Downloaden van video’s leidt tot verstopping internet

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer

Downloaden van video’s leidt tot verstopping internet

BRUSSEL - De sterke groei van het aantal videofilmpjes dat wordt gedownload, zal dit jaar leiden tot verstoppingen van het internet. Dat zegt adviesbureau Deloitte in een rapport over de telecomsector, waarover woensdag bericht wordt op de website van de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad.

Volgens Deloitte blijft de groei van de wereldwijde capaciteit voor dataverkeer achter bij de toenemende vraag. De onderzoekers schatten in dat de grote verbindingen tussen de verschillende continenten de eerste knelpunten zullen worden.

De groei van het internetverkeer wordt onder meer veroorzaakt door de toename van het aantal gebruikers, maar vooral het snel stijgende aantal videodownloads doet een beroep op de beschikbare bandbreedte. Vooral het succes van websites als YouTube en de toenemende populariteit van chatten met video dreigt tot problemen te leiden.

Volgens het onderzoek kan door het capaciteitsgebrek een einde komen aan de voortdurende daling van de kosten van bandbreedte, luidt het nog.

BRON: bvb (belga) 17/01/2007

Ik zou aanraden dat ieder z'n stukje bijdraagt en wat WC ontstopper in zijn lijn giet :lol:
Praetorian
Premium Member
Premium Member

misschien iedereen beter op een limiet zetten dan?

Ik vond dat het nu al intercontinentaal al niet zo snel ging, logisch over zo'n afstand. We shall see how it develops.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Praetorian schreef:misschien iedereen beter op een limiet zetten dan?

Ik vond dat het nu al intercontinentaal al niet zo snel ging, logisch over zo'n afstand. We shall see how it develops.
Dit heeft mogelijk te maken met de aardbeving die er laatst geweest is in azië, hierdoor zijn een aantal grote fiber aders geraakt en is de capaciteit een pak vermindert.

Verder heb ik trouwens internetcontinentaal zeer goede verbinding & lage pings.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Met het aantal dark fibers dat in de wereld in de grond ligt hebben we nog wel wat capaciteit op overschot. En de evolutie van de technologie zal ook wel haar steentje bijdragen 8).

Alhoewel dit weer een perfect excuus is voor ISPs om zeker de FUP niet in te voeren. Was het vroeger illegaal dan hebben ze nu de capaciteit niet :lol:.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

Ten movies streaming across that, that Internet, and what happens to your own personal Internet? I just the other day got... an Internet was sent by my staff at 10 o'clock in the morning on Friday, I got it yesterday. Why? Because it got tangled up with all these things going on the Internet commercially. [...] They want to deliver vast amounts of information over the Internet. And again, the Internet is not something you just dump something on. It's not a big truck. It's a series of tubes. And if you don't understand those tubes can be filled and if they are filled, when you put your message in, it gets in line and it's going to be delayed by anyone that puts into that tube enormous amounts of material, enormous amounts of material.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

als ze iedereen gigabit internet gaven dan zaten de lijnen minder rap vol. als de belgen met hun trage internet een film downen dan wordt een stukje van de capaciteit bezet gedurende 2 en meer uurtjes. ik zeg niets over limieten uiteraard.

beetje het idee van telenet. geef ze allemaal sneller internet zodat hun download sneller gedaan is. dan kan de rest zonder problemen browsen en emailtjes versturen.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Vandaar dat ze bij die Telenet reclame enkel die race car in beeld brengen.
En niet laten zien dat het iets minder snel wagentje er ondertussen al lang voorbij is.
Ben is curieus hoe lang ze die netwerk werken nog gaan uitstellen, door het gebruik van hun 10gig limieten.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

BungaMan schreef:als ze iedereen gigabit internet gaven dan zaten de lijnen minder rap vol. als de belgen met hun trage internet een film downen dan wordt een stukje van de capaciteit bezet gedurende 2 en meer uurtjes. ik zeg niets over limieten uiteraard.

beetje het idee van telenet. geef ze allemaal sneller internet zodat hun download sneller gedaan is. dan kan de rest zonder problemen browsen en emailtjes versturen.
Hier ga je toch net iets te kort door de bocht denk ik...

