Als ik graag een service wil aanbieden, dmv website, dat nu en dan eens iets verdient misschien door donaties, of reclame, moet ik hier een btw nummer voor aanvragen, of kan dat eigenlijk?
Bv, hoe zit het met non-profit moeten die een btw nummer hebben zoals een vzw? maar vzw's moet men met 3 personen zijn.. hoe zit dat met het internet, bestaat hier een simpelere formule, bv in noorwegen kost het zo'n 60 euro m'n gaat naar het gemeente huis en klaar .. hoe zit dat hier in België..
Wat informatie..
heb zelf een vzw gehad met een paar man. je moet een btw nummer aanvragen, je statuten publiceren in het staatsblad, en een boekhouding voeren... als je commerciele activiteiten wilt uitvoeren.
hangt er van af wat je wilt doen maar misschien is een eenmanszaak een betere oplossing?
hangt er van af wat je wilt doen maar misschien is een eenmanszaak een betere oplossing?
Please help, looking for a way to get rich and fast
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
een eenmanszaak is dacht ik snel opgestart, gewoon papieren invullen en opsturen naar KBO, geen idee waar je deze papieren kan downloaden ofzo... Mss heeft iemand hier ervaring mee?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Alles hangt natuurlijk af van de grootte van die extra inkomsten en van je huidige situatie.
Als je bvb. werknemer bent kan je deze extra inkomsten gewoon op je aangifte van je belastingen vermelden. Maar je kan eventuele kosten ook aftrekken. Uiteraard zijn er nog mogelijkheden: zelfstandige in bijberoep, zelfstandige in hoofdberoep of een vennootschap oprichten.
Als je bvb. werknemer bent kan je deze extra inkomsten gewoon op je aangifte van je belastingen vermelden. Maar je kan eventuele kosten ook aftrekken. Uiteraard zijn er nog mogelijkheden: zelfstandige in bijberoep, zelfstandige in hoofdberoep of een vennootschap oprichten.
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Even corrigeren...
1. Giften zijn geen commerciële inkomsten, hiervoor heb je geen btwnr noch een zaak nodig. Maw, het is een ander wettelijk kader, maar dermate ingewikkeld dat ik niet juist weet wanneer je en/of wanneer je er geen taxatie op betaald.
2.
3. Een eenmanszaak richt je op bij een ondernemingsloket. Dit doe je via een erkende instantie (bvb securex heeft ondernemingsloketten). Veel informatie staat op de website van Unizo. Het kost je circa 75€ (althans dat was vorig jaar zo tgv enkele fiscale voordelen vd Vlaamse/federale regering). Ook hier heb je niet noodzakelijk een btw nr nodig. Je hebt wel een ondernemingsnr nodig. Het btw nummer is optioneel en hangt vd aard en hoeveelheid van je inkomsten af (ik geloof dat als ze niet boven de 5000€ op jaarbasis gaan, je geen btw nr nodig hebt).
1. Giften zijn geen commerciële inkomsten, hiervoor heb je geen btwnr noch een zaak nodig. Maw, het is een ander wettelijk kader, maar dermate ingewikkeld dat ik niet juist weet wanneer je en/of wanneer je er geen taxatie op betaald.
2.
Geen idee waar jij je vzw voor gebruikte, maar een vzw heeft geen btw nr nodig. Het heeft geen winstoogmerk, en moet dus in principe enkel btw betalen.heb zelf een vzw gehad met een paar man. je moet een btw nummer aanvragen, je statuten publiceren in het staatsblad, en een boekhouding voeren... als je commerciele activiteiten wilt uitvoeren.
3. Een eenmanszaak richt je op bij een ondernemingsloket. Dit doe je via een erkende instantie (bvb securex heeft ondernemingsloketten). Veel informatie staat op de website van Unizo. Het kost je circa 75€ (althans dat was vorig jaar zo tgv enkele fiscale voordelen vd Vlaamse/federale regering). Ook hier heb je niet noodzakelijk een btw nr nodig. Je hebt wel een ondernemingsnr nodig. Het btw nummer is optioneel en hangt vd aard en hoeveelheid van je inkomsten af (ik geloof dat als ze niet boven de 5000€ op jaarbasis gaan, je geen btw nr nodig hebt).
- Kemblin
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
je krijgt wel een btw nummer maar als je niet meer dan 5000€ per jaar aan inkomen uit de firma hebt dien je geen btw aan te rekenen want dan val je onder de noemer "kleine ondernemingen". Je dient wel een attest van bedrijfsbeheer te hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Klopt, maar je mag ook geen BTW aftrekken en het zegt niets over de belastingen die je betaalt.Kemblin schreef:je krijgt wel een btw nummer maar als je niet meer dan 5000€ per jaar aan inkomen uit de firma hebt dien je geen btw aan te rekenen want dan val je onder de noemer "kleine ondernemingen". Je dient wel een attest van bedrijfsbeheer te hebben.
Vrijstellingsregeling
Deze geldt enkel voor kleine ondernemingen met een jaaromzet exclusief BTW van minder dan 5.580,00 EUR. De betrokken ondernemingen genieten van een belastingvrijstelling voor de levering van goederen en diensten die ze verrichten. Er is geen recht op aftrek. Op de factuur moet worden vermeld: "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting, BTW niet toepasselijk
Als men serieus overweegt om iets dergelijks te starten, stap dan a.u.b. naar een ondernemersloket of een boekhouder. Vergeet niet dat naast het fiscale aspect ook de aansprakelijkheid een zeer belangrijk gegeven kan zijn.
-
- Pro Member
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik kan ook een stevig potje discussiëren en mekkeren maar die mannen kunnen pas flamen zegLaundroMat schreef:Op be.burgerrechten heb ik eens een gelijkaardige vraag gesteld. Leesvoer.

De volledige zin is dan ook met " als je commerciele activiteiten wilt uitvoeren.".Goendi schreef:Geen idee waar jij je vzw voor gebruikte, maar een vzw heeft geen btw nr nodig. Het heeft geen winstoogmerk, en moet dus in principe enkel btw betalen.heb zelf een vzw gehad met een paar man. je moet een btw nummer aanvragen, je statuten publiceren in het staatsblad, en een boekhouding voeren... als je commerciele activiteiten wilt uitvoeren.
Please help, looking for a way to get rich and fast