Signaal versterken D-Link

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Weet iemand een oplossing voor mij ?
Ik heb een D-Link DSL-G604T/EU router en heb enorm slechte draadloze ontvangst op beide laptops (Dell en Acer)
Eenmaal ik verder dan 10 meter ben verwijderd van de router gaat het signaalsterkte van 4 streepjes naar 1 (Zeer laag).

Wat kan ik doen om toch overal in het huis ontvangst te krijgen ?

Ik heb ook nog een andere pc staan aan de andere kant van het huis, verbonden met een utp kabel, zodat ik eventueel aan die kant een versterker ofzo zou kunnen plaatsen. Wat zijn mijn opties hier ?

Ben beetje radeloos aan het worden. Hier ligt ook al een Linksys Wrt54 die slechts 1x uit de doos is geweest, maar blijkbaar geen inbelfunctie bezat :s
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Hoi,

tja, niet uitzonderlijk die situatie van je.

Ik heb mijn probleem verregaande kunnen oplossen door een 8dB Gain antenne aan mijn wireless te koppelen ipv de bestaande orginele 2dB antenne. Dlinks hebben meestal een SNA aansluiting ipv een vaste antenne, dus da's 1 oplossing.

Met een goedkopere 7dB van een budgetmerk als LevelOne was het voor mij perfect mogelijk om een ontvangst binnen een compleet ouder huis te maken, waar de wireless in de kelder stond (don't ask, dat wou de klant nu éénmaal), en de "verste" pc op de zolderkamer stond, dus daar zat gelijkvloers, eerste en tweede verdieping nog tussen. Hangt er natuurlijk van af uit wat die muren/vloeren bestaan, maar met de standaard 2dB antenne kwam ik niet veel verder als het 1e verdiep.

De meeste toestellen hebben op 11b ook een beter bereik als op 11g, dus probeer eens of het beter gaat als je je dlink op 11b beperkt : nog altijd ruim snel genoeg om te surfen, en over het algemeen een beter signaalgedrag.

Andere oplossingen gaan meer geld kosten. Repeaters bijvoorbeeld, moet je zelfs geen kabel voor hebben. Als je die kabel wel hebt liggen, of je repeaterfunctie in het water valt (WDS functionaliteit is zelfs binnen 1 en hetzelfde merk niet immer vanzelfsprekend), is de aanschaf van een accespoint/range extender ook een mogelijkheid zoals Belkin (en feitelijk alle andere merken ook) dat heeft.

Jammer genoeg is wireless voor mij iets waar ik nooit echte garanties aan kan hangen : iedere situatie is vrij uniek.

Als die WRT oud genoeg is (voor generatie 7 denk ik, kan mis zijn), is OpenWRT met een aangepast zendvermogen ook wel een oplossing.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

En kan ik dit gewoon kopen bij elke pc-boer ?

Of zijn er online-shops (specialshops ofzo) waar ik eens een kijkje kan nemen ?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Teebee schreef:En kan ik dit gewoon kopen bij elke pc-boer ?

Of zijn er online-shops (specialshops ofzo) waar ik eens een kijkje kan nemen ?
Er zijn inderdaad speciaalshops voor dit soort dingen, maar iedere betere pc-winkel moet je hiermee met raad een daad te woord kunnen staan, zeker als het mensen zijn die ook met KMO's in aanraking komen en daar installaties uitvoeren : die komen dit soort situaties dagelijks tegen.

Zelf heb ik af en toe wel wat gekocht bij wifishop.nl , die jongens zijn heel correct en hebben een zeer assortiement aan "rare" onderdelen voor speciale gevallen. Highpower routerers en accesspoints bijvoorbeeld. Kosten wel wat, maar het continu je groen en blauw ergeren aan een situatie die maar half werkt is ook niet dat.

