Belgacom + Phishing

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Catullus
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 sep 2006, 09:36

Gisteren, zondag, heb ik op de website van belgacom mijn Discovery Line aangevraagd. Op mijn gmail account kreeg ik dan de bevestigingsmail toegestuurd.

Vanmorgen werd ik gebeld door een vrouw. Ze zei dat ze van Belgacom was en of ze enkele vragen mocht stellen.
Ik heb daar natuurlijk geen probleem mee.

Toen zei ze dat ze mijn identiteit wou controleren, om zeker te zijn dat ze met de juiste persoon sprak. Vreemd genoeg vroeg ze om mijn VISA-kaart nummer + vervaldatum.

Ik heb haar gezegd dat ik het niet zie zitten dergelijke informatie zo maar telefonisch aan een wildvreemde door te geven, waarop zij zei dat ik dan langs een BGC-center moest passeren om de bestelling te bevestigen.

Later heb ik naar Belgacom teruggebeld, en zij wisten me te zeggen dat dit geen normale procedure is, en dat ik niets moest bevestigen...

Ik ga er dus vanuit dat die één of andere poging tot phishing is, die gelukkig genoeg niet gelukt is.
Toch vraag ik me af hoe zij aan de informatie komen dat ik inderdaad een Discovery Line heb aangevraagd. Dit moet dan ofwel via de site van Belgacom zijn, ofwel via het hacken van mijn Gmailaccount..

De bevestigingsmail die ik van BGC heb gekregen gisterenavond, zou ook een foutieve code bevatten.. Allemaal rare zaken waar ik graag het fijne van weet, iemand die iets meer weet?
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

In elk geval heb je goed gereageerd om geen gevoelige informatie zomaar via telefoon door te geven.

Het voorstel van de dame aan de telefoon dat je dan maar langs een Belgacom -center moest passeren, kon wel echt zijn maar dat kon je dus niet controleren, tenzij je beschikt over
(Weergave Naam: Ken de naam van de oproeper vooraleer u uithaakt!)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16757
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Mja, die mensen bellen bijna altijd anoniem.
Hier zou eigenlijk grondige navraag voor mogen gedaan worden bij BGC; voor hetzelfde geld is het een medewerkerd van BGC die aan die informatie kan komen en zo probeert mensen te scammen!
Mogelijk een vorm van "Vishing", van VoIP.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

meon, ik was aan iets gelijkaardig aan het denken..
Catullus
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 sep 2006, 09:36

Ik heb al gedacht om aan mijn gsm-provider te vragen van die telefoonnr op te zoeken. op mijn scherm kwam ie als anoniem te staan...
Maar ja, gaat het iets uithalen denk ik dan
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2760
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Het klopt ik weet ergens zo'n voorwaarde, mensen die nog nooit klant zijn geweest of ooit schulden hebben gehad wordt een voorschot gevraagd.
Catullus
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 sep 2006, 09:36

Tomsworld schreef:Het klopt ik weet ergens zo'n voorwaarde, mensen die nog nooit klant zijn geweest of ooit schulden hebben gehad wordt een voorschot gevraagd.
De Dame aan de telefoon beweerde:

"Er wordt niets van uw rekening afgeschreven, het dient enkel maar ter verificatie van uw identiteit, daarna worden deze gegevens definitief gewist."
Dus het was zeker geen betaling.

Swat morgen nog eens bellen naar BGC.. Vragen hoe het met mijn aanvraag zit.
S|N
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:37

Wanneer u nog nooit klant bent geweest bij BGC of is het al meer dan 10 jaar geleden, kunnen ze u niet zomaar als nieuwe klant aanmaken. Ofwel moet men dan het VISA of MASTERCARD nummer geven en dit kan het systeem nachecken of het wel of niet bestaat.

Dit doet men zodat men niet zomaar nieuwe klanten kan aanmaken die niet bestaan, of klanten aanmaken die het als grap zien lijnen aan te vragen.

