USB 2.0 en WD My Book

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb sinds kort een Western Digital My Book (externe USB 2.0 HD) van 500 GB, echter wanneer ik deze aansluit op m'n PC krijg ik steeds de melding "This device can perform faster". Als ik hierop klik geeft hij aan dat ik het device aan m'n USB 2.0 controller moet hangen (welke nog zes poorten vrij heeft).

Nu zo eenvoudig zit USB blijkbaar niet in elkaar... intern heeft het moederbord namelijk 3 gewone USB controllers (telkens 2 poorten), en één enhanced controller (6 poorten). Extern heb ik in totaal 5 USB connectors welke "intelligent" worden gekoppeld aan de interne controllers... en daar gaat het dus fout !

Nu kan ik mits wat prutsen (kabels in en uit trekken, poorten versteken, ...) uiteindelijk de HD wel op de enhanced controller krijgen... maar na een reboot zit hij terug op de normale USB controller :?

Iemand een idee hoe je dit oplost ?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik ga nu misschien iets heel doms zeggen, maar helpt het niet om USB2.0-drivers te installeren van uw controller?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:Ik ga nu misschien iets heel doms zeggen, maar helpt het niet om USB2.0-drivers te installeren van uw controller?
De controller is onboard, en in de Windows Device Manager zie ik een "PCI to USB Enhanced Host Controller" wat duidelijk bewijst dat USB 2.0 gesupporteerd is en de drives er zijn.

Trouwens na wat "gefoefel" (spijtig kan ik het niet direct nadoen) werkt de drive prima onder USB 2.0 wat aangeeft dat alle drivers er wel degelijk zijn.

Het enige probleem is de koppeling van een externe poort aan de interne controller. Hieronder kan je alvast een screenshot ervan zien... normaal moet het linkse (rode) vakje aan de rechtse root hub hangen.
Bijlagen
USB.jpg
(36.45 KiB) 1910 keer gedownload
filipi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb hier onlangs ook een WD Mybook 320Gb aangeschaft, en ik heb helemaal geen probs...dus dat kan al een geruststelling zijn :wink:
KK
Elite Poster
Elite Poster

Toevallig een moederbord met VIA chipset? Die durven al eens moeilijk doen met USB.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

KK schreef:Toevallig een moederbord met VIA chipset? Die durven al eens moeilijk doen met USB.
Nee, is een Medion met SiS chipset. Ik vraag me echter nog altijd af of de koppeling van de fysische poorten aan de controllers iets is dat gewoon wordt door de BIOS, het OS of op basis van het device. Nu is het een beetje hopeloos zoeken achter de oorzaak :-(
ronron261
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Heb eens rond gezien op het net en er schijnt een probleem voor te doen met usb 2.0 en sis (bklijkbaar is via niet alleen). De meeste hebben een oplossing genomen door een usb 2.0 controller kaart in te steken.

Ik zou eens usb 2.0 uitschakelen op het bios en zien hoe hij reageert.
Dit gezien verschikkende topic die ik terug gevonden heb.

Kun je ook eens zeggen wel OS het is en welk moederbord het is.
(heb een topic gevonden winxp sp2 prob. , bij linux usb2.0 geen prob, dus kan gerust driver gevoelig zijn.

groeten
Ronald
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ronron261 schreef:De meeste hebben een oplossing genomen door een usb 2.0 controller kaart in te steken.
Mmm... je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik het zonet volgende link gevonden http://www.usbman.com/Guides/SiS%20USB% ... Tricks.htm en vooral het stukje...
The SiS 7001 has Known Issues with Windows XP that the New Registry Patch does not correct. Consider installing a PCI USB Card as a work around for the onboard USB host controller.
... ziet er slecht uit.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

@2504,
Heb dit nu ontdekt daar ik overweeg zo'n Memory stick 2 GB aan te schaffen.
Staat op positie 2 in hun actueel aanbod.

Om snelle back-up mogelijk te maken. (hopelijk werkt dat dan zonder problemen)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Blue-Sky schreef:(hopelijk werkt dat dan zonder problemen)?
Het zal allemaal afhangen van welke chipset je hebt in je PC.

Ik vrees dat het in mijn geval dezelfde problemen zal geven als met de My Book, maw. dat het meestal maar werkt tegen USB 1.x snelheid. (voor 2 GB te copieren is dat misschien nog te doen... maar als ik 100 GB copieer is het geen lachertje).

Wat USB 2.0 PCI kaartjes betreft blijkt het ook niet altijd even evident te zijn, daar kies je blijkbaar best voor deze met een NEC chipset (voorbeeldje is een Belkin 5 poorts voor rond de 23 euro).
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Iemand ervaring met deze: http://www.pixmania.be/be/nl/49059/art/ ... b-2-0.html ?
Ik zou m'n EOS 350D ook wat sneller willen laten werken en overweeg ook zo'n WD My Book aan te schaffen ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dave schreef:Iemand ervaring met deze: http://www.pixmania.be/be/nl/49059/art/ ... b-2-0.html ?
Ik alvast niet (koop trouwens nooit nog iets bij Pixmania), maar als je naar de specs kijkt staat daar Transfert snelheid Tot 60.0 Mbit/s ???? Een USB 2.0 heeft normaal zo'n 480 Mbit/s... al doet een My Book zo'n 25 MB/s (150 Mbit/s).
Dave schreef:overweeg ook zo'n WD My Book aan te schaffen ...
Voor die prijs kan je eigenlijk niet veel beters vinden (zeker niet wat zich ook nog eens automatisch aan/uitzet)... in de Carrefour stond de 500 GB aan 195 euro (daar kan je een disk apart amper voor vinden).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

r2504 schreef: Ik alvast niet (koop trouwens nooit nog iets bij Pixmania),
OT: waarom niet ? ( ben aant overwegen daar iets te kopen, voor de eerste keer, maar heb der totaal geen ervaring mee).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ditCh schreef:
r2504 schreef: Ik alvast niet (koop trouwens nooit nog iets bij Pixmania),
OT: waarom niet ? ( ben aant overwegen daar iets te kopen, voor de eerste keer, maar heb der totaal geen ervaring mee).
Heb daar ooit eens een Sony DSC-H1 fototoestel en VP2160 harddisk (kan rechtstreeks geheugenkaartjes lezen) besteld en volgens hun website was alles in voorraad en zou men dezelfde dag shippen.

Na drie dagen was er nog niets geshipped, maar was het geld bij VISA reeds gealloceerd. Op mails kreeg ik geen reactie, en telefonisch (hebben een 070-nummer in Belgie) kreeg ik niets anders dan muziek.

Uiteindelijk na nog wat mails (met de melding dat ik VISA alles zou laten blokkeren) heeft men mij zelf opgebeld en had men een hoop excuses die niet ter zaken deden... en kon men nog steeds niet shippen (heb hen die laatste kans gegeven).

Het cancellen van de bestelling is dan wel prima verlopen.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Plaats reactie

Terug naar “Hardware”