Ik heb voor een vriendin windows XP moeten installeren op een P3 (van 8 jaar) waarop altijd windows 98 heeft gestaan.
Na de installatie (wat redelijk vlot liep) deed ik natuurlijk eerst de online updates. Er waren veel updates nodig en het downloaden en installeren van deze updates duurde echt een eeuwigheid. Mijn verbinding geeft 600KB/sec, maar aan de router merkte ik dat de computer niet veel moeite deed om de updates binnen te halen, waardoor het zoals ik al zei dus heel lang duurde, ook het installeren nadien.
Mijn eerste gedacht was dat het de HD was die niet meekon, maar toen ook het opstarten heel lang bleek te duren keek ik is naar wat er in de kast stak. En er bleek dus maar 64MB ram in te zitten, wat voor een P3 toch wel heel weinig is denk ik. En dan is het natuurlijk logisch dat de HD constant bezig is omdat wat niet in het geheugen kan via de HD moet verwerkt worden.
Ben ik mis dat 64MB ram voor een P3 weinig is of niet?
De mensen van wie de computer is kennen er dus niks van, en mss hebben ze om budgetaire redenen destijds wel maar 64MB gekocht, ofwel is er bij het uitvoeren van een van de updates (videokaart, netwerkkaart) opeens RAM verdwenen uit de pc. Wat naar het schijnt wel meer gebeurt wanneer mensen die niks van pc's kennen door iemand anders iets in de pc laten plaatsen, daar ze het toch nooit zelf zullen merken.
Ik ken zelf wel heel wat van PC's, maar ik kan natuurlijk mis zijn in mijn gedacht.
In ieder geval is 64MB blijkbaar niet genoeg voor winXP
64MB Ram in een P3, normaal of niet?
- Braindamage
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 14 keer
- Braindamage
- Elite Poster
Dat 64MB veel te weinig is voor windows xp is weet ik hoorsander19 schreef:lol 64mb met xp...
Voor xp zou ik toch minstens 256 gebruiken ... of 64mb genoeg is voor een p3 ... ja als je er windows 98 opzet
of 64mb genoeg is voor xp... nee

Maar de vraag was eigenlijk of dat het normaal is dat er in een P3 maar 64MB ram steekt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
64MB was 8 jaar geleden heel gebruikelijk voor een P3.
Hier heb ik ook nog een P3 667 staan die ooit 64MB had met W98SE en dat was destijds best een luxe PC.
Tegen de tijd dat er P3 1000 waren was er meesal 128mb en W98ME.
Melke snelheid heeft deze PC?
Stop er 256MB bij en het is nog steeds een prima bruikbare PC.
Hier heb ik ook nog een P3 667 staan die ooit 64MB had met W98SE en dat was destijds best een luxe PC.
Tegen de tijd dat er P3 1000 waren was er meesal 128mb en W98ME.
Melke snelheid heeft deze PC?
Laatst gewijzigd door Limburg 23 sep 2006, 00:16, in totaal 1 gewijzigd.
- Braindamage
- Elite Poster
THX, het ging hier trouwens ook over een 667Limburg schreef:64MB was 8 jaar geleden heel gebruikelijk voor een P3.
Hier heb ik ook nog een P3 667 staan die ooit 64MB had met W98SE.

Ik vond het maar weinig, maarja ik stak altijd direct genoeg geheugen in de pc's die ik kocht

Of ze geheugen zal willen bijkopen weet ik niet, ookal zal het occasie niet veel kosten.
Maar heb eigenlijk geen zin om Win98 er terug op te zwieren, heb dat pas nog gedaan met een P2 omdat daar geen winXP op nodig was, maar als je voor alle hardware niet meer de cd's hebt en je moet zelfs nog gaan zoeken welk merk en type het ook weer was, dan is win98 installeren een hel

- Braindamage
- Elite Poster
is maar een gewone vriendin, dat geheugen mag ze zelf betalenLimburg schreef:Voor wat oudere pc's is W2k mijn favoriet (met wat extra mem).
Voor 25 euro kan je je vriendin gelukkig maken met 256kB. Koopje toch?

