Modem boots pc?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Systeem:

- Pc: ECS Elitegroupe Mainboard L7VTA
- Modem: V90/56K 3Com/UsRobotics interne pci modem
- WinXp, driver installed door xp zelf...auto-recoginition...

Probleem:
Als de pc nog warm staat, laat ons zeggen binnen het uur dat de pc aan gestaan heeft, en de telefoon rinkelt, waarop de hogervernoemde modem is aangsloten, dan start de pc op. Zelfde geldt bij het dichtleