Fysicaopleiding van Univ Hasselt is ’Beste van Vlaanderen'

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

HASSELT- De Visitatiecommissie Fysica heeft de bacheloropleiding fysica aan de Universiteit Hasselt uitgeroepen tot ’Beste van Vlaanderen’. De universiteit kreeg van de commissie acht keer een excellente score voor het niveau, de inhoud, de samenhang, de vormgeving, de practica en de toetsing van de bacheloropleiding fysica.

De commissie sprak ook zijn grootste waardering uit voor de betrokkenheid van de medewerkers en de studenten bij het beleid en de kwaliteitsbewaking van de opleiding. De Universiteit Hasselt kreeg tot slot de grootste onderscheiding voor de wijze waarop de studenten begeleid worden.

Het rapport is het resultaat van het onderzoek van een commissie van externe deskundigen naar de kwaliteit van de academische opleidingen fysica in Vlaanderen. Het document zal gebruikt worden door de universiteiten om de opleiding fysica formeel te laten accrediteren.

Ook andere opleidingen 'excellent'

,,Het is al de vijfde keer dat de Universiteit Hasselt een excellent rapport krijgt'', zegt rector Luc De Schepper. Eerder werden de opleidingen wiskunde, geneeskunde, biomedische wetenschappen en onlangs nog biologie tot ’Beste van Vlaanderen’ uitgeroepen.

,,Ons onderwijsconcept van begeleide zelfstudie tot autonoom leren wordt duidelijk gewaardeerd door zowel studenten als professoren. Dat maken deze rapporten toch duidelijk'', aldus nog De Schepper. - avb

Bron: De Standaard.be van 24 januari 2007
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer

Universiteit Hasselt ... my ass :!:
LUC :!:

Maar dit volledig terzijde :)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

devastator schreef:Universiteit Hasselt ... my ass :!:
LUC :!:

Maar dit volledig terzijde :)
Het LUC is al een jaar ( of 2 ) van naam verandert naar Universiteit Hasselt hoor ;)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hhmmm... Limburg boven :-D

(daarom moest ik deze post wel extra verzorgen, of anders gezegd "In de verf zetten")
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Blue-Sky schreef:Hhmmm... Limburg boven :-D
Hell yeah !!! Tis niet dat ik in Leuven woon dat ik mijn afkomst ga verloochenen ;););)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

ditCh schreef:Hell yeah !!!
OK ditCh, toch opmerken dat elk van onze (Belgische Universiteiten) waardevolle ontdekkingen gedaan hebben.
Zo onderandere de VUB
Sorry, om eens 'n oudere thread naar voor te brengen.

Ook de Universiteit van Leuven niet te vergeten, is ook onlangs een nieuwspost over geweest.
(welke grote invloed zal hebben op 'n snelle Internet verbinding)

Ook Univ - Gent, over de Wetenschapswinkel en Voorzieningen/Jobdienst.

Louvin-La -Neuve, die hadden met Cenaero toch eens de snelste Computer in België.
De snelste Computer in België is sinds 14 maart 2005 CalcUA - Universiteit Antwerpen!

Zo, met deze rechtzetting wou ik klaarstellen dat Userbase een onafhankelijke Baken :idea: is, welke nuttige en gefilterde berichten brengt.
(indien mogelijk zonder al teveel reclame)
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Vind het toch maar een vreemde post:

te neerste zie ik totaal geen relevantie. Nl. VUB zou de beste voor kinesitherapie hebben, de rechten is het beste in gent etc etc.

Maar wat vreemder is dat ik daar geneeskunde bij Hasselt zie staan. Ik ken een geneeskundestudent die in Hasselt studeert die steen en been klaagt over het feit dat de studenten in Hasselt na 3 jaar naar Leuven moeten. Er is geen volwaardige opleiding. Grappiger is dat de Hasseltse studenten voor het grootste deel buizen in Leuven... hmmm. beste?
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Grappiger is dat de Hasseltse studenten voor het grootste deel buizen in Leuven... hmmm. beste?
Zo dacht ik vroeger ook... als ze daar dan buizen, zal Leuven wel beter zijn.

Maar ik ben compleet teruggekomen van dat gedacht. 't Kan best zijn dat ze bvb in Leuven de nadruk leggen op compleet voorbijgestreefde strategieën, zoals bvb van buiten leren. En dat maakt hen daarom niet beter, misschien wel moeilijker, maar zeker niet beter.

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Praetorian
Premium Member
Premium Member

dat is wara, nob. In Hasselt gebruikt men het systeem van 6 ( of is het 8?) weken per vak. In die periode krijg je dat bepaalde opleidingsonderdeel gedoceerd en aan het einde ervan krijg je er een examen over.
Deze, in België vrij unieke aanpak, zou volgens pedagogen leiden tot het beter beheersen van de leerstof dan bij een klassiek semester- of jaarsysteem. Ik zelf heb nog het jaarsysteem gekend en het lijkt mij wel dat je de stof van het vak an sich beter kende in een semestersysteem of kortere periode omdat alles veel verser in het geheugen ligt. Daarentegen vond ik het positief aan het jaarsysteem dat je als je alle vakken op hetzelfde moment krijgt je veel meer verbanden kan leggen tussen de verschillende opleidingsonderdelen.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat beide richtingen niet op elkaar afgestemd zijn en dat er een duidelijk verschil is in de visie van pedagogisch project. Of 1 van hen beide nu al dan niet beter is... ik laat het in het midden: ik weet het niet. Maar ik ben er tegen om een lijst op te stellen welke universitaire instelling, en bij uitbreiding elke school geranked wordt. Dit is in voege in de Angelsaksische wereld en we wete nwaar dit toe leidt: elite scholen waarbij de minder gefortuneerden onder ons hun kind naar een 'minder goed' school dienen te zenden. Dit leidt uiteraard ook tot zogenaamde concentratiescholen.

Daarbij wil ik aanstippen dat het gegeven van een goede, of slechte, opleiding op een vrij subjectieve basis wordt gemeten. Dit wordt namelijk om de gemiddeld 6 jaar gedaan door een visitatiecomissie die voornamelijk cursusmateriaal inkijkt en studenten interviewt (niet meer dan een vijftal) en dit gedurende 1 tot 2 dagen, uiteraard met bijhorende recepties en dergelijke meer. Kortom: dit is een opleiding vergelijken aan de eigen visie. Of deze al dan niet de beste visie is, is een andere vraag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”