Je zal waarschijnlijk 256MB bedoelen

W2K is mss wel een stabiel platform (volgens microsoft standaard), maar qua plug & play is winXP toch veel gemakkelijk voor mensen die niks van pc's kennen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Dat is een fout die ik regelmatig maak.Braindamage schreef:Je zal waarschijnlijk 256MB bedoelen![]()
Maar ik heb dan ook leren programmeren met computers van 16-> 64KB, (1972) vandaar.
256MB was in die tijd een niet voor te stellen hoeveelheid geheugen.
Als zij eerst w98 gebruikt heeft is w2000 een heel makkelijke stap.Braindamage schreef:W2K is mss wel een stabiel platform (volgens microsoft standaard), maar qua plug & play is winXP toch veel gemakkelijk voor mensen die niks van pc's kennen.
edit.. qua plug en play heb je gelijk.
- Braindamage
- Elite Poster
Thx voor de info beide
Dan zal ik ze morgen maar terug geruststellen, had al gezegd dat ik vermoede dat ik dacht dat er geheugen verdwenen was bij een uitbreiding
Zal is vragen of ze erin wil investeren, wat ik hoop, want zoals al gezegd heb ik geen zin om Win98 er weer op te zwieren

Dan zal ik ze morgen maar terug geruststellen, had al gezegd dat ik vermoede dat ik dacht dat er geheugen verdwenen was bij een uitbreiding

Zal is vragen of ze erin wil investeren, wat ik hoop, want zoals al gezegd heb ik geen zin om Win98 er weer op te zwieren
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Echt veel investeren zal ze niet moeten doen, ik heb voor de zomer 256MB extra geheugen in mijn P3 gestoken (portable kapot en dus terug naar het oude beestje om toch wat te kunnen surfen) en dat heeft mij toen 2,5 euro gekostBraindamage schreef:Zal is vragen of ze erin wil investeren

- FezzFest
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Ik heb net mijn oude P3 1000Mhz wat extra pit gegeven door geheugen van 128MB uit te breiden naar 512MB. Windows XP draait hierop als een zonnetje (en wie weet in de toekomst ook vista, zij het dan zonder grafische toeters en bellen
).

- Braindamage
- Elite Poster
Blijkbaar kost 256MB SDRAM zo'n 44euro, tenzij je occasie gaat nemen natuurlijk, maar buiten op beurzen zou ik niet weten waar je dat tegenwoordig kunt vinden.
@khsw, waar heb jij die toen gehaald? Op een beurs veronderstel ik?
[edit] Je hebt natuurlijk altijd koopjeskrant en ebay enzo, blijkbaar ligt de prijs voor 256MB daar op 25 tot 30 euro
@khsw, waar heb jij die toen gehaald? Op een beurs veronderstel ik?
[edit] Je hebt natuurlijk altijd koopjeskrant en ebay enzo, blijkbaar ligt de prijs voor 256MB daar op 25 tot 30 euro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Ik dacht dat ik het had van 2dehands.be, 2 latjes van 128MB SDRAM heb ik toen gekocht... Er staan er idd véél duurdere tussen, maar met wat mailen en bieden vind je wel iemand die blij is er gewoon vanaf te zijnBraindamage schreef:@khsw, waar heb jij die toen gehaald? Op een beurs veronderstel ik?

- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik heb hier nog wel 64/128 MB SD-latjes liggen, als je wil kan ik er wel een paar gratis opsturen. Ik moet er nog wel wat hebben liggen in de kelder... PM me maar ofzo 
Veel mobo's gaan maar tot de 128 aankunnen.

SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- Braindamage
- Elite Poster
Bedankt BlockBlock schreef:Ik heb hier nog wel 64/128 MB SD-latjes liggen, als je wil kan ik er wel een paar gratis opsturen. Ik moet er nog wel wat hebben liggen in de kelder... PM me maar ofzo

PM is verstuurd