Gezocht: aankoopadvies laptop/tablet pc

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
haseltje
Starter Plus
Starter Plus

Hoi,
Ik ga in januari naar Beijing (Peking)... en dacht eraan om daar een nieuwe computer te kopen (mocht er iemand dat toevallig al gedaan hebben... en er positieve of negatieve commentaar over hebben, let me know!).
Het probleem is dat ik niet goed weet wat ik wil (en wat ik nodig heb qua specs).
Mijn vraag daarbij aan jullie is: stel, je kan een systeem kopen voor een pak minder dan het hier kost en je mag je eens laten gaan, wat voor laptop/tablet pc zou je aanraden? Zou je groter gaan (17, 19''...) of kleiner (14.1; 12); zou je voor een touchscreen opteren...? Wat voor basisram en graka zouden erin moeten? Welke serie raad je aan?

Zelf twijfel ik dus nog tussen een tablet pc en een gewone laptop; voordeel van de tablet is dat ik mijn karakters (ik studeer Chinees) regelrecht op het scherm kan schrijven, waarna hij ze automatisch omzet...
Sowieso wil ik een héél goede batterij (of zelfs twee stuks of zo), zodat ik het toestel mee naar school kan nemen en in elke les gebruiken. Daarom denk ik ook dat ik misschien beter kleiner (en lichter) ga (mijn huidige laptop is een acer 3002wlmi, 15.4'') - pakweg A4-formaat of zo.
Wat zouden jullie aanraden? Moet ik een iBook kopen of iets uit de Toshiba Tecra reeks; of zou ik toch voor een Sony Vaio gaan?
Hoe dan ook: ik wil er Vista vlotjes op kunnen draaien, ik wil erop kunnen gamen (hoeft niet per se gigantische graka e.d. te hebben, maar wel pakweg omkunnen met de nieuwste Flightsim nu) - ik weet ook wel dat een laptop niet dient om op te gamen, maar ik wil gewoon een toestel dat het zo lang mogelijk uithoudt! Verder doe ik vooral office en surfwerk (meestal heb ik wel een venster of 10 à 15 openstaan).

Qua OS zit ik met de eeuwige tweestrijd: mac staat me eigenlijk wel aan, maar ik ben windows gewoon en ik moet vertaalprogramma's kunnen draaien waarvoor ik serieus zal moeten zoeken om ze op mac te kunnen draaien.
Dat de laptops in China qwerty zijn vind ik geen negatief punt (integendeel, het is heel wat logischer dan onze azerty, bv. de cijfers die beneden staan).

Nog een laatste vraag: welke accessoires zou ik erbij kopen? Een laptoptas zeker, maar wat nog: extra batterij...?

Komaan, give it a shot!
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

een exact model kan ik je niet aanbevelen maar vergelijk zeker met lenovo spul.
Please help, looking for a way to get rich and fast
verdickt
Premium Member
Premium Member

Opgelet,

Kijk wel na dat wanneer je eenmaal in belgië bent en er zijn problemen met het toestel je het in belgië nog ergens kan binnen doen.

Voor peking weet ik het niet zeker.

Ik weet alvast dat ik ooit eens een klant heb gehad die ook dacht eens slim te doen en deze heeft hem een laptop aangeschaft in een exotisch land ( hp laptop ).

Na een maand in belgië waren er echter probs met het toestel en hp en herkende service centers wouden deze niet herstellen omdat ze het snr niet konden terugvinden. ( emea garantie ).

Laptop kon enkel hersteld worden volgens hp in het land van herkomst.

