Gisteren, zondag, heb ik op de website van belgacom mijn Discovery Line aangevraagd. Op mijn gmail account kreeg ik dan de bevestigingsmail toegestuurd.
Vanmorgen werd ik gebeld door een vrouw. Ze zei dat ze van Belgacom was en of ze enkele vragen mocht stellen.
Ik heb daar natuurlijk geen probleem mee.
Toen zei ze dat ze mijn identiteit wou controleren, om zeker te zijn dat ze met de juiste persoon sprak. Vreemd genoeg vroeg ze om mijn VISA-kaart nummer + vervaldatum.
Ik heb haar gezegd dat ik het niet zie zitten dergelijke informatie zo maar telefonisch aan een wildvreemde door te geven, waarop zij zei dat ik dan langs een BGC-center moest passeren om de bestelling te bevestigen.
Later heb ik naar Belgacom teruggebeld, en zij wisten me te zeggen dat dit geen normale procedure is, en dat ik niets moest bevestigen...
Ik ga er dus vanuit dat die één of andere poging tot phishing is, die gelukkig genoeg niet gelukt is.
Toch vraag ik me af hoe zij aan de informatie komen dat ik inderdaad een Discovery Line heb aangevraagd. Dit moet dan ofwel via de site van Belgacom zijn, ofwel via het hacken van mijn Gmailaccount..
De bevestigingsmail die ik van BGC heb gekregen gisterenavond, zou ook een foutieve code bevatten.. Allemaal rare zaken waar ik graag het fijne van weet, iemand die iets meer weet?
Belgacom + Phishing
In elk geval heb je goed gereageerd om geen gevoelige informatie zomaar via telefoon door te geven.
Het voorstel van de dame aan de telefoon dat je dan maar langs een Belgacom -center moest passeren, kon wel echt zijn maar dat kon je dus niet controleren, tenzij je beschikt over
(Weergave Naam: Ken de naam van de oproeper vooraleer u uithaakt!)
Het voorstel van de dame aan de telefoon dat je dan maar langs een Belgacom -center moest passeren, kon wel echt zijn maar dat kon je dus niet controleren, tenzij je beschikt over
(Weergave Naam: Ken de naam van de oproeper vooraleer u uithaakt!)
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Mja, die mensen bellen bijna altijd anoniem.
Hier zou eigenlijk grondige navraag voor mogen gedaan worden bij BGC; voor hetzelfde geld is het een medewerkerd van BGC die aan die informatie kan komen en zo probeert mensen te scammen!
Mogelijk een vorm van "Vishing", van VoIP.
Hier zou eigenlijk grondige navraag voor mogen gedaan worden bij BGC; voor hetzelfde geld is het een medewerkerd van BGC die aan die informatie kan komen en zo probeert mensen te scammen!
Mogelijk een vorm van "Vishing", van VoIP.
De Dame aan de telefoon beweerde:Tomsworld schreef:Het klopt ik weet ergens zo'n voorwaarde, mensen die nog nooit klant zijn geweest of ooit schulden hebben gehad wordt een voorschot gevraagd.
"Er wordt niets van uw rekening afgeschreven, het dient enkel maar ter verificatie van uw identiteit, daarna worden deze gegevens definitief gewist."
Dus het was zeker geen betaling.
Swat morgen nog eens bellen naar BGC.. Vragen hoe het met mijn aanvraag zit.
Wanneer u nog nooit klant bent geweest bij BGC of is het al meer dan 10 jaar geleden, kunnen ze u niet zomaar als nieuwe klant aanmaken. Ofwel moet men dan het VISA of MASTERCARD nummer geven en dit kan het systeem nachecken of het wel of niet bestaat.
Dit doet men zodat men niet zomaar nieuwe klanten kan aanmaken die niet bestaan, of klanten aanmaken die het als grap zien lijnen aan te vragen.
Het kan zijn dat iemand met dezelfde naam in de database stond, of dat het order niet is doorgelopen en dat men deze daarom opnieuw moest invoeren, MET verificatie van uw gegevens.
Dit doet men zodat men niet zomaar nieuwe klanten kan aanmaken die niet bestaan, of klanten aanmaken die het als grap zien lijnen aan te vragen.