Maar voor je iets anders doet, probeer eerst je wireless op 11b te zetten. Mijn matige 716WL bijvoorbeeld heeft volgens technische specs op 11g een binnenbereik van max 20 meter, en op 11b loopt dit op naar 60 meter. Bij andere merken zal je soortgelijke verschillen hebben.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

heb me een 5db antenne aangeschaft, maar maakt zo goed als geen verschil.

Nu zit ik met een volgende vraag:

Kan ik mijn WRT54G-EU (die nog maar 1x uit de doos geweest is) plaatsen aan het uiteinde van die lange utp-kabel, en de WRT54G zijn wireless gebruiken ?
Als ik dat toestel plaats aan de andere kant van het huis krijgt mijn laptop 5 (max) streepjes, doch ik kan niet surfen.

Nu krijg ik mijn settings niet goed zodat ik noch met de pc die daar staat, noch met de laptop kan surfen. kan er mij iemand meehelpen ?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Kan je hier soms iets vinden, om je signaal te versterken, bvb door middel van een gerichte yagi antenne?
Misschien zijn er ook te vinden, als binnenhuis antenne?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@Teebee
Dit al geprobeerd?
Connecting a Wireless Linksys router to a regular Ethernet Linksys Router

@Blue-Sky
Bedankt voor de opmerking :wink:
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

@Astralon

Heb deze voormiddag eens liggen prutsen, maar jammer genoeg zal mijn kennisniveau niet hoog genoeg liggen om dit tot stand te brengen. Alles lukt, enkel daadwerkelijk kunnen surfen zat er niet in.

Misschien dat ik beter een AP koop, maar dan eentje waar ik de PC kan aanhangen, en de rest van de laptops draadloos. Heb tot nu toe nog niet veel succes gehad met het vinden van een AP die ook een LAN aansluiting heeft.
verdickt
Premium Member
Premium Member

Astralon schreef:@Teebee
Dit al geprobeerd?
Connecting a Wireless Linksys router to a regular Ethernet Linksys Router

@Blue-Sky
Bedankt voor de opmerking :wink:
Nu moet je me toch maar eens uitleggen wat het nut hiervan is.

Je moet nog steeds een kabel trekken van de ene router naar de andere dus op de ene locatie zit je nog steeds met kabels .

Een goede oplossing zou zijn via het stroomnet. Aan je ene draadloze router hang je een netwerk stroopadapter. En op een andere locatie hang je een netwerk(via de stroom) wireless router. Deze laatste krijgt dan alle settings via dhcp van de stroomadapter gekoppeld aan de eerste wireless router.

http://www.corinex.com/web/docx.nsf/w/e ... ss_point_b
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Dus je hebt de WRT54 aan de andere kant van je huis geplaatst en je krijgt perfecte ontvangst? Dit lijkt me wel een goede situatie, je hebt aan beide kanten van het huis een router dus zal je wel voldoende dekking hebben vermoed ik. Waarom dingen gaan bijkopen als je al je gerief al hebt.

Volgens mij kan je niet surfen omdat je 2 routers hebt. Ze hebben allebei een DHCP server on board die IP's uitdeelt. Om te kunnen surfen zal je dus de DHCP server van de WRT54 moeten uitschakelen, nakijken of de 2 routers een verschillend IP adres hebben en in dezelfde range zitten.

Ondanks dat je volledige ontvangst had kon je niet surfen denk ik omdat de DHCP server van je WRT54 nog actief was en daardoor zag je laptop de WRT54 als gateway waardoor je niet kon surfen.

Koerskemel,
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Ik had DCHP disabled, en de WRT54G-EU IP 192.168.1.254 gegeven zodat ik dit ip nodig had om op de router in te loggen.
Wee niet goed wat ik nog moet veranderen aan de settings van de WRT.
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

Doe eens start>uitvoeren>cmd>ipconfig /all en post je resultaten hier. Aan de WRT zal het nu niet meer liggen, want die fungeert nu enkel als switch en access point.

