Als ik zelf mijn CD's brand met Nero en ze daarna in de wagen speel krijg ik na een half uurst altijd een vervelende ruis (het zo zo wat te vergelijken met een FM zender die wat te ver af gelegen is).
Heb al EMTEC en het huismerk van de Colruyt als CD gebruikt, maar beiden geven dit probleem.
Mijn brander is een NEC2500.
Destijds had ik dat probleem nooit.
Iemand raad ?
geruis op zelfgebrande muziek CD's
- dietervanb
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
1) Bedoel je dat het met dezelfde hardware wel gewerkt heeft?Destijds hed ik dat probleem nooit
2) Heb je al eens op de laagste snelheid proberen branden?
3) Je CD-ROM is toevallig toch niet in PIO mode geschakeld. Eén van die vervelende eigenschappen van Windows: als er een bepaald aantal keren problemen geweest zijn met de CD-ROM schakelt Windows van DMA naar PIO. Te controleren in de Device Manager - Primary of Secundary IDE Channel - Advanced Settings (sorry ken alleen de Engelse omschrijvingen)
Astralon
- dietervanb
- Elite Poster
1) Bedoel je dat het met dezelfde hardware wel gewerkt heeft?
Ja, heb al enkele jaren die schrijver
Neem altijd een lagere snelheid dan degene die Nero voorstelt (Bv : Nero zet 24x, dan zet ik die op 16x)
3) Je CD-ROM is toevallig toch niet in PIO mode geschakeld. Eén van die vervelende eigenschappen van Windows: als er een bepaald aantal keren problemen geweest zijn met de CD-ROM schakelt Windows van DMA naar PIO. Te controleren in de Device Manager - Primary of Secundary IDE Channel - Advanced Settings (sorry ken alleen de Engelse omschrijvingen)
Dat zal ik thuis eens nakijken. Laat iets weten als dit het probleem oplost.
Ja, heb al enkele jaren die schrijver
Neem altijd een lagere snelheid dan degene die Nero voorstelt (Bv : Nero zet 24x, dan zet ik die op 16x)
Dat zal ik thuis eens nakijken. Laat iets weten als dit het probleem oplost.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Ervan uitgaande dat je het niet te maken hebt met een beveiligde audioCD, kan je de volgende stappen eens proberen :
0) begrijp ik je juist en zit het probleem er enkel indien je die CD in de WAGEN aan het spelen bent ?? Geen ruis op een andere CDspeler ? Indien het enkel in de wagen zou gebeuren, is het echt een compatibiliteitsprobleem tussen gebruikte media en de CDspeler in je wagen. Komt eigenlijk tegenwoordig niet meer zoveel voor, maar CDspelers van pakweg Kenwood zijn hier tot vandaag nog gevoelig voor.
1) schrijf de tracks NIET naar CD maar naar je hdd, en beluister daar de gecopieerde tracks. Zit daar ruis op ? Indien ja, is het probleem reeds daar bij extractie. In dat geval verlaag je best eens gewoon de audio-read speed in Nero (CDA options, een optie die verschijnt indien je kiest voor "Audio-CD"). Verlaag deze ECHT eens sterk, naar 4X of vergelijkbaar. Nog steeds problemen ? Probeer dan voor alle zekerheid een andere audio-extractor en doe de test opnieuw. Easy CD-DA bijvoorbeeld, kan je gratis downloaden en 30 dagen in test gebruiken.
http://www.cdr-zone.com/news/easy_cd-da ... e.com.html
2) indien de ruis NIET op je HDD tracks staat, treed het probleem dus op tijdens de schrijffase. Meest logische poging is dan de verlaging van de schrijfsnelheid naar een langzame 4X of vergelijkbaar. Dit is natuurlijk geen permanente oplossing, maar het helpt om tenminste te bepalen tijdens welke fase het probleem ontstaat, en of het snelheidsgebonden is.
Het zou me erg verwonderen indien het media-type gebonden zou blijken.
Het zou me bovendien niet verwonderen indien de ruis al op je files staat tijdens de read-fase.
Succes !