Het is maar dat je het weet, dus kijk de garantie eerst maar eens na
haseltje
Starter Plus
Starter Plus

Ga ik uiteraard doen... Maar zelfs zonder garantie ben ik eigenlijk echt van plan om er een te kopen - hier kan ik geen goede betalen, laat staan dat ik de driejaargarantie erbij kan nemen... En meestal houdt een laptop het toch nét lang genoeg vol om buiten zijn garantie kapot te gaan... (heb toch zo'n ervaring met twee toestellen)
Ik ben bereid een gokje te wagen!
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

haseltje schreef:Ga ik uiteraard doen... Maar zelfs zonder garantie ben ik eigenlijk echt van plan om er een te kopen - hier kan ik geen goede betalen, laat staan dat ik de driejaargarantie erbij kan nemen... En meestal houdt een laptop het toch nét lang genoeg vol om buiten zijn garantie kapot te gaan... (heb toch zo'n ervaring met twee toestellen)
Ik ben bereid een gokje te wagen!
Ik weet niet of je al veel in China bent geweest ( ik echter wel, mijn vader moet daar regelmatig gaan werken ), en zal je helaas moeten teleurstellen dat electronica daar amper goedkoper is dan hier ( en dan spreek ik natuurlijk niet van de straatventers die je om de oren slaan met mp3 spelers & usb sticks -> die zijn inderdaad goedkoper, maar dan ook imitaties ).

Verder ... vergeet niet dat je je aankoop moet aangeven wanneer je .be weer binnenkomt en alsnog btw moet betalen op het toestel.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

haseltje schreef:...hoeft niet per se gigantische graka e.d. te hebben, maar wel pakweg omkunnen met de nieuwste Flightsim nu...
Da's olie en vuur in één en dezelfde zin! :) Vergis je niet voor de systeemspecs voor Flightsim X, die zijn loodzwaar :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
haseltje
Starter Plus
Starter Plus

Mijn leerkracht gaat driemaal per jaar naar Beijing (en nog vaker naar Xi'an), ze koopt er ook regelmatig hardware.
Qua aangeven heeft ze nog nooit problemen gehad - zolang het 'voor eigen gebruik' is, is't geen probleem - dus geen btw-kosten volgens haar.
Héél veel goedkoper is het nu ook weer niet, dat weet'k wel, maar het scheelt toch de btw... (en dan kan je nog wat afbieden ook meestal, 'k zou naar Bai nao hui gaan, is grote keten waar er zoveel standjes zijn dat je als Chineessprekende toch wel wat eraf krijgt - wederom, volgens mijn docente). Probleem is sowieso dat ze hier in België gewoon nauwelijks tablets verkopen (tenzij op bestelling), terwijl ik toch graag eens enkele types zou willen uittesten.

Momenteel denk ik aan de toshiba portege m400 of de Lenovo X60...
Maar blijkbaar is er ook haast niemand met een tablet in België (aangezien ze hier nauwelijks verkocht worden is dit logisch), waardoor niemand me advies kan geven :? .

Ivm graka (FlightSim): ik zou een 32 MB DirectX 9 Compatible kaart moeten hebben; die kan je voor zo'n 250 dollar kopen (pcmcia-slot). Is een dergelijke graka nodig voor Vista of niet?
In de Acer Travelmate C312XCi zit trouwens de Nvidia GeForce Go 6200 card, die kan toch ook wel wat aan zeker?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

haseltje schreef:.....Ivm graka (FlightSim): ik zou een 32 MB DirectX 9 Compatible kaart moeten hebben; die kan je voor zo'n 250 dollar kopen (pcmcia-slot). Is een dergelijke graka nodig voor Vista of niet?

In de Acer Travelmate C312XCi zit trouwens de Nvidia GeForce Go 6200 card, die kan toch ook wel wat aan zeker?
1) Ik heb nog nooit een volwaardige VGA op PCMCIA gezien. De PCMCIA bus is niet voor dat soort dingen ontworpen : een TV tuner of encoder, of een dual-head extender. Er bestaan inderdaad wel VGA-oplossingen voor PCMCIA, maar daar moet je echt geen prestaties van verwachten : dat zijn low-power solutions, hoofdzakelijk ontworpen om ofwel een DVI uitgang toe te voegen of een dual-head oplossing te realiseren. Als game-card moet je dat soort dingen niet gaan bekijken, want dat is niet waarvoor ze zijn ontworpen.

2) de GF6200 in "Go" is een zwak beestje hoor, zeker als het over een TC versie gaat (meestal dus). De specs van FS-X mogen mogelijk wel een 32MB DX9 aangeven, maar da's dan juist genoeg om op te starten. Zelfs een full-featured PCIe GF6800GT gaat bij vrij moderate instellingen door zijn knietjes bij FS-X, en dat weet ik uit eigen ervaring. Maar gewoon voor Vista te draaien gaat die inderdaad wel volstaan, natuurlijk.

