Versterken draadloos signaal

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
stephan
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb al wat rondgekeken maar niets specifieks gevonden... :(

Ik heb thuis momenteel een Belkin54g wireless router op gelijkvloers en die werkt goed, maar het signaal op 1e verdiep en hoger is wat minder. Nu heb ik vanop mijn kot dezelfde router mee naar huis genomen en zou ik deze op het eerste verdiep willen plaatsen om het signaal te versterken op dit verdiep.

Probleem : ik kan in de settings wel instellen "allow other acces points to connect". Dit heb ik in beide routers gedaan. In de 2e heb ik ook de DHCP server afgezet. Maar hoe kan ik deze 2 routers elkaar laten vinden? Dus de eerste krijgt bedraad signaal binnen, en de 2e tapt het signaal draadloos af.

Op de site van Belkin zelf is niet echt veel nuttige informatie te vinden...

Alvast bedankt!

stephan
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
verdickt
Premium Member
Premium Member

Wat jij wilt is trouwens niet met elke router mogelijk. Welke routers gebruik je en heb je al ergens gelezen dat het mogelijk is ?

Zoiets noemt een range extender:

zie bijvoorbeeld: http://catalog.belkin.com/IWCatProductP ... _Id=255356

Of misschien ben je wel beter af met een signaal versterker
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Zoals Verdickt correct aangeeft, dit kan niet met elke AP.

Wat je zoekt is een WDS (Wireless Distribution System) die als repeater werkt. Nu is WDS een "niet standaard-standaard"; oudere toestellen ondersteunen dit helemaal niet (vanaf 2004 moet het lukken bij de meeste merken), en zelfs dan ondersteunen de meeste merken het enkel binnen hun eigen merk en zelfs daar binnen nog slecht op bepaalde modellen ! (al dikke soep met WDS gehad hier).

Een Range Extender zoals Linksys er eentje heeft kan soms de oplossing zijn, maar ook dat toestel is niet zaligmakend. Een gainantenna, al dan niet directioneel, is meestal een goedkopere oplossing.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

Mja, het zijn beide modellen van Belkin

gelijkvloers : Belkin 54G router + printserver (half jaar oud)
1e verdiep : Belkin 54g router (augustus 2004)

Als het connecteren van acces points ondersteund wordt, zou het dan niet logisch zijn moest je ook op een acces point kunnen connecten? ( n00b op dat vlak...)

Hetgeen ik er van weet : de eerste mag als router (DHCP) ingesteld staan, maar de op de 2e moet DHCP uitstaan (juist?).

Er is ook nog een optie in de settings die zegt : "use strictly as acces point". Moet ik dit op de eerste of 2e router aanvinken? En als ik dit aanvink moet ik ook nog een IP-adres opgeven voor de acces point. (standaard geeft hij : 192.168.2.254 in plaats van de gebruikelijke 192.168.2.1).

Dus als ik dit adres kan vastpinnen aan de 2e router moet ik toch ergens kunnen instellen dat de eerste router zijn signaal naar dit adres doorstuurt? Of moet ik in de andere richting werken?

Alle info welkom,

thanx voor de moeite al,

stephan

\\UPDATE : net gecheckt en ze ondersteunen allebei WDS
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... ken die Belkin niet, maar bij alle WDS's die ik tot nu toe heb gebruikt moet de de wireless MAC adressen naar elkaar laten wijzen (wat heel logisch is). Raar dat je daar IP's moet doorgeven ?!

Ik zou dat ding zelf eens moeten voor me hebben om er aan te neuzen. Maar ik ken Belking inderdaad wel een beetje, en hun documentatie is echt wel compleet ondermaats. Je hebt veel meer kans op een google discussion group op je belkin en WDS als keywords te zoeken.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... en ook de Belkin kan enkel WDS's na doorvoeren van MAC.

http://www.belkin.com/support/kb/kb.asp?a=2814

Hoop dat je hier iets aan hebt.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

zal ik morgen of zeker vrijdag na het werk testen. In ieder geval bedankt al, en ik denk het nu te snappen (de logica toch) nu hopen dat het werkt :)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Graag gedaan, en "Qapla !" :wink:
Avenger
Plus Member
Plus Member

probeer ewa doe het zelf truckjes .. uw router in een zinken emmer steken helpt helpt meestal ook ..toch als uw ontvanger boven is

http://www.gizmodo.com/gadgets/wireless ... 197719.php

http://pe2er.nl/antennetesten/

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”