Voorlopig zijn mijn bevindingen nog beperkt... De installatie is alleszins vlot verlopen (heb wel direct de laatste firmware erop gezet).
De schijf is bereikbaar vanop alle machines (Linspire nog niet geprobeerd), de printserver werkt zoals het moet en 'k heb al een automatische backup van mijn FTP server achter de rug (vooral dit vond ik een pluspunt aan deze NAS).
Qua geluid is er geen probleem, mijn externe harddisk is luidruchtiger. 'k Heb er gisteren ook even een bestand op gekopieerd van 11GB (Virtual PC image) en het kopietje is mooi gelukt.
Ik heb me gisteren even bezig gehouden met het toevoegen van de harde schijf die ik onlangs uit mijn desktop heb gehaald. Hiervoor heb ik eerst de hele inhoud van de server naar mijn ubuntu-systeem gebackupt.
Dan maar ineens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de firmware te upgraden naar versie 102b (10/01/2007).
Vervolgens schijfjes opnieuw geformatteerd (de nieuwe firmware ondersteunt enkel nog ext2 en uiteraard was mijn schijf ext3 geformatteerd) en alles terug gekopieerd en heb het fileprobleem niet meer voor gehad, wat nog niet wil zeggen dat ik 100% zeker ben dat het opgelost is.
Het mounten ging daarna zonder problemen vanaf zowel ubuntu linux, als windows XP.
Ik test zo snel mogelijk uit of het nu wel snor zit met die met wachtwoord beveiligde directories. (Probleem was dat ik na herstarten van windows-pc geen toegang meer kreeg tot die schijven en dat wachtwoorden slechts 8 karakters lang mochten zijn.)