Snelheid Dommel vs Telenet Expressnet vs Edpnet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
chaoske
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hey,

Ik sta op het punt om over te stappen van provider. Ik ben nu nog klant bij Telenet Expressnet, maar zou graag wat meer limiet-ademruimte krijgen (met 15 à 20 heb ik zeker meer dan genoeg, denk ik nu toch :p ).

Nu zag ik onlangs pas dat Dommel maar 4 Mbs d/l heeft, waar Edpnet (die minder stabiel lijkt uit ervaringen?) 6 Mbs aanbiedt en Telenet Expressnet 10 MB.

Van 10 Mb -> 6 Mb theoretische snelheid lijkt me dit nog te doen,
maar 10 -> 4 Mbs lijkt me dan wel een serieuze snelheidsvermindering.

Voor andere leden van dit gezin primeert nog altijd de snelheid van het internet, dus ik wil hen niet laten inboeten.

Iemand ervaringen? Alvast bedankt!

PS: ik zit dicht bij een telefooncentrale (nét onder de afstand om een maximum snelheid te hebben, ben nu vergeten hoeveel precies)
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
Bedankt: 681 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

chaoske schreef:Voor andere leden van dit gezin primeert nog altijd de snelheid van het internet, dus ik wil hen niet laten inboeten.
Kan je even specifieren voor wat juist?

Algemeen surfen ga je dit snelheidsverschil amper merken. In tegenstelling - bij mij thuis ging het sneller, door de lagere latency.

Ik ben overgestapt van Telenet Expressnet naar Dommel - de enige momenten dat ik het me beklaag is als ik op iets zit te wachten. Voorts merk ik het niet zo echt ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
chaoske
Plus Member
Plus Member

devilkin schreef:
chaoske schreef:Voor andere leden van dit gezin primeert nog altijd de snelheid van het internet, dus ik wil hen niet laten inboeten.
Kan je even specifieren voor wat juist?

de enige momenten dat ik het me beklaag is als ik op iets zit te wachten.
Specifieker waarvoor andere leden van het gezin internet gebruiken:
- algemeen internetgebruik: opzoekingen enzo, normaal surfen
- bankverrichtingen
- foto's uploaden
- msn enz

Maar ze hebben meestal erg weinig tijd en willen dan ook dat internet vlekkeloos & heel rap verloopt...

Wat bedoel jij precies met "als je op iets zit te wachten?" = internetpagina's die trager laden?

Alvast bedankt voor je reactie : )
Burny
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

chaoske schreef: Wat bedoel jij precies met "als je op iets zit te wachten?" = internetpagina's die trager laden?

Alvast bedankt voor je reactie : )
Hij bedoelt -denk ik- als hij zit te wachten op een download van enkele gigs :) Dan merk je wel dat je 'maar' 4 Mbit hebt. --> 2 uur downloaden ipv 1 uur, om maar een vb te geven.

Maar voor de dingen die jij opnoemt ga je er niets van merken. Foto's uploaden is leuk met Dommel, aangezien upload traffiek niet meetelt :-D
Momenteel zit ik op mediumband (1Mbit), en dan nog kan je gewoon surfen, mailen, msn'en, etc zonder dat je er veel van merkt. Héél wat anders dan Skynet of Telenet smallband én nogis gratis ook.
Laatst gewijzigd door Burny 16 apr 2007, 15:04, in totaal 1 gewijzigd.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

chaoske schreef:Wat bedoel jij precies met "als je op iets zit te wachten?" = internetpagina's die trager laden?
Downloads, grote ;)

bvb als ik bij iemand een pc moet gaan depanneren en ik zit te wachten op de laatste livecd die aan 't binnenlopen is omdat ik er niet vroeger aan gedacht had van die af te halen.
chaoske
Plus Member
Plus Member

k, bedankt voor jullie hulp ! :)

Dus bij gewoon internetten merk je weinig tot niets van de snelheidsverandering.

Kan je misschien nog even meegeven hoeveel je gemiddelde d/l snelheid bedraagt? (torrent / sites )
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Burny schreef:Foto's uploaden is leuk met Dommel, aangezien upload traffiek niet meetelt :-D
Als je er nog een boostpack bijneemt zit je helemaal snor.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

chaoske schreef:k, bedankt voor jullie hulp ! :)

Dus bij gewoon internetten merk je weinig tot niets van de snelheidsverandering.

