Aethra VDSL modem, ip veranderen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Boenke
Starter
Starter

Hallo,

ik ben al dagen aan het sukkelen om een ander IP adres te krijgen in mijn Aethra router van Belgacom (FS4104-AW). Steeds wanneer ik er een ander adres in stop, eender welk, dan werkt mijn internet niet meer. De pc krijgt wel een IP adres van de router, maar ik kan de router ook nooit meer "zien", niet via de webserver, niet met een ping...

Het adres probeer ik te veranderen bij Internal Configuration -> DHCP -> lan0_pool

Alles blijkt goed te lukken, en dit zijn de details van mijn pc na de aanpassing:

Fysiek adres: 00-0A-E6-55-75-0F
IP-adres: 10.246.62.103
Subnetmasker: 255.255.255.128
Standaardgateway: 10.246.62.1
DHCP-server: 192.168.1.1
Lease verkregen: 16/09/2006 13:46:04
Lease verloopt: 16/09/2006 15:46:04
DNS-servers: 195.238.2.21, 195.238.2.22
WINS-server:

Ik heb dus zoals je ziet ook de dns adressen van skynet erin gezet om dat eens te proberen, maar dat lukt ook niet. Wat ik niet logisch vind is dat er bij DHCP-server steeds het oude adres staat...

Bij Interfaces onder LAN0 kan ik het adres niet veranderen, hoewel het in de handleiding beschreven staat dat je het hier moet wijzigen. Vanaf ik onderaan op Submit klik krijg ik nooit de volgende pagina waar ik op Save zou moeten kunnen klikken.

Kan iemand mij een tip geven, want ik raak er echt niet meer uit. Ik moet het adres wijzigen omdat ik een VPN-connectie maak met mobile user VPN, en die weigert om een connectie te maken met zijn bestemming, dit komt omdat de pc een adres heeft in de range 192.168.*.*

alvast bedankt!
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Je moet de dhcp pool inderdaad wijzigen, maar je mag niet vergeten om het adres van de lan bridge van de Aethra ook aan te passen. Die verandert niet automatisch mee zoals bij vele andere routers.
Advanced, Interfaces, Lan0, en daar ook het lan0 ip address wijzigen naar 10.246.62.1

En tenslotte niet vergeten saven als alles werkt, anders keert de router terug naar de oude waarden als je hem herstart.
Boenke
Starter
Starter

Daar ligt mijn probleem dus, als ik iets wil veranderen bij advanced interfaces lan0 en ik druk op submit, dan moet er een pagina komen waar je op save moet kunnen klikken, maar die komt nooit tevoorschijn...

Instellingen voor LAN0 momenteel staan zo: (misschien dat daar iets verkeerd staat?)

Name : LAN0
Bridging : on
Multicast : off
Multicast limit ACL :
Access List name :
prio-id extension : off
Level of log : 1
IP Parameters
IP address : 192.168.1.1
Netmask : 255.255.255.0
Address default router : 0.0.0.0
NAPT : off
DHCP client : off
IP RIP Parameters
RIP status : off
RIP version : v1
Bridge Parameters
Bridge name : Bridge1
Bridge priority : 128
Bridge cost : 100
Flow Direction tx-rx
Forward multicast only off
NAPT Parameters
IP address : 0.0.0.0
Alias name :
Siglo
Premium Member
Premium Member

Eerst de dhcp pool aanpassen, want op het moment dat je daar dat nieuwe LAN0 ip invult en op submit drukt is dat ip ook actief. En dan zit jij in het verkeerde (oude) subnet en dan kan je vanzelfsprekend niet meer aan die web interface.
Dus dhcp pool aanpassen, vervolgens lan ip aanpassen, en dan nadien release en renew van uw ip om in het nieuwe subnet een ip te krijgen (of gewoon manueel een fixed ip in die nieuwe range instellen).

De Aethra heeft een realtime os: onmiddellijk als je een wijziging submit is die actief, zonder reboot.
Laatst gewijzigd door Siglo 17 sep 2006, 23:02, in totaal 1 gewijzigd.
Boenke
Starter
Starter

ok, bedankt, het is gelukt door het IP achteraf handmatig in te stellen om terug op de router te geraken, en dan alle andere wijzigingen toe te brengen!
ruetal
Starter
Starter

Hallo,

In de DHCP van mijn Aethra, wil ik een IP adres reserveren voor een specifiek mac adres.
Kan iemand mij helpen ?