Het kan zijn dat iemand met dezelfde naam in de database stond, of dat het order niet is doorgelopen en dat men deze daarom opnieuw moest invoeren, MET verificatie van uw gegevens.
Het lijkt me hoogst onlogisch dat men de identiteit van een persoon controleert op basis van zijn visa-kaart. Het is bij mijn weten niet verplicht om een visa of mastercard te bezitten om gebruik te maken van de diensten van belgacom.
Ben langsgeweest in een Belgacom Center en het blijkt dus effectief zo te zijn dat ze de identiteit controleren adhv visa-kaart..
Als ge langsgaat in de Shop, is uw identiteitskaart voldoen.
Rare praktijken, maar ja..
Dus problem Solved
Als ge langsgaat in de Shop, is uw identiteitskaart voldoen.
Rare praktijken, maar ja..
Dus problem Solved

Stel u voor dat u als klant een nieuwe lijn aanvraagt met een bestaand rijksregisternummer. En u belt voor 10000Euro naar het buitenland. En u verdwijnt naar het buitenland of u heeft iemand anders zijn rijksregisternummer doorgegeven.... Dat spreekt natuurlijk voor zich dat dit problemen kan geven.
Visa en Mastercard is echt wel meer persoonsgebonden (wie geeft deze nummer nu ooit aan iemand anders zonder goeie reden?).
Dat is de LOGISCHE verklaring, hoe onlogisch dat het voor jullie lijkt, maar het is waar.
En idd ZMD, als u geen visa of mastercard heeft dient u zoals in de initiële post vermeld naar de winkel te gaan, zodat men een kopie kan nemen of uw idkaart met uzelf kan vergelijken.
Visa en Mastercard is echt wel meer persoonsgebonden (wie geeft deze nummer nu ooit aan iemand anders zonder goeie reden?).
Dat is de LOGISCHE verklaring, hoe onlogisch dat het voor jullie lijkt, maar het is waar.
En idd ZMD, als u geen visa of mastercard heeft dient u zoals in de initiële post vermeld naar de winkel te gaan, zodat men een kopie kan nemen of uw idkaart met uzelf kan vergelijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 101 keer
S|N schreef:Wanneer u nog nooit klant bent geweest bij BGC of is het al meer dan 10 jaar geleden, kunnen ze u niet zomaar als nieuwe klant aanmaken. Ofwel moet men dan het VISA of MASTERCARD nummer geven en dit kan het systeem nachecken of het wel of niet bestaat.
niiiiice
dus iemand zonder credit card kan zich niet meer aansluiten bij BGC, dat geloof ik niet want elke klant die ze kunnen uitzuigen is er eentje meer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Dit is gewoon een goed systeem beter of van telenet.
Ik ken verschilende mensen die op de preventellijst staan en toch een telenet hebben.
Gewoon bellen naar telenet 0800/...... en een andere naam opgeven en ze komen toch instaleren.
Ik ken verschilende mensen die op de preventellijst staan en toch een telenet hebben.
Gewoon bellen naar telenet 0800/...... en een andere naam opgeven en ze komen toch instaleren.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik kan de keren niet meer tellen dat ik min kaartnummer aan de telefoon gaf voor boeking van vliegtuigtickets, huurauto's hotels, excursies enz..... Het verschil met de OP is dat ik zelf de betrokken firmas contacteer en niet omgekeerd (dan zou ik ook mijn nummer niet geven natuurlijk). Het blijft echter wel zo dat een personeelslid of telefonist(e) het nummer ook kan misbruiken.S|N schreef:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Bedankt: 5 keer
Als ze een kopie hebben van je ID kan je evengoed naar het buitenland vertrekken zonder te betalen. En een ander visanummer opgeven ipv een rijksregisternummer is even makkelijk (denk maar aan al die personeelsleden van zo'n callcenterS|N schreef:Stel u voor dat u als klant een nieuwe lijn aanvraagt met een bestaand rijksregisternummer. En u belt voor 10000Euro naar het buitenland. En u verdwijnt naar het buitenland of u heeft iemand anders zijn rijksregisternummer doorgegeven.... Dat spreekt natuurlijk voor zich dat dit problemen kan geven.