0) begrijp ik je juist en zit het probleem er enkel indien je die CD in de WAGEN aan het spelen bent ?? Geen ruis op een andere CDspeler ? Indien het enkel in de wagen zou gebeuren, is het echt een compatibiliteitsprobleem tussen gebruikte media en de CDspeler in je wagen. Komt eigenlijk tegenwoordig niet meer zoveel voor, maar CDspelers van pakweg Kenwood zijn hier tot vandaag nog gevoelig voor.
1) schrijf de tracks NIET naar CD maar naar je hdd, en beluister daar de gecopieerde tracks. Zit daar ruis op ? Indien ja, is het probleem reeds daar bij extractie. In dat geval verlaag je best eens gewoon de audio-read speed in Nero (CDA options, een optie die verschijnt indien je kiest voor "Audio-CD"). Verlaag deze ECHT eens sterk, naar 4X of vergelijkbaar. Nog steeds problemen ? Probeer dan voor alle zekerheid een andere audio-extractor en doe de test opnieuw. Easy CD-DA bijvoorbeeld, kan je gratis downloaden en 30 dagen in test gebruiken.
http://www.cdr-zone.com/news/easy_cd-da ... e.com.html
2) indien de ruis NIET op je HDD tracks staat, treed het probleem dus op tijdens de schrijffase. Meest logische poging is dan de verlaging van de schrijfsnelheid naar een langzame 4X of vergelijkbaar. Dit is natuurlijk geen permanente oplossing, maar het helpt om tenminste te bepalen tijdens welke fase het probleem ontstaat, en of het snelheidsgebonden is.
Het zou me erg verwonderen indien het media-type gebonden zou blijken.
Het zou me bovendien niet verwonderen indien de ruis al op je files staat tijdens de read-fase.
Succes !
- dietervanb
- Elite Poster
Eigenlijk speel ik alleen CD's in mijn wagen.
Thuis zet ik niet zo veel muziek op. Heb zelfs geen echte CD-speler in huis, alleen een DVD die ook cd's speelt.
Mijn wagen is slechts 18 maand oud (dus redelijk recent).
De CD's die ik brand zijn in feite compilaties van MP3 muziek die op mijn PC staat. In de MP3-versie op HDD geven ze geen problemen. Ze zijn in een hoge bitrate (256) dus dat kan het probleem ook niet zijn.
En voor er over gediscuseerd wordt : het zijn legale versies !
Ga echter een proberen in een heel lage snelheid weg te schrijven.
Alvast bedankt voor de tips.
Thuis zet ik niet zo veel muziek op. Heb zelfs geen echte CD-speler in huis, alleen een DVD die ook cd's speelt.
De CD's die ik brand zijn in feite compilaties van MP3 muziek die op mijn PC staat. In de MP3-versie op HDD geven ze geen problemen. Ze zijn in een hoge bitrate (256) dus dat kan het probleem ook niet zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
... die legale bal smijt ik niet omhoog om een hernieuwde discussie uit te lokken, Dieter. Zo slecht ben ik nu ook wederom niet.dietervanb schreef:Eigenlijk speel ik alleen CD's in mijn wagen.

Dus ik begrijp je goed : je brandt dus feitelijk MP3->omgevormd naar normaal CDA formaat, juist ? Dan kan het nog steeds mislopen tijdens de mp3->CDA conversie, OF bij het branden, OF bij de wijze van het branden.
HOE klinkt het geluid dan op je PC ? (ik bedoel, bij gebrek aan een gewone audiocdspeler bij je thuis, speel je gebrande audiocd eens gewoon als audiocd in je PC. Ruist hij daar ?) De levensduur van de audio-cd speler in je wagen heeft daar weinig mee te maken. Sommige merken kiezen gewoon doelbewust voor het MOEILIJK lezen van CDR's, en vreemd genoeg zijn het meestal de betere merken die dit doen. (Hoewel, als je bijvoorbeeld mijnheer Sony heet, en je een grote vinger in de muziekwereld hebt, is de beslissing om enkel orginele CD's te lezen niet zo vreemd te noemen, nietwaar).