deze best uitzetten. Ik heb deze op DHCP Forward staan, maar weet niet of deze optie beschikbaar is bij u. Ik gebruik namelijk een andere firmware, niet degene die linksys er standaard opzet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

snakeboots schreef:Ik heb bij de Lan poort van de AM200 een verbinding gemaakt met een LAN poort op de WRT54GS router. Je kan best niet de WAN poort gebruiken want dan kan je niet meer in je modem via 192.168.1.1.
Je hebt van je WRT54GS dus een domme AP gemaakt... beter is je modem in bridge mode te plaatsen en je WRT54GS functionaliteit als voordien te behouden.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
snakeboots schreef:Ik heb bij de Lan poort van de AM200 een verbinding gemaakt met een LAN poort op de WRT54GS router. Je kan best niet de WAN poort gebruiken want dan kan je niet meer in je modem via 192.168.1.1.
Je hebt van je WRT54GS dus een domme AP gemaakt... beter is je modem in bridge mode te plaatsen en je WRT54GS functionaliteit als voordien te behouden.
ben van de zelfde mening !
En die AM200 zou volgens de specs toch geen dhcp hebben dat zou enkel een modem zijn en geen router functies bevatten ? Als dat toch zo moest zijn dan wil ik wel een vernemen welk type je juist hebt en of deze dan ook QOS ondersteund .
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Nog efkes een kleine status-update na enkele weken gebruik van mijn nieuwe linksys WRT54G en Speedtouch 536:

In eerste instantie stond de modem niet bridged en bleef alles mooi werken. Maar na enkele weken bleek de router de verbinding met de modem te verliezen.

Daarom werd de modem ondertussen bridged gezet en stuurt de WRT54G alles. Dit lijkt nu alweer een weekje stabiel te werken. Dus ben ik nog steeds tevreden met mijn aanbieding.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”