Het kan zijn dat iemand met dezelfde naam in de database stond, of dat het order niet is doorgelopen en dat men deze daarom opnieuw moest invoeren, MET verificatie van uw gegevens.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Het lijkt me hoogst onlogisch dat men de identiteit van een persoon controleert op basis van zijn visa-kaart. Het is bij mijn weten niet verplicht om een visa of mastercard te bezitten om gebruik te maken van de diensten van belgacom.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Inderdaad, ik kan me zelfs niet voorstellen dat BGC of eender welke andere service provider in BE ooit aan mij zulke info gevraagd heeft..
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Kan men niet nagaan op rijksregisternr of een persoon echt bestaat? Er zijn genoeg mensen die geen VISA kaart hebben.
Catullus
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 sep 2006, 09:36

Ben langsgeweest in een Belgacom Center en het blijkt dus effectief zo te zijn dat ze de identiteit controleren adhv visa-kaart..

Als ge langsgaat in de Shop, is uw identiteitskaart voldoen.
Rare praktijken, maar ja..
Dus problem Solved ;)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4373
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Rare praktijken? Dat gebeurd in meerdere gevallen hoor. Ik kan wel niet onmiddelijk voorbeelden geven.
S|N
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:37

Stel u voor dat u als klant een nieuwe lijn aanvraagt met een bestaand rijksregisternummer. En u belt voor 10000Euro naar het buitenland. En u verdwijnt naar het buitenland of u heeft iemand anders zijn rijksregisternummer doorgegeven.... Dat spreekt natuurlijk voor zich dat dit problemen kan geven.

Visa en Mastercard is echt wel meer persoonsgebonden (wie geeft deze nummer nu ooit aan iemand anders zonder goeie reden?).

Dat is de LOGISCHE verklaring, hoe onlogisch dat het voor jullie lijkt, maar het is waar.

En idd ZMD, als u geen visa of mastercard heeft dient u zoals in de initiële post vermeld naar de winkel te gaan, zodat men een kopie kan nemen of uw idkaart met uzelf kan vergelijken.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

S|N schreef:Wanneer u nog nooit klant bent geweest bij BGC of is het al meer dan 10 jaar geleden, kunnen ze u niet zomaar als nieuwe klant aanmaken. Ofwel moet men dan het VISA of MASTERCARD nummer geven en dit kan het systeem nachecken of het wel of niet bestaat.

Dit doet men zodat men niet zomaar nieuwe klanten kan aanmaken die niet bestaan, of klanten aanmaken die het als grap zien lijnen aan te vragen.

niiiiice

dus iemand zonder credit card kan zich niet meer aansluiten bij BGC, dat geloof ik niet want elke klant die ze kunnen uitzuigen is er eentje meer
proxiboyke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 02 jan 2007, 14:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dit is gewoon een goed systeem beter of van telenet.
Ik ken verschilende mensen die op de preventellijst staan en toch een telenet hebben.
Gewoon bellen naar telenet 0800/...... en een andere naam opgeven en ze komen toch instaleren.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6599
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

S|N schreef:
Visa en Mastercard is echt wel meer persoonsgebonden (wie geeft deze nummer nu ooit aan iemand anders zonder goeie reden?).
Ik kan de keren niet meer tellen dat ik min kaartnummer aan de telefoon gaf voor boeking van vliegtuigtickets, huurauto's hotels, excursies enz..... Het verschil met de OP is dat ik zelf de betrokken firmas contacteer en niet omgekeerd (dan zou ik ook mijn nummer niet geven natuurlijk). Het blijft echter wel zo dat een personeelslid of telefonist(e) het nummer ook kan misbruiken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

S|N schreef:Stel u voor dat u als klant een nieuwe lijn aanvraagt met een bestaand rijksregisternummer. En u belt voor 10000Euro naar het buitenland. En u verdwijnt naar het buitenland of u heeft iemand anders zijn rijksregisternummer doorgegeven.... Dat spreekt natuurlijk voor zich dat dit problemen kan geven.

Visa en Mastercard is echt wel meer persoonsgebonden (wie geeft deze nummer nu ooit aan iemand anders zonder goeie reden?).
Als ze een kopie hebben van je ID kan je evengoed naar het buitenland vertrekken zonder te betalen. En een ander visanummer opgeven ipv een rijksregisternummer is even makkelijk (denk maar aan al die personeelsleden van zo'n callcenter ;) )
S|N
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:37

Zo werken ze, is dit goe of nie moet je zelf maar weten :roll:

080022800 vraag het anders gratis na want hier word ik te moe van.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”