Koerskemel,
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

D-link settings:

The device can be setup as a DHCP Server to distribute IP addresses to the LAN network.
Enable DHCP Server
Start IP: 192.168.1.2
End IP: 192.168.1.254
Primary DNS: 192.168.1.1
Lease Time: 3600 Seconds

Edit: WRT54G settings:

ipconfig /all:
Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: xp-2400
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
VIA Compatable Fast Ethernet Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-10-DC-C9-E9-E9
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.7
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.238.2.21
195.238.2.22
Laatst gewijzigd door Teebee 12 dec 2006, 20:43, in totaal 1 gewijzigd.
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

Teebee schreef: Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
Je standaardgateway staat op 192.168.1.254 terwijl dit het IP is van de WRT54, het zou dus op 192.168.1.1 (=IP van de d-link) moeten staan.
Teebee schreef: DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
Je DHCP client is niet actief terwijl je op de router toch een DHCP server hebt draaien. Dat je met statische IP adressen werkt is geen probleem, maar dan moet je wel op elke PC handmatig het IP, subnet, standaard gateway en DNS servers instellen. Ik zou DHCP gebruiken, maar dat is je eigen keuze natuurlijk. Als je toch DHCP wilt gebruiken dan kies je bij TCP/IP configuratie voor "automatisch een IP-adres laten toewijzen" en "automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen. Het lijkt er bovendien ook op dat de DHCP client service op je computer niet automatisch gestart wordt, controleer eens dat er in "configuratiescherm>computerbeheer>services en toepassingen" de "DHCP Client" gestart is en ingesteld staat op automatisch.

Nog één ding, het doet er wel niet toe maar ik zal het je toch maar zeggen. In de d-link gaat de DHCP server van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254 en dat terwijl die laatste al in gebruik is voor de WRT54. Maak er dus 192.168.1.2 tot 192.168.1.253 van.

Nu zou het moeten werken :-D

Koerskemel,
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik ben hier maar met een half oog aan het mee lezen, maar als ik het goed begrijp heb je twee wireless routers verbonden met een UTP kabel (de tweede router z'n WAN steekt dan in een LAN poort van de eerste).

Het enige wat je in dat geval moet doen is de tweede router in AP mode plaatsen (als je natuurlijk een router hebt die dat kan, bij mijn USR8054 is dat geen probleem)... tha's all. Verder niets prutsen met adressen, manueel gedoe of wat dan ook.

Als alternatief, als je je router niet in AP mode kan plaatsen dien je inderdaad de DHCP server op de tweede router te disablen, maar dan steek je de kabel best van LAN naar LAN poort.

Je PC moet in beide gevallen DHCP gebruiken !
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

r2504 schreef:Ik ben hier maar met een half oog aan het mee lezen, maar als ik het goed begrijp heb je twee wireless routers verbonden met een UTP kabel (de tweede router z'n WAN steekt dan in een LAN poort van de eerste).

Het enige wat je in dat geval moet doen is de tweede router in AP mode plaatsen (als je natuurlijk een router hebt die dat kan, bij mijn USR8054 is dat geen probleem)... tha's all. Verder niets prutsen met adressen, manueel gedoe of wat dan ook.

Als alternatief, als je je router niet in AP mode kan plaatsen dien je inderdaad de DHCP server op de tweede router te disablen, maar dan steek je de kabel best van LAN naar LAN poort.

Je PC moet in beide gevallen DHCP gebruiken !
Dat is interessant, ik heb hier nog een 8054 router liggen, als ik die wan poort ervan aansluit op de eerste router dan kan ik zo mijn draadloos netwerk uitbreiden.

Bij "Wireless" => "security" moet je daar dan geen Authentication type aanduiden en een wep key ofzoiets inzetten ?
En moet je de naam van SSID niet veranderen ?
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:Je PC moet in beide gevallen DHCP gebruiken !
Wat is er mis met statische IP's?
AnD schreef:Dat is interessant, ik heb hier nog een 8054 router liggen, als ik die wan poort ervan aansluit op de eerste router dan kan ik zo mijn draadloos netwerk uitbreiden.

