pc voor het lichtere game & filmwerk.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Mijn broer is aan een nieuwe pc toe en dit waren zijn eisen:

Stille pc, moet redelijk goed zijn in games (hij heeft wel geen interesse in de laatste nieuwe shooters/flightsims/... meer ala Civilization spellekes) en goeie/snelle film encoding/viewing is ook vereist.

Op basis van zijn vraag heb ik eens rondgekeken en ben uitgekomen op dit:

Antec Sonata II 450W Black - 114€
NEC AD-7173A 18X Zwart DVD-RW - 34,90€
Asus EN7600GT/2DHT Silence 256MB PCI-express 7600 GT - 159€
Western Digital 250GB-KS 16MB SATA300 7200RPM - 75€
Samsung 940BW 19INCH Wide LCD Black - 259€
Intel Core 2 DUO E6400 2.13 Socket 775 - 225€
Microsoft Windows NL Coupon XP Home - 89€
Asus P5B-VM G965 Socket 775 - 131€
Corsair Twinx DDR2 1024MB PC6400 XMS (2X512MB) - 148€
Logitech MX Revolution - 78€

Wat een totaal maakt van ongeveer een 1300€.
Wat denken jullie? Goeie pc aangezien de vereisten? (vooral over de videokaart en het scherm twijfel ik nog)

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Omdat ge expliciet filmwerk vermeld: wacht op de volgende Aldi-pc. Gene zever, maar die dingen hebben meer aansluitingen voor analoge en digitale filmcamera's en al dan dat ge aan kunt :).
En qua processorkracht en prijs moet ge het ook niet laten, da's bijna altijd dik in orde. Voor het scherm zou ik wel elders gaan sjoppen, een beetje samsung syncmaster kost niet zo veel meer ...
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... en dan hopen dat er een betere HD in zit als in de vorige Aldi-pc, want die dingen vallen inmddels uit alsof het vliegen zijn. 2 schijven in een Stripe-Raid (!!!) van 2x160 gig, gemiddeld krijgen we 2 van die dooie pc's per week binnen. Onveranderlijk met een complete data-loss als gevolg.

En sinds Aldi PC's nu door Aldi-Nederland worden geserviced, laten vele klanten de waarborg voor wat het is en kopen ze bij ons gewoon een nieuwe hdd (wachttijden 3 tot 4 weken zijn geen uitzondering) ..... wat hun toestel heel snel net even of zelfs duurder maakt als wanneer ze het bij een gewone betere PC-boer kopen.

Maar da's mijn strikt persoonlijke, en op recente ervaring geschoeide mening natuurlijk.

Ik vind de opstelling van Nob een no-thrills, no-risk setup die waarschijnlijk geen teleurstellingen met zich zal meebrengen, en da's ook belangrijk.

Qua scherm heb ik zo mijn mening : namelijk *geen*. Samsung is in het algemeen heel behoorlijk, maar merk zelf is geen garantie : ik heb al genoeg mooie schermen gezien van een merk, en van hetzelfde merk andere schermen die op geen kl*te trekken. Zelf gaan kijken en je eigen mening opmaken, da's de beste raad die ik je daar kan geven. Het is net zoiets als schoenen, of voor mijn part een wapen : met een Browning Buck Mark kan ik heel goed overweg, maar met een S&W 617 haal ik niet eens 70% van mijn Browning score. Beide zijn 0.22'ers dus daar ligt het niet aan. Persoonlijke prefenties; niet onderschatten.

Die GPU (7600GT Silent) is een goede middle-allrounder, en wanneer stilte belangrijk is, zeker niet de slechtste kaart die je kan kiezen. Als hij stil moet zijn, heb je niet echt veel andere keuze.

Een beetje terughoudender ben ik over het Corsair geheugen : is in mijn ervaring meestal niet de extra kost waard voor een non-tweaker; een setje Apacer memory is meestal een stuk goedkoper en laat je voor eenzelfde budget meer geheugen toe. Ik zie de RMA cases hier voorbij komen, en procentueel gezien is de aantoonbare uitval (met reproduceerbare memory failures) op dat soort van "beter" merkgeheugen absurd veel hoger als dat van het iets betere "normaal" geheugen.
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Een aldi pc is wel niet slecht (naar mijn ervaring), maar ik heb liever wat speelruimte + steek het systeem liever naar mijn broer zijn noden in elkaar dan allerlei toeters en bellen die ik niet nodig heb)

Dus voor geheugen zou bvb beter zijn:

Value 1024MB 800Mhz PC6400 TRANSCEND DDR2 - 115€ ?

