cpu e.a. problemen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
dritske
Starter
Starter

Hallo,

De laatste maanden werkt mijn computer enkel als ik m'n cpu op 1,25 Ghz laat draaien. Normaal kan deze AMD athlon 2,08 Ghz aan.

Als ik de volle snelheid wil benutten slaat hij vast.

Ook heb ik het moeilijk om op te starten. Moet soms 3 keer resetten vooraleer het scherm aanspringt. (ik hoor wel dat het beestje wil opstarten maar het rode lapje blijft branden en verder gebeurt er niets).
Iemand een idee wat ik eraan kan doen?

Thanx!
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

dritske schreef:Hallo,

De laatste maanden werkt mijn computer enkel als ik m'n cpu op 1,25 Ghz laat draaien. Normaal kan deze AMD athlon 2,08 Ghz aan.

Als ik de volle snelheid wil benutten slaat hij vast.

Ook heb ik het moeilijk om op te starten. Moet soms 3 keer resetten vooraleer het scherm aanspringt. (ik hoor wel dat het beestje wil opstarten maar het rode lapje blijft branden en verder gebeurt er niets).
Iemand een idee wat ik eraan kan doen?

Thanx!
Mogelijke problemen :

1) koeling cpu (AMD 2600XP-FSB 166) : indien de koelpasta slecht was aangebracht, kan deze door de hitte van zo'n Athlon aankoeken (verbranden), en deze werkt dan als isolator ipv warmtegeleider. Dus, eerst checken of je cpu fan draait, of de cpu koelbody niet compleet dichtgestoft is, en of de koelpasta nog die naam waardig is.

2) defecte cpu, heel vaak het gevolg van punt 1. Athlons (K7 series) zijn vrij fragiele beestjes, en missen de overtemperatuursbeveiligingssystemen van de P4 uit diezelfde periode. Het *moederbord* moet daarvoor zorgen bij AMD's, niet de cpu, en da's vragen om problemen. (correcte implementatie, reaktiesnelheid, ...)

3) probleem moederbord. Ik heb tig aantal defecte MSI KT4 en KT6 mainboarden gezien met exact dat probleem : nog werken op FSB 100, nada op 133 of hoger. Ook de typische ECS/PC-Chips moederborden hebben hier een aardje van weg.

..... kan nog wel meer aan de hand zijn, maar dat zijn de 3 typische hoofdverdachten in je verhaal.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”