Laptop Toshiba

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Edward
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Mijn schoonzoon heeft een Toshiba Satellite ; mobile P IV, 2,4Ghz.
Kloksnelheid, 1,58 Ghz.
Tenminste, dat lees ik bij de gegevens. Ik moest even zijn draadloos kaartje opnieuw installeren en kom tot de vaststelling dat zijn pc ontzettend traag loopt in verhouding tot mijn ouwe Dell Inspiron 5000e, die met een PIII van 700Mhz vele malen sneller draait!

Ik heb laten zoeken op spyware, etc...,Dat is ok.
Hij vertelt me ook nog dat de Toshiba regelmatig gewoon uitvalt, waarschijnlijk wegens te heet? Ik zie dat zijn aanzuigopeningen voor de koeling onderaan ziiten, dat lijkt me ook niet zo goed...dus geen laptop maar een tafeltop :-D ?
Tenminste dat lees ik in de online handleiding.
Die kloksnelheid, is dat normaal eigenlijk?
Mvg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Edward schreef:Mijn schoonzoon heeft een Toshiba Satellite ; mobile P IV, 2,4Ghz.
Kloksnelheid, 1,58 Ghz.
Een Pentium Mobile past zijn kloksnelheid aan zoals nodig is... max. 2,4 Ghz dus, maar als het niet nodig is zal hij dit verminderen. Rip maar eens een CD naar MP3... en vraag het op dat moment maar eens op... zal wel 2,4 Ghz zijn dan.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Edward schreef:Mijn schoonzoon heeft een Toshiba Satellite ; mobile P IV, 2,4Ghz.
Kloksnelheid, 1,58 Ghz.
Tenminste, dat lees ik bij de gegevens. Ik moest even zijn draadloos kaartje opnieuw installeren en kom tot de vaststelling dat zijn pc ontzettend traag loopt in verhouding tot mijn ouwe Dell Inspiron 5000e, die met een PIII van 700Mhz vele malen sneller draait!

Ik heb laten zoeken op spyware, etc...,Dat is ok.
Hij vertelt me ook nog dat de Toshiba regelmatig gewoon uitvalt, waarschijnlijk wegens te heet? Ik zie dat zijn aanzuigopeningen voor de koeling onderaan ziiten, dat lijkt me ook niet zo goed...dus geen laptop maar een tafeltop :-D ?
Tenminste dat lees ik in de online handleiding.
Die kloksnelheid, is dat normaal eigenlijk?
Mvg
r2504's opmerking over mobile en speedstep is correct. Niet tegenstaande mag de laptop *niet regelmatig uitvallen*. Zulk gedrag geeft grotere problemen aan.

Een 2.4 P4 is waarschijnlijk al wat ouder : het is heel goed mogelijk dat de cpu cooler inmiddels volledig dicht zit door stof : een probleem dat bij heel veel notebooks problemen veroorzaakt. Uitblazen doet soms wonderen in zulke gevallen.

De meeste notebooks hebben trouwens hun intake aan de onderzijde van de machine, en hun exhaust aan de zijkant : vandaar dat je een laptop best op een harde ondergrond gebruikt en niet op een tapijt of (God Betere het) je schoot. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de Acer 1360's die een bijkomende fan aan de bovenzijde van de notebook hebben, net boven het keyboard.

Overhitting is op langere termijn één van de belangrijkste doodsoorzaken voor notebooks.

Bij twijfel over de cpu snelheid is RMclock een leuke tool om te checken wat er precies aan de hand is : P4's hebben namelijk een thermal control, die bij overhitting de cpu automatisch zal downschakelen (thermal throttle) : bij dit principe zal de klokfrequentie niet echt meer verder dalen, maar zal de cpu wel degelijk tot bijna-stilstand komen. Thermal throttle is trouwens meetbaar met RMclock, maar niet zichtbaar in je gewone aparaatbeheer.
Edward
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt allemaal voor de reacties.

Mmm, dan is mijn oude Dell nog zo slecht niet uitgerust, aanzuig en uitlaat aan de achterkant en de zijkant. Ik zit dus regelmatig op ons terras met de laptop op de lap... :twisted:

In ieder geval gaan we dat programma eens uitproberen en ook de verluchtingsopeningen eens reinigen.

Mvg.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”