Ow en dan nog 1 ding, wat voor processorcooler raden jullie mij aan? (cfr de stilte die belangrijk is!)

Is een ZALMAN CNPS9500 AT INTEL - 49€ iets dat de moeite waard is?

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

De standaard Intel cooler op een Core2Duo is op zichzelf heel stil te noemen. Hij is allersinds stiller als de cooler van mijn voeding.

Ik ben dan ook niet helemaal overtuigd van de noodzaak van een Zalman in dit geval. Als je toch een Zalman steekt, niet vergeten je fan-speed controle van je mainboard te onderdrukken : de meeste Asus mainboards reageren prompt met een "cpu fan error" bij de combo Zalman + Conroe + SmartFan (wegens te laag toerental bij boot).

Ik zelf gebruik meestal Apacer ipv Transcend, dus ik ga niets vertellen over een product waar ik maar een beperkte ervaring mee heb.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer

My 2 cents:

Antec : ben ik zeer tevreden van (ikzelf heb de P180B, muisstil !)

NEC dvdwriter : ik zou een Samsung nemen (SH-S183A). Betere schrijfkwaliteit en SATA + spotgoedkoop.

HDD: Is seagate doorgaans niet stiller dan WD? Soit, zolang het maar geen maxtor is :-)

Intel CPU: De E6400 heeft 2MB cache de volgende daarop (E6600) 4MB ... mss te overwegen? En Kaween heeft gelijk, die standaard koelers hierop zijn echt wel stil!

Voor kwaliteitsmemory zou ik Kingston kiezen. (transcend als het goedkoop moet zijn). Btw het nut van 667 <> 800mhz was volgens mij marginaal meende ik mij te herinneren. Beter low latency dan hogere freq.

KVR800D2N5K2/1G - 1GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of 2)
KVR667D2N5K2/1G - 1GB 667MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of 2)

/Edit:

Meon maakt daar wel een punt met z'n Aldi PC. Die hebben idd enorm veel aansluitingen, soms zelfs SCART ! Met deze config heb je geen TV tuner/capture card, geen flash memory readers, geen hdmi ...

Trouwens van Multimedia gesproken, weet dat je op deze PC alleszins geen blu-ray/HD-DVD kan afspelen in hoge resolutie aangezien je scherm én je videokaart geen HDCP ondersteunen! Hou daar rekening mee als je later ooit zo'n drive zou willen inpluggen... kl*t* DRM :evil:
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Ik had voor een NEC gekozen omdat ze bij tones bijna geen alternatief hebben.

Voor geheugen zou ik ook liever een ander alternatief nemen dan transcend, maar wederom, het enige deftige alternatief bij tones is corsair en dat raadde kaween mij af wegens te duur voor non-tweakers gebruik. (en dus beter minder Mhz geheugen, maar minder latency?)

Die E6600 is misschien een idee, maar is de extra prestatie die meerprijs waard?

Tenzij iemand mij een alternatief kan geven in een andere winkel waar het even goedkoop of goedkoper is dan tones. (en voor één writer ga'k niet het ganse land afrijden, daarom koop ik liever alles in dezelfde winkel)

Locatie, liefst zo dicht mogelijk tegen Gent of Merchtem (Vlaams-Brabant)

greetz,

Nob
Jos77
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Nob schreef: Asus P5B-VM G965 Socket 775 - 131€
Waarom een moederbord met geintegreerde videokaart als je een losse erin steekt?
De P5B (zonder VM dus) is ook nog eens in stock bij Tones, en de VM niet.

Voila, weer 5 euro in je zak - zonder dank :wink:

Voor de rest lijkt mij dat een prima uitgebalanceerd systeem (opmerkingen over het geheugen meegerekend).
::: Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Core i7 860 :: 4x Corsair 2048MB :: Ati HD5850 :: WD500GB :: Antec P150 :: EDPNet VDSL2 20/2 :::
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Bedankt Jos!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”