Bij "Wireless" => "security" moet je daar dan geen Authentication type aanduiden en een wep key ofzoiets inzetten ?
En moet je de naam van SSID niet veranderen ?
Zoals r2504 al zei moet je de wan poort met rust laten en de LAN poorten gebruiken aangezien de router toch alleen maar als switch/AP fungeert.

Uiteraard ben je best dat je het netwerk zo goed mogelijk beveiligd. WEP komt overeen met je huissleutels onder de deurmat te leggen, dus gebruik WPA in combinatie met MAC filtering. Je SSID moet niet zonodig anders zijn, maar het zou wel handig zijn om te zien met welk AP je te maken hebt. Je kan de SSID natuurlijk ook niet willen broadcasten omwille van veiligheid, maar het is handiger als die aan staat (je netwerk is toch niet onzichtbaar zulle)

Koerskemel,
[/b]
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Koerskemel schreef:Wat is er mis met statische IP's?
Moet was misschien overdreven... laat ik het anders zeggen, het kan perfect dynamisch met DHCP, dus het heeft geen zin het manueel in te stellen.
Koerskemel schreef:Zoals r2504 al zei moet je de wan poort met rust laten en de LAN poorten gebruiken aangezien de router toch alleen maar als switch/AP fungeert.
Als je geen AP hebt, of het niet in AP mode kan plaatsen... anders gebruik je wel de WAN poort.
Koerskemel schreef:gebruik WPA in combinatie met MAC filtering
MAC filtering heeft niet echt toegevoegde waarde bij WPA... iemand die WPA kan kraken heeft ook geen probleem met MAC filtering.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 14 dec 2006, 11:04, in totaal 1 gewijzigd.
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:MAC filtering heeft niet echt toegevoegde waarde bij WPA... iemand die WPA kan kraken heeft ook geen probleem met MAX filtering.
Dat is een feit, MAC filtering hoort eigenlijk bij WEP en SSID broadcast uitzetten, het zijn allemaal een soort van hou-je-buurman-buiten beveiligingen. Iemand die WPA kan kraken die moet nog geboren worden volgens mij. Ja ik weet het, die passphrase kan ook geraden worden, gebruik ze dan gewoon niet hé. Ik heb het over de flaws in WPA die niet bestaan. Bruteforcen kan ook ja, maar dan zal je wel veel ouder dan je levensverwachting moeten worden.

Koerskemel,
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb alles nog eens op een rijtje gezet, en ik zie inderdaad het bos door de bomen niet meer.

http://www.teebee.be/router.html
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

Aan je link te zien gebruik je nog steeds statische en dynamische IP's door elkaar. Ik heb ook aan je screenshots gemerkt dat je de WRT54 in AP mode kan zetten zoals reeds gezegd was door r2504 (advanced routing>operation mode>AP).

Lees het ganse verhaal gewoon eens opnieuw, dan zal het wel duidelijk worden.

Koerskemel,
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Koerskemel schreef:Aan je link te zien gebruik je nog steeds statische en dynamische IP's door elkaar. Ik heb ook aan je screenshots gemerkt dat je de WRT54 in AP mode kan zetten zoals reeds gezegd was door r2504 (advanced routing>operation mode>AP).

Lees het ganse verhaal gewoon eens opnieuw, dan zal het wel duidelijk worden.

Koerskemel,

Bij operation mode kan ik enkel kiezen voor Router of Gateway.
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

Teebee schreef:Bij operation mode kan ik enkel kiezen voor Router of Gateway.
Laat het dan maar staan op router mode. Je zou eventueel gateway kunnen gebruiken in combinatie met static routing, maar negeer deze zin maar want dit maakt het alleen nog maar ingewikkelder voor jou.

Het zou moeten werken zoals ik al eerder beschreven had.

Koerskemel,
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”