Draadloos via Telenet voor 1 pc

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
pc2006
Starter Plus
Starter Plus

Ik moet deze vraag stellen omdat er iemand op het internet wil, maar dan wel draadloos. Scenario:

- 1 pc
- Telenet apparatuur in de kelder, zodat de kabel over de trappen moet lopen (dus onbegonnen werk)

Wat kan deze persoon het best doen?

Alvast bedankt! ;-)
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Draadloze router of draadloos accesspoint in de kelder zetten en de computer voorzien van een draadloze netwerkkaart (PCI, PCMCIA of USB)

Hopelijk is die afstand goed te overbruggen -> hoeveel meter in vogelvlucht is het naar de pc en hoeveel muren van welk materiaal zitten er tussen?

Testen is de boodschap!
pc2006
Starter Plus
Starter Plus

PC bevindt zich op de eerste verdieping. Het zijn gewone muren en vloeren. Dus vloer 1ste verdieping, vloer benedenverdieping (natuurlijk harder), aansluiting.

- Is er een verschil tussen een router en een accesspoint?
- Moet de router of accesspoint enkel aangesloten worden op de apparatuur van Telenet?

Het zal een USB kaartje worden, want extern heb je meer beweegruimte om het signaal te zoeken.
wem
Premium Member
Premium Member

Als die kelder wat goed stevig is (bv. oud herenhuis ofzo), heb je kans dat het signaal er niet of amper gaat geraken.

Er is een verschil tussen router en AP ja: een AP stuurt de pakketjes gewoon de lucht in (eventueel met beveiliging), terwijl een router zelf het adres van een PC aanneemt, de pakketjes ontvangt, iets verandert en doorstuurt naar een intern adres (de PC meestal).
Een router heeft dus meer configuratiemogelijkheden, dat een eigen intern netwerkje maakt.
Persoonlijk ben ik voor het gebruik van routers.

De router of AP dient op de modem of op een HUB/switch of op een andere router worden aangesloten (maar meestal rechstreeks op de modem).

Er bestaan toch ook PCI-kaartjes met een externe antenne met draadje ertussen, of is het voor een laptop? Tegenwoordig hebben die meestal een wireless kaartje ingebouwd.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

Eigen ervaringen.

Installatie van Telenet staat beneden waar de kabel binnenkomt in de woning. Mijn computer staat op het tweede verdiep. Ik heb een WIFI installatie van Telenet. Werkt uitstekend.

Een tijdje mijn computer op het eerste verdiep gezet en toen had ik de volledige sterkte van 54Mbps, nu op de tweede verdieping is dat iets minder, daar de afstand nog wat groter is geworden. Maar geen probleem hoor. Bij snelheidstest haal ik hier nog altijd snelhedein van 7.5 tot 10 Mbps.

Dik tevreden
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Volgens mij gaat het ook niet lukken :-( Misshien als je enkele repeaters plaatst, of een versterker gebruikt, of een mimo router koopt, maar dat zal duur uitkomen. Maak eerst eens een testopstelling (met je eigen apparatuur) zodat je alles eerst niet moet aankopen, wie weet gaat het wel van de eerste keer.

Als het niet lukt zou ik toch nog eens goed overwegen om kabels te gebruiken. Je moet die kabel toch niet persé langs de trap leggen hé. Je kan evengoed recht naar boven gaan door gaten te boren, maar dat zal je wel niet zien zitten denk ik want dan is alles in opbouw. Wat ik zou doen is:
Kijken of er op het verdiep een telefoon of tv stopcontact is en daar een utp kabel bijtrekken. En als je wil kan je dan daar nog altijd wireless verdergaan.

Wireless is een beetje geluk hebben, maar als je kabels legt dan heb je nooit meer problemen...

Zambo schreef:Eigen ervaringen.

Installatie van Telenet staat beneden waar de kabel binnenkomt in de woning. Mijn computer staat op het tweede verdiep. Ik heb een WIFI installatie van Telenet. Werkt uitstekend.

Een tijdje mijn computer op het eerste verdiep gezet en toen had ik de volledige sterkte van 54Mbps, nu op de tweede verdieping is dat iets minder, daar de afstand nog wat groter is geworden. Maar geen probleem hoor. Bij snelheidstest haal ik hier nog altijd snelhedein van 7.5 tot 10 Mbps.

Dik tevreden
Wat voor vloer heb je? Ik denk houten balken met parket op ofzoiets in diene slag...

Koerskemel,
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”