Kan je misschien nog even meegeven hoeveel je gemiddelde d/l snelheid bedraagt? (torrent / sites )
Moeilijk te zeggen. Speedtest hier geeft me een +-3200 kbit down en +-420kbit up.
Burny
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Down in broadband haal ik 420 kb/s, up nooit op gelet :oops:
Down in mediumband is zo'n 100 kb/s.
Braincel
Pro Member
Pro Member

Denk dat zowel edpnet en dommel de beste keuzes zijn wil je wat meer snelheid (voor het moment toch ) dan kies je voor edpnet.
Wil je wat meer ademruimte kies je voor dommel alhoewel ik 420kbyte te doen vind.
Snelheid word echter relatief wanneer adsl2+ op de proppen zal komen maar hier spreken we in de voorwaardelijke wijze omdat ik vermoed BGC
duchtig aan het tegenwerken is .
Ik herinner dat dommel aankondigde dat dit in mei zou zijn hoor je ook niks meer van
:eek:
Dommel is the way!
chaoske
Plus Member
Plus Member

hoe zit het met het bedrijf Edpnet vs Dommel op zich?

Dan bedoel ik qua probleemgevallen, klantenservice, stabiliteit etc?
Braincel
Pro Member
Pro Member

Beide zijn uitstekend te noemen,Edpnet dat weet ik van een collega op het werk.
Wat Dommel betreft zijn mijn ervaringen positief.
Dommel is the way!
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Braincel schreef:Denk dat zowel edpnet en dommel de beste keuzes zijn wil je wat meer snelheid (voor het moment toch ) dan kies je voor edpnet.
Wil je wat meer ademruimte kies je voor dommel alhoewel ik 420kbyte te doen vind.
Snelheid word echter relatief wanneer adsl2+ op de proppen zal komen maar hier spreken we in de voorwaardelijke wijze omdat ik vermoed BGC
duchtig aan het tegenwerken is .
Ik herinner dat dommel aankondigde dat dit in mei zou zijn hoor je ook niks meer van
:eek:
BGC heeft ADSL2+ afgevoerd (voor internet abos). als je is zoekt in wat oudere topics van Dommel en EDPnet, daar hebben medewerkers dit bevestigd in een mail.
BGC zou ADSL2+ willen overslaan en heeft beloofd om tegen september VDSL2 aan te bieden (en dus ook aan Dommel en anderen die van hun netwerk gebruik maken). VDSL2 kan theoretisch nog (veel) grotere snelheden aan dan ADSL2+ (afhankelijk van de bron: 250/100mbit down, als je vlak op de (wijk)centrale zit. en tot 25mbit up). Denk wel niet dat BGC opeens 100mbit down zal aanbieden, ook al is het mogelijk lol.

Verder:
Kom je met 20-36 Gig per maand (up EN down) toe zou ik je EDPnet aanraden, als je graag wat meer wil: Dommel : 50gig pure download, gratis upload (wel aan 320kbit, maar je kan een boostpack nemen dat het op 448kbit up brengt), en de mediumband he, haal vlot 120kbyte download en tegelijk 35kbyte upload op de mediumband (wel met boostpack) en das allemaal trafiek die niet aangerekend word.

En op broadband kan ik 380-400kbyte download halen (stabiel/constant) met een goede torrent, en ik zit op 3.8km van de centrale. Met nieuwsgroepen (enkel even getest, kan er nog niet goed met overweg) haal ik 420-430kbyte constant via Dommel zijn eigen gratis nieuwsserver.
En met mijn boostpack upload ik aan 35kbyte als ik download, en 45kbyte stabiel als ik enkel upload (vb filmpje of fotos).
chaoske
Plus Member
Plus Member

Ik denk wel dat ik met 20 Gig zeker moet toekomen...

Ik d/l nu sporadisch 15 Gig (+1 GB up), maar ik denk nu net dat het toch dommel zal worden. Met toekomstige (en huidige) streams van films & muziek (legaal, ik denk aan youtube, vrtnieuws filmpjes enz) dat er gemakkelijk al eens 20-25 GB zal ged/l worden. (ik zie nu net dat edpnet 20 GB aanbiedt... misschien toch edpnet dan omdat het iets rapper zal zijn).