Gamespot :
The power of this software package is mind boggling. But that power comes at a price. On a system with an Athlon XP 3400+, 2GB RAM, and an Nvidia 7800 video card (certainly not cutting edge but also not unreasonable, particularly for the broader market to whom Microsoft is trying to reach out with Flight Simulator X), with performance options all set fairly low, frame rates averaged about 8 to 14 frames per second. This same system runs Flight Simulator 2004 at high settings with frame rates averaging 25-plus fps.
En aangezien een 7800 echt wel compleet de vloer aanveegt met een 6200Go .... FS-X zal een screensaver/slideshow worden. En zelfs FS-2004 is waarschijnlijk nog te hoog gegrepen, tenzij je genoegen neemt met alles turned down en dan nog een serieuze framedrop kan aanvaarden.
haseltje
Starter Plus
Starter Plus

En de Toshiba Tecra M7? Die beschikt over een NVIDIA Quadro NVS 110M - PCI Express x16...

Tweede optie is een Fujitsu Siemens Lifebook T4215 met een Intel GMA 950.

Beide zouden Vista Premium Ready moeten zijn...

Echt veel meer heb ik niet nodig zeker, of wel? Ik besef écht wel dat't geen gamepc is hé, dat hoeft ook niet... Maar ik wil wel een zeer krachtig beestje hebben!
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

De Quadro 110M is in weze dezelfde chip als de 7300Go, eventueel in TC mode. Da's *geen* gaming kaart, maar een vrij dure gecertifieerde oplossing voor zakelijk gebruik. Hardwarematig is het een nieuwe versie van de 6200 zeg maar.

Hij verslaat (zeker in spelletjes) de Integrated M950 met 1 arm achter de rug, maar om te zeggen dat het goede gaming kaart is .... nee. Helemaal niet zelfs.

Als je dat wil hebben, zoek dan naar een laptop met *minstens* een 7600 erin : nog niet geweldig, maar allersinds veel beter.

Wil je een echt sterke gaming laptop ? Dell XPS 1700 series. 7900GTX, en een nieuwe versie met de 7950 is in aantocht. Maar dat soort toestellen heeft ook zo zijn problemen : duur, slechte autonomie, zwaar, loopt warm. De 7600's kan je nog vinden in notebooks die naam waardig. Op mobiele G80's in notebooks is het wel nog een tijdje wachten : daar is nV zelf nog druk mee in de weer.

Voor wat hoort wat.

De Lifebooks zijn goede toestellen, maar zeer duur voor wat je ervoor krijgt : ze worden gemaakt voor de zakelijke klant, een beetje zoals de Lenovo's/IBM's. Die jongens hebben hun prioriteiten : eentje daarvan is lange autonomie, en dan moet de grootste slokkop eruit (en dat is de zware 3D chip); vandaar dat deze vrij dure machines meestal zo'n trage 3D part hebben als een M950.

Een kleine waarschuwing wat Tablets aangaat : ik heb zelf enkel met HP Tablets gewerkt en geserviced, en dat bleken extreem fragiele dingen te zijn, die wanneer ze stuk raken (wat relatief snel kan gebeuren) zeer lange repairtijden bij HP veroorzaakt, omdat de onderdelen voor dit soort toestellen nooit of te nimmer op stock zijn. Bij andere merken heb ik hier geen feedback over, maar ik kan me voorstellen dat het verhaal ook wel zo klinkt bij de alternatieven. Tablets zijn feitelijk altijd ontworpen met "zo licht mogelijk en zo lang mogelijke autonomie" in het hoofd : dat zijn daardoor quasi nooit krachtige toestellen.
haseltje
Starter Plus
Starter Plus

Probleem is dat ik de tabletfuncties nodig heb... toch veel meer dan de gamefuncties!
Ik ga gewoon kiezen tussen een van die twee denk ik, en hopen dat ze krachtig genoeg zijn om een paar jaar mee te gaan...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”