debian <-> bios clock

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Zit hier met een vreemd verschijnsel sinds de herinstallatie van mijn debian systeem.
Kan het zijn dat debian zelf de bios/hw clock aanpast?
Momenteel staat de CEST juist en is de UTC=CEST-2h (zoals het zou moeten zijn veronderstel ik) en de timezone staat ook juist op Europe/Brussels.

Verder heb ik ook ntp draaien maar heb ik geen idee wat er dan verkeerd is... :roll:

Kan iemand van die linux cracks hier mij helpen hiermee? ;-)
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

de tijd wordt toch altijd vanuit de bios uitgelezen? kan me dan voorstellen dat als je in je OS de tijd aanpast dat dit dan in de bios wordt gedaan. Ik zou het niet anders verwachten...
Please help, looking for a way to get rich and fast
wem
Premium Member
Premium Member

die past de bios-klok inderdaad aan.

Ik heb dualboot, winXP en ubuntu. In beiden staan de instellingen juist, en toch, als ik in XP ntp loslaat en dan in linux opstart, doet die ook een ntp en staat in windows m'n klok terug 2 uur (of 1 uur, afhankelijk van zomertijd/wintertijd) verkeerd.

Geen idee wat de oorzaak is of wat ertegen gedaan kan worden ;-) Ik vermoed dat de ene ervan uitgaat dat de biosklok op GMT staat en de ander dat het de lokale tijd is zeker
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

Staan ze alle2 ingesteld om dezelfde ntp server te gebruiken?

pak anders ntp.belnet.be en zie inderdaad dat beide ingesteld staan in dezelfde tijdszone.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Peterken
Premium Member
Premium Member

@BungaMan: het is idd logisch dat wanneer je je 'OS' clock aanpast, dit effect heeft op de HW-clock.
In mijn geval loopt de HW-clock blijkbaar synchroon met de UTC terwijl er 2u verschil is tussen UTC en de tijd hier.

ntpdate geeft me de juiste tijd dus dat staat ook goed zou ik zeggen...
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Als ik het mij goed herinner wordt er tijdens de installatie van Debian gevraagd of je systeemclock op UTC time draait, antwoord je hier ja op en windows houdt hier geen rekening mee dan verklaart dit het verschil in tijd wanneer je schakelt tussen Debian & Windows.
Peterken
Premium Member
Premium Member

De timezone dient toch om het tijdsverschil te berekenen tussen hw-clock en systeemtijd, niet?
Ook nog: op mijn windows pc synchroniseer ik met die debian machine en de tijd staat hier wel goed.

Edit: is geen dualboot systeem maar server.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”