PC start (schijnbaar) op zonder reden?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer

Ik zit hier met een vrij ambetant probleem sinds ik mijn nieuw PC'ke in mekaar heb gestoken: Wanneer ik shut-down kies, sluit hij alles perfect af en valt ie uit voor +-5sec, daarna start alles terug op! :?

Heb al gekeken bij power management in de bios, maar bijna alle opties waar hij kan opstarten (Wake on Lan etc) staan disabled ...

Weet er iemand hoe je kan achterhales WAAROM die opstart ? Wat zie ik over het hoofd ... :? Specs zie je in mijn signature...
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Tot nu toe zijn dergelijke problemen meestal aan hardware te wijten. Dit kan je nu al proberen :

1) doet de machine dat ook in veilige modus ?
2) doet de machine dat ook wanneer je GEEN OS hebt gestart, en hem handmatig hebt uitgeschakeld (power knop voor 5 a 7 seconden ondergehouden)
3) haal alle extra kaarten (netwerk, sound, tv ...) uit je pc, doet hij het dan nog ?
4) reset je bios, wees er zeker van dat er geen "wake up on ...." op staat. Had je al gedaan, maar reset die bios toch maar nog eens voor alle zekerheid, en neem "default settings" aan.
5) doet hij het ook als je alles los hebt gekoppeld behalve je scherm (dus ook : no keyboard, no mouse) ?

Ik ben het ook al enkele keren tegengekomen. Als de bovenstaande elementen er geen invloed op hadden, was het meestal een funky voeding. In een enkel geval bleek echter het mainboard de schuldige.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Welk moederbord? P5W of P5B?

Probeer eens af te sluiten zonder enig USB device aangesloten (config je powerbutton via power management in het controlk panel, en trek dan je muis en keyboard en alle andere usb devices uit)

Dat was toch de oplossing voor mijn P5W
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Stekker uittrekken :-D

Neen, serieus.
USB-toestanden kan inderdaad ook af en toe gekke dingen doen.
BIOS eventueel updaten met de laatste firmware.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer

Thx voor het stappenplan, degelijke praktische aanpak!

Het is dus inderdaad mijn USB muis die voor de herstart zorgt van mijn PC ... als ik de muis in een andere USB poort steek heb ik dit probleem niet meer. Kon echt niet geloven dat het aan zoiets onnozel kon liggen, snap er niets van, maar ach het werkt hé. :-D

Gracias!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Fijn zo :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”