Het netwerk dacht ik op te bouwen met de volgende onderdelen: een DSL modem, een router, een switch, eventueel een printserver en een wireless AP. Ik zal hier een pc (ethernetkaart) en een laptop (met wireless kaartje) op aansluiten. Natuurlijk wil ik onderling bestanden uitwisselen, maar ik zou ook graag de internetverbinding delen (via GO). Liefst een zo goed mogelijke kwaliteit voor een niet superdure prijs.

1) de DSL modem
- moet natuurlijk goed en snel werken op Belgische bodem
- liefst zeer goed configureerbaar zijn
- PPPoE natuurlijk
- het mag maar het hoeft niet altijd een SpeedTouch te zijn, andere suggesties zijn ook welkom
- bestaan er hier al toestellen die de komst van VDSL voorzien (met flash ROM ofzo)? en wat betreft 3.3 Mbps en hoger?
2) de router&switch&printserver&firewall
- enkele netwerkpoorten, een WAN poort voor de modem en een parallelle printerpoort
- hier is configureerbaarheid zeer belangrijk, liefst voor elk van de onderdelen een bijna oneindige mogelijkheid tot instellen en totale vrijheid (=geen wizards

- VPN ondersteuning
- instellingen via webinterface (ook netscape)
- ondersteuning voor breedband gegevensstromen
- bestaan er ook andere goede alternatieven dan de SMC en de USR8000A of zijn deze echt zo goed?
3) wireless AP (ik weet dat dit niet hét domein is van de meesten onder jullie, maar toch

- 802.11b , liefst met mogelijkheid tot uitbreiden naar 802.11g, ofwel direct al 802.11b+g
- groot bereik want een grote dichtheid van muren
- nog enkele technisch complexe vereisten, wat betreft samenwerking met linux enz.
- ook instelbaar via web
- Wi-Fi.org compliance zodat interoperabiliteit verzekerd is
Mij lijkt het het beste om 3 aparte toestellen aan te schaffen. Zo blijft alles upgradebaar, zeker met al die nieuwe technologieën die eraan komen: VDSL, 802.11g, WPA, ... Wat denken jullie daarvan? Mischien toch een toestel kopen dat 2 componenten combineert (modem + router dan?)?
Het is misschien ook wel verstandig

Conclusie: Wat is jullie gedacht hierover? Ervaringen? Mensen met gelijkaardige opstelling kunnen misschien even posten wat voor onderdelen zij gebruiken. Nog ergens addertjes onder het gras? Alvast bedankt