Mvg,
Siglo
Premium Member
Premium Member

Dat kan niet via de web interface denk ik, maar wel via telnet.
Telnet [ip addr van uw modem], inloggen (zelfde gegevens als uw web interface voor user admin), 'dhcp' intikken (zonder de quotes), vervolgens 'lan0_pool' intikken, en tenslotte 'add static-association [ip addr][mac addr]' (mac address in streepjes formaat AA-BB-CC...)
Met 'show conf' kan je controleren of het gelukt is.
En tenslotte 'save' om te bewaren.
Boenke
Starter
Starter

Ben ik weer...

Raar maar waar, het heeft een dag perfect gewerkt, en nu opeens krijgen mijn pc's geen IP meer van de aethra. Blijkbaar toch problemen met de DHCP wanneer er een ander adres in zit...
Siglo
Premium Member
Premium Member

Boenke schreef:Ben ik weer...

Raar maar waar, het heeft een dag perfect gewerkt, en nu opeens krijgen mijn pc's geen IP meer van de aethra. Blijkbaar toch problemen met de DHCP wanneer er een ander adres in zit...
Die staat bij mij ook op een andere range, nog geen problemen mee gehad. Ergens iets over het hoofd gezien misschien? Je hebt de wijzigingen toch bewaard?
Boenke
Starter
Starter

Bijgevoegd mijn configuratiebestand. Zelfs wireless kan ik mijn router helemaal niet meer zien.

Hij geeft ook aan dat er een andere router overlapt (die van de buren), daarom heb ik het kanaal al geweizigd van 11 naar iets anders, maar ik krijg hem nooit te zien.

Nu staat mijn pc handmatig ingesteld op IP, en dan kan ik op internet en mijn router aanspreken, DHCP lukt niet.
Bijlagen
usrcnf.usr.txt
(8.93 KiB) 128 keer gedownload
Lion
Pro Member
Pro Member

Ben op zoek naar een volledige handleiding van Aethra FS4101 AW
Belgacom geeft als enige info zoek met google
Op de site van Aethra is da model niet terug te vinden om dit speciaal voor Belgacom is
Wie kan me verder helpen?
Die quick die op belgacomsupport te vinden is niet voldoende
Siglo
Premium Member
Premium Member

Ik neem aan dat je die al hebt: http://selfcare.belgacom.net/static/pc/ ... tGuide.pdf

De andere staat op de cd die bij de aethra zat. Als je die niet meer hebt, kan ik die even vanonder het stof halen en online zetten?
Lion
Pro Member
Pro Member

Ja siglo
Die cd heb ik ook nog maar is dezelfde als op de site van belgacom
Zal dus maar blijven verder werken zoals nu nl vdslmodem in bridge en een router derachter die ik volledig kan instellen naar mijn wensen

Ook nog een bijkomende vraag naar diegenen die vdsl profiel hebben en daar dan ook voor betalen
Bevind er daar zich ook iemand onder die ook belgacomTV heeft?
Welke is dan uw downloadsnelheid?

Toestand is hier : vdsl modem met belgacomTV maar een adsl plus profiel dus theoretisch max 4 Mb down 256 kb up werkelijkheid 3.4 Mb down 212 kb up
Siglo
Premium Member
Premium Member

Op die cdrom staat nog een tweede pdf die niet op de BGC site staat. Daar staat wat meer uitleg in (voornamelijk CLI)
Ik heb vdsl met BGCTV (voorlopig nog, want dat buggy onding werkt fameus op mijn systeem, en Belgacom investeert niet in firmware/middleware upgrades zoals bvb pvr), ik kan nog aan minstens 1300kbyte/s downloaden terwijl de decoder aanstaat. Ik heb nog niet getest met twee decoders aan, maar waarschijnlijk gaat er dan gewoon opnieuw 400kbyte/s af.
Op de upstream is er geen invloed

Mijn profiel is 17Mbit down, +/- 400kbit up. (vroeger 2mbit down, maar dat hebben die randdebielen plots teruggebracht op die 400k)
Lion
Pro Member
Pro Member

Siglo bedankt voor de info
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”