Ik heb een nieuwe harde schijf (sata2) gekocht en ik wil Windows XP installeren op deze nieuwe harde schijf, maar windows wil niet verder opstarten, want ik ik krijg een blauw scherm.
Ik heb eerst een diskette gemaakt zodat er drivers opstaan voor de sata controller. Dat bestandje stond op de cd van het moederbord (Asus a8n-e). Als de installatie start van windows dan kan je op F6 drukken en dat heb ik gedaan en daar kan ik dan kiezen voor een raid controller en een storage controller, die heb ik beide geselecteerd en ben zo verder gegaan met de installatie. Als Windows dan herstart en normaal moet die dan de gebruikersinterface laten zien dan krijg ik een blauw scherm, met niet veel info op.
Kort samengevat:
"Controleer de computer op virussen, verwijder nieuwe vaste schijven of vaste schijfcontrollers. Controleer of de vaste schijf op de juiste manier is geconfigureerd en afgesloten. Voer CHKDSK /F uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en herstart."
De harde schijf werkt want ik heb die eerst geinstalleerd toen de oude windows er nog opstond en windows herkende die ook, dus de schijf werkt.
Ik weet niet wat ik nog moet doen of kan proberen. Iemand een idee ?
Probleem Windows xp SATA2 harde schijf
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 116 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ok, het is toch gelukt, ik heb het gedaan met nlite, Windows XP cd genomen en daar de drivers en SP2 aan toegevoegd en het zo laten installeren.
Nog 1 Probleem. Windows staat niet op de C schijf maar op de D: schijf kan ik dit aanpassen zodat alles nog werkt ?
EDIT: Als ik in het computerbeheer ga kijken dan staat er
schijf0 in orde (systeem)
schijf1 in orde (Opstarten)
schijf2 in orde (actief)
Schijf 1 is de d: schijf en dat zou de C: moeten worden, ik heb het geprobeerd te wijzigen maar die wil dat niet doen.
Schij0 en 2 moeten gewoon actief zijn, ik wil dat windows opstart van schijf1.
Nog 1 Probleem. Windows staat niet op de C schijf maar op de D: schijf kan ik dit aanpassen zodat alles nog werkt ?
EDIT: Als ik in het computerbeheer ga kijken dan staat er
schijf0 in orde (systeem)
schijf1 in orde (Opstarten)
schijf2 in orde (actief)
Schijf 1 is de d: schijf en dat zou de C: moeten worden, ik heb het geprobeerd te wijzigen maar die wil dat niet doen.
Schij0 en 2 moeten gewoon actief zijn, ik wil dat windows opstart van schijf1.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
De driveletter van uw bootschijf en systeemschijf veranderen gaat niet met een standaard Windows, daar moet je uitwijken naar 3rd party tools gelijk Partition Magic of dergelijken...
En dat uw driveletters niet kloppen is omdat Windows altijd de C letter toekent aan de primary master primary partition en dan het lijstje verder afgaat ...
1. Assign the drive letter 'A' to the boot floppy, and 'B' to the secondary floppy.
2. Assign a drive letter, beginning with 'C' to the first active primary partition recognised upon the first physical hard disk.
3. Assign subsequent drive letters to the first primary partition upon each successive physical hard disk drive, if present within the system.
4. Assign subsequent drive letters to every recognised logical partition, beginning with the first hard drive and proceeding through successive physical hard disk drives, if present within the system.
5. Assign subsequent drive letters to any RAM Disk.
6. Assign subsequent drive letters to any additional floppy, CD/DVD drives.
En dat uw driveletters niet kloppen is omdat Windows altijd de C letter toekent aan de primary master primary partition en dan het lijstje verder afgaat ...
1. Assign the drive letter 'A' to the boot floppy, and 'B' to the secondary floppy.
2. Assign a drive letter, beginning with 'C' to the first active primary partition recognised upon the first physical hard disk.
3. Assign subsequent drive letters to the first primary partition upon each successive physical hard disk drive, if present within the system.
4. Assign subsequent drive letters to every recognised logical partition, beginning with the first hard drive and proceeding through successive physical hard disk drives, if present within the system.
5. Assign subsequent drive letters to any RAM Disk.
6. Assign subsequent drive letters to any additional floppy, CD/DVD drives.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 116 keer
Het is opgelost, ik heb windows opnieuw geinstalleerd en er maar 1 schijf in laten steken, daarna toen windows er op stond de andere schijven terug aangesloten.
Maar eerst met nlite een windows xp cd rom gemaakt met service pack 2 erop en de drivers van het moederbord.
Maar eerst met nlite een windows xp cd rom gemaakt met service pack 2 erop en de drivers van het moederbord.