Hallo,
ik vroeg me af wat het duurste was, meen me te herinneren dat een plasma maar enkele jaren meeging (vroeger) en dat vervangen heel duur was.
Bij lcd's kon men gewoon de blacklight vervangen en dit is veel goedkoper.
Misschien heb ik het verkeerd voor ??
En voor wat zouden jullie opteren en waarom.
alvast bedankt
plasma vs lcd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Bwah, principieel klopt dat wel nog hoor, maar in praktijk ...
1) de huidige generatie plasma's schermt met levensduur tijden die min of meer gelijk worden gesteld aan die van de LCD toestellen. Panasonic, Sharp, LG ..... hebben het allemaal over ruwweg 60.000 uren.
2) de backlight van de LCD's gaat niet zo snel stuk, het probleem zit hem meestal in de failure van de invertor electronica (de boel die de backlight de nodige spanning geeft). Hoewel de CFT's (de "lampen") inderdaad stuk kunnen gaan, is de failure van de invertor veel waarschijnlijker.
De invertor is vrij makkelijk te vervangen, de Tubes niet altijd. Hangt sterk af van de specifieke opbouw van het panel. Omdat dit in een stofvrije omgeving moet gebeuren, is het toch niet "zomaar een lampje vervangen" hoor.
De allernieuwste TFT's hebben trouwens geen invertor meer, en ook geen CFT's (noem ze voor mij part hoge-kwaliteits-TL-lampen als je je er niets bij kan voorstellen), maar daar wordt de backlight gerealiseerd door (semi)stuurbare High-Power Led-Arrays, welke een betere beeldbalans, langere levensduur en lager verbruik beloven vergeleken tot de huidige "normale" TFT's.
Het klopt : bij Plasma verouderen je individuele cellen, en die kan je niet "opladen" of wat dan ook : uitgeput is uitgeput. Maar met een opgegeven levensduur van 60.000 uren is dat geen issue meer, want dat is _veel_ langer als pakweg een Löewe/Philips High-End Tube (CRT) _ooit_ kreeg als levensduur !
3) principieel : tegen de tijd dat je TFT of je Plasma echt uitgeput is, zit je wel een jaar of 10 tot 15 jaar verder, afhankelijk van je typische gebruik per dag en de factor "geluk" : hiermee bedoel ik niet enkel het feit dat dit natuurlijk gemiddelde schattingen zijn, maar ook het feit dat je over 10 jaar toestellen zal hebben die de huidige "kwaliteit" ver zal overschrijden, dus hoe lang blijf je _gelukkig_ met je huidge scherm.
Koop dus waar je het gelukkigste mee bent, wat voor _jouw_ persoonlijk het beste beeld geeft. Iedereen heeft daar zijn eigen idee over, en op het einde is het enkel _jouw_ idee dat hier de doorslag mag geven.
Wat het "duurste" is in aankoop ? Geen idee. Ik weet wel dat indien je echt voor een super highend Plasma wil gaan, je niet echt voorbij Pioneer komt, en dan praat je niet meer over 2000 tot 3000 € maar over een veelvoud daarvan. De eerste echte 1080p Plasma van Pioneer heeft een adviesprijs van 8999 € of zo.
1) de huidige generatie plasma's schermt met levensduur tijden die min of meer gelijk worden gesteld aan die van de LCD toestellen. Panasonic, Sharp, LG ..... hebben het allemaal over ruwweg 60.000 uren.
2) de backlight van de LCD's gaat niet zo snel stuk, het probleem zit hem meestal in de failure van de invertor electronica (de boel die de backlight de nodige spanning geeft). Hoewel de CFT's (de "lampen") inderdaad stuk kunnen gaan, is de failure van de invertor veel waarschijnlijker.
De invertor is vrij makkelijk te vervangen, de Tubes niet altijd. Hangt sterk af van de specifieke opbouw van het panel. Omdat dit in een stofvrije omgeving moet gebeuren, is het toch niet "zomaar een lampje vervangen" hoor.
De allernieuwste TFT's hebben trouwens geen invertor meer, en ook geen CFT's (noem ze voor mij part hoge-kwaliteits-TL-lampen als je je er niets bij kan voorstellen), maar daar wordt de backlight gerealiseerd door (semi)stuurbare High-Power Led-Arrays, welke een betere beeldbalans, langere levensduur en lager verbruik beloven vergeleken tot de huidige "normale" TFT's.
Het klopt : bij Plasma verouderen je individuele cellen, en die kan je niet "opladen" of wat dan ook : uitgeput is uitgeput. Maar met een opgegeven levensduur van 60.000 uren is dat geen issue meer, want dat is _veel_ langer als pakweg een Löewe/Philips High-End Tube (CRT) _ooit_ kreeg als levensduur !