Stel, je bent met 2 om een bestand te downloaden. Het duurt aan 10Mbit 2u. Je download het tegelijk. Er is dus 2u lang 20 Mbit in gebruik.
Stel, zelfde bestand, maar je hebt 20Mbit ter uwer beschikking. Als je tegelijk download, dan heb je 1u lang 40Mbit nodig. Moest je netjes achter mekaar downloaden, dan heb je maar 20Mbit nodig. Indien niet moet de nodige capaciteit hoger liggen. Want iedereen wil natuurlijk aan 20Mbit leechen...
Afbeelding
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

yup, maar dat is het nu net... niet iedereen begint te downloaden op dezelfde moment. Met een snellere verbinding kan mijn download al gedaan zijn als jij begint. Met een tragere verbinding is er gewoon meer kans dat mijn download nog niet gereed is, en hoe meer er dan beginnen te downloaden hoe trager iedereen hun verbinding wordt en we dus langer bezig zijn.
Please help, looking for a way to get rich and fast
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Misschien kunnen we onze peter van velthoven vragen, om een nieuwe actie 'geen nieuwe internet abbo's meer' ofzo.
Want beter 500000 klanten met een volwaardig abbo (alé, als we wat we nu krijgen volwaardig beschouwen)
Dan 1000000 klanten met een onbruikbaar abbo
de koe zegt boe
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Praetorian schreef:misschien iedereen beter op een limiet zetten dan?

Limieten,QOS zijn goed als het gaat over tijdelijke oplossingen, na verloop van tijd moet men toch upgraden. Stel niet uit wat je vandaag kan doen !

Tijdelijk = 1 jaar misschien 2

Ondertussen wordt dit systeem door Telenet en Belgacom al bijna 8 jaar toegepast !
Sub Zero
Administrator
Administrator

BungaMan schreef:yup, maar dat is het nu net... niet iedereen begint te downloaden op dezelfde moment. Met een snellere verbinding kan mijn download al gedaan zijn als jij begint. Met een tragere verbinding is er gewoon meer kans dat mijn download nog niet gereed is, en hoe meer er dan beginnen te downloaden hoe trager iedereen hun verbinding wordt en we dus langer bezig zijn.
Als de totale capaciteit van de ISP evenredig stijgt met de capaciteit van je lijntje thuis, dan blijf je met hetzelfde probleem zitten.

Met een snellere lijn benut je meer van de totale capaciteit van je ISP dan met een tragere. Ok, je download is dan wel sneller gedaan, maar dit doet weinig ter zake. Als ik dan mijn download start, dan zal ik ook meer van de totale capaciteit van mijn ISP verbruiken.
Afbeelding
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Sub Zero schreef:
BungaMan schreef:als ze iedereen gigabit internet gaven dan zaten de lijnen minder rap vol. als de belgen met hun trage internet een film downen dan wordt een stukje van de capaciteit bezet gedurende 2 en meer uurtjes. ik zeg niets over limieten uiteraard.

Hier ga je toch net iets te kort door de bocht denk ik...

Stel, je bent met 2 om een bestand te downloaden. Het duurt aan 10Mbit 2u. Je download het tegelijk. Er is dus 2u lang 20 Mbit in gebruik.
Stel, zelfde bestand, maar je hebt 20Mbit ter uwer beschikking. Als je tegelijk download, dan heb je 1u lang 40Mbit nodig. Moest je netjes achter mekaar downloaden, dan heb je maar 20Mbit nodig. Indien niet moet de nodige capaciteit hoger liggen. Want iedereen wil natuurlijk aan 20Mbit leechen...
Stel u voor dat er is een verbinding voorzien voor ons twee van 20Mbit, elk krijgt 10Mbit.
Het downloaden van een bestand duurt 2u aan 10Mbit.
Ik start 1u na u, daar door duurt het bij elk 2u waarvan 1u overlapt dus 3u in totaal.

Als we elk 20Mbit krijgen is er geen overlapping en heeft elk slechts 1u nodig ipv 2u en duurt dit in totaal slechts 2u.

Dus over de 3u na het starten van de eerste download is er in beide gevallen een gemiddelde load van 66,6%. Het is wel zo dat wij beiden onze data sneller hebben :)
Sub Zero
Administrator
Administrator

Mja, het gaat er hem over dat ze de eindgebruiker onmogelijk een hogere snelheid kunnen geven zonder ook hun backbone te upgraden ;)

Wij hebben dan idd onze file sneller, maarja. Ergens verderop moet de pijp toch dikker zijn :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”