Door je bericht draco denk ik net aan iets anders:
Ik ben een modem/router aan het zoeken (moeilijke job aangezien niet alle merken even goed zijn qua bereik, snelheid, stabiliteit,... en hier weinig reviews van zijn) en opteerde om een ADSL2+ modem/router te kopen.

Maar als ze die stap overslaan en direct naar VDSL gaan, ben ik dan nog iets met een ADSL2+ modem/router?

Thx voor alle reacties!

PS: ik zag ook net dat het onderliggend netwerk van Dommel = BGC is en van Edpnet = Scarlet, maakt dit iets uit qua betrouwbaarheid/toekomst?
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

chaoske schreef:Ik denk wel dat ik met 20 Gig zeker moet toekomen...

Ik d/l nu sporadisch 15 Gig (+1 GB up), maar ik denk nu net dat het toch dommel zal worden. Met toekomstige (en huidige) streams van films & muziek (legaal, ik denk aan youtube, vrtnieuws filmpjes enz) dat er gemakkelijk al eens 20-25 GB zal ged/l worden. (ik zie nu net dat edpnet 20 GB aanbiedt... misschien toch edpnet dan omdat het iets rapper zal zijn).
EDPnet is 20 gig (up en down) voor 30euro en dan 0.25europer extra gig, tot maximum 60gig (als je dat opgebruikt betaal je dus 30+10=40euro).
(BTW 30euro? zijn ze opgeslagen? dacht dat het 27euro was)

Ter vergelijking toch nog even: Dommel is 50gig down, tegen 32euro en 60gig down tegen 38euro (met boostpack)
Dus je keuze tussen de twee zou voornamelijk van je verbruik afhangen denk ik, die snelheidsverschillen vind ik persoonlijk te klein om een grote rol te spelen, maar dat hangt van iedereen persoonlijk af he, een gamer is beter af bij EDPnet (als hij dicht bij de centrale woont), iemand die veel volume gebruikt door veel demo's,linux versies, youtube enzo beter bij Dommel.

chaoske schreef:
Door je bericht draco denk ik net aan iets anders:
Ik ben een modem/router aan het zoeken (moeilijke job aangezien niet alle merken even goed zijn qua bereik, snelheid, stabiliteit,... en hier weinig reviews van zijn) en opteerde om een ADSL2+ modem/router te kopen.

Maar als ze die stap overslaan en direct naar VDSL gaan, ben ik dan nog iets met een ADSL2+ modem/router?
Natuurlijk, je kan dan gewoon een VDSL2 modem kopen en die aan je modem/router hangen, die zal dan niet meer dienst doen als modem maar enkel als router.
Zou wel zorgen dat het een pre-N router is als je er nu een koopt, de N-standaard komt er immers volgend jaar aan he, zelf wacht ik tot de definitieve N-standaard er door is (hoewel..als VDSL2 hier voor de N-standaard is zal ik ook is alles eerst moeten heroverwegen).

chaoske schreef: PS: ik zag ook net dat het onderliggend netwerk van Dommel = BGC is en van Edpnet = Scarlet, maakt dit iets uit qua betrouwbaarheid/toekomst?
Sommigen zeggen ja, anderen nee (vaak die van Scarlet/Edpnet voor het laatste). Tot twee jaar geleden zat ik op het Scarlet netwerken dat was wel goed, maar toch met periodes erg wisselvallig (snelheid kon nogal is schommelen van dag tot dag/week tot week/..).
Mijn ervaring met het Turboline netwerk (eerst bij Skynet en nu bij Dommel) zijn dan toch beter moet ik zeggen. Veel stabieler.

En voor de toekomst, tjah da kan niemand weten he, maar feit is dat BGC serieus winst maakt en als het wil zijn netwerk veel sneller en beter kan upgraden, mochten ze dat willen (nu niet, ze zien er geen brood in he, geen concurrentie de naam waardig, dus liever die (over)winst opstrijken ipv te herinvesteren).
Robinvv
Pro Member
Pro Member

Hier ook van Telenet naar Dommel gegaan, langer dan 1 jaar geleden..
Surfen merk ik echt niks.

Ik ga in ieder geval nooit meer terug zoals het nu is!

Duim omhoog voor Dommel hier :wink:
Telenet & Belgacom : PROFITEURS!
Dommel 120 GB!! :D
Vergelijk zelf: Excel blad en Site
chaoske
Plus Member
Plus Member

Hopelijk kan ik me gauw bij jou voegen :)

Wat betreft de ADSL2+ / VDSL kwestie:

Eigenlijk ben ik dan beter om een goedkope(re) ADSL (niet 2+) routermodem te kopen en te wachten tot de 802.11n / VDSL standaarden uit zien om dan een router te kopen die helemaal op punt staat...
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Zelf nu ongeveer een maand of twee geleden overgestapt van telenet (die turbo express of hoe noemt het (20Mb/s) naar dommel. Qua surfen is er eigenlijk echt niet veel verschil, scheelt misschien een fractie van een seconde.

De absolute hoofdreden waarom ik overgeschakeld ben, zijn camera's die ik hier hangen heb thuis. Na diefstal van mijn wagen ben ik toch wel iets beter beginnen beveiligen o.a. met paar camera's waarvan de beelden via internet verstuurd worden naar server beetje verderop. En in zo'n geval is een onbeperkte upload redelijk belangrijk :wink:

Enkel het downloaden van grote bestanden verloopt iets trager. Voor mij niet echt een probleem. Als ik dan al eens iets wil downloaden, dan stel ik het gewoon in op 's nachts en laat ik gewoon die ene pc een nachtje aanliggen.
Radix
Plus Member
Plus Member

heb je voor VDSL een nieuwe router nodig? ik heb de volgende router: U.S. Robotics Wireless MAXg ADSL Gateway 9108
Coop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Voor mij is het nu ook ongeveer 2 maanden geleden dat ik telenet bij het huisvuil heb gezet en Dommel in huis heb gehaald.
Nog geen seconde spijt van !
En denk niet dat je met 20 gieg gaat toekomen vriend ! bij telenet mocht je niets en deed je ook niets, nu mag je alles en dommel laat je zelfs op de giganews server, ga daar maar even rondneuzen en 50 gieg gaat nog te weinig zijn !
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Radix schreef:heb je voor VDSL een nieuwe router nodig? ik heb de volgende router: U.S. Robotics Wireless MAXg ADSL Gateway 9108
Yup, nieuwe modem.
Er bestaan er al in enkele landen, ook enkele Europese, geloof Roemenie en Finland.
chaoske
Plus Member
Plus Member

Coop schreef: En denk niet dat je met 20 gieg gaat toekomen vriend ! bij telenet mocht je niets en deed je ook niets, nu mag je alles en dommel laat je zelfs op de giganews server, ga daar maar even rondneuzen en 50 gieg gaat nog te weinig zijn !
Daar vreesde ik ook al voor :wink:

Bedankt voor jullie reacties, zal me (nu met een 100% gerust hart) & met heel veel plezier bij jullie voegen!
Coop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

En trouwens, kwa surfen merkte ik wel snelheidsverschil, het lijkt me sneller te gaan met Dommel als met telenet.

Als je telenet opzegt, en ze vragen waarom zeg je maar dat je het schandalig vindt dat dommel goedkoper is en je er meer mag downloaden, jullie hebben mij al die jaren afgezet ! :-D
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Coop schreef:Als je telenet opzegt, en ze vragen waarom zeg je maar dat je het schandalig vindt dat dommel goedkoper is en je er meer mag downloaden, jullie hebben mij al die jaren afgezet ! :-D
Hahaha ;) heb ik ook gedaan, kwamen ze 'dat ze nog een zwaarder abonnement hadden'. Op mijn antwoord dat ik niet van plan was nog meer te betalen om minder te krijgen dan de concurrentie had ze geen verweer.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Wel op sommige momente gaat het surfen toch bijzonder traag hier....zoals NU...

kilobit/sec (kilobyte/sec) Surfspeed inside Belgium: 250.29 (31.28) 100% Surfspeed average (worldwide): 289.93 (36.24) 100% Surfspeed outside Belgium: 291.48 (36.43) 100% Latency: 41 milliseconds

Download/up speed is normaal...
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”