3) principieel : tegen de tijd dat je TFT of je Plasma echt uitgeput is, zit je wel een jaar of 10 tot 15 jaar verder, afhankelijk van je typische gebruik per dag en de factor "geluk" : hiermee bedoel ik niet enkel het feit dat dit natuurlijk gemiddelde schattingen zijn, maar ook het feit dat je over 10 jaar toestellen zal hebben die de huidige "kwaliteit" ver zal overschrijden, dus hoe lang blijf je _gelukkig_ met je huidge scherm.
Koop dus waar je het gelukkigste mee bent, wat voor _jouw_ persoonlijk het beste beeld geeft. Iedereen heeft daar zijn eigen idee over, en op het einde is het enkel _jouw_ idee dat hier de doorslag mag geven.
Wat het "duurste" is in aankoop ? Geen idee. Ik weet wel dat indien je echt voor een super highend Plasma wil gaan, je niet echt voorbij Pioneer komt, en dan praat je niet meer over 2000 tot 3000 € maar over een veelvoud daarvan. De eerste echte 1080p Plasma van Pioneer heeft een adviesprijs van 8999 € of zo.
Laatst gewijzigd door kaween 12 maa 2007, 19:31, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Het hangt ervanaf hoe groot je wil gaan . Ik geloof dat er zelfs geen plasma's te vinden van 32" . Het gaat er alvast zo een zijn hier in de toekomst , dus lcd .
Kun je groter gaan en is de kijk afstand voldoende , ga dan maar voor plasma ( dit is een persoonlijke bevinding ofcoz) .
Kun je groter gaan en is de kijk afstand voldoende , ga dan maar voor plasma ( dit is een persoonlijke bevinding ofcoz) .
Zelf ben ik tevreden over LCD, weliswaar niet zo'n dure als deze in quote, maar wel 'n Philips.Astralon schreef:Dan mag je bij eens komen kijken naar mijn Philips 42PF9830/10alfadude schreef:Sorry maar ik vind de tijd dat phillips goede tv's had al een tijdje voorbij.
Is één van de zeldzame schermen die echt 1920 x 1080 native kunnen weergeven. Met de juiste (digitale) bron en een goede geluidsinstallatie is dit indrukwekkend.
Astralon
-
- Elite Poster
.... ik neem aan dat je de laatste ontwikkelingen in de rechtbanken ook gevolgd hebt, en dat SED inmiddels gevaarlijk dichtbij de status "another great idea that never was" komt hierdoor. Of Canon op zichzelf de slagkracht heeft om in een markt die hun vreemd is iets te forceren is maar zeer de vraag, hoewel ook ik SED een warm hart toedraag.BungaMan schreef:ik wacht nog altijd op een betaalbare sed met 1080p. hopelijk kan ik er binnen 5 jaar een kopen.
Als het me echt te gortig zou worden en de prijsverhoudingen niet op korte termijn veranderen zouden, zou ik persoonlijk even wachten en kijken hoe goed/slecht de goedkope nieuwe 1080p's van Tatung, Xoro en Acer werken (42" 1080p TFT's, 1500€ en lager) ; die dingen zijn mogelijk _te_ goedkoop om echt goed te zijn (?), maar indien ze aanslaan zullen ze zeker voor een prijsverval in de hogere/duurdere toestellen zorgen.
Wat denken jullie trouwens van Rear Projection TV's? Bijvoorbeeld deze: http://www.sony.be/view/ShowProduct.act ... jection+TV
Van specificaties lijkt het eigenlijk beter als plasma & lcd op verschillende vlakken. Het is wel niet plat. Deze is ook Full HD en goedkoper. Maar weet iemand of het beeld ook echt goed is hiermee? Ik zag er wel al goede reviews over.
Van specificaties lijkt het eigenlijk beter als plasma & lcd op verschillende vlakken. Het is wel niet plat. Deze is ook Full HD en goedkoper. Maar weet iemand of het beeld ook echt goed is hiermee? Ik zag er wel al goede reviews over.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 5 keer
Wij hadden tot voor kort ook een project tv staan in de winkel, maar deze had niet echt een goede kijkhoek, zowel verticaal als horizontaal. Maar misschien dat ze dit nu beter doen.C1nder schreef:Wat denken jullie trouwens van Rear Projection TV's? Bijvoorbeeld deze: http://www.sony.be/view/ShowProduct.act ... jection+TV
-
- Elite Poster
De laserdiode-TV waar ZMD naar refereerde is ook een soort projectiesysteem, maar deze zou de typische rearwand projection systeem-problemen teniet doen (kijkhoek, lichtopbrengst, lampkost en lamplevensduur, en dat in een kast die niet veel dieper is als een gewone Plasma). En dan zouden die dingen nog spotgoedkoop te maken moeten zijn. Klinkt allemaal net iets te mooi als je het mij vraagt.
We zullen wel zien. Ondergebracht in de lade "in het achterhoofd houden".

We zullen wel zien. Ondergebracht in de lade "in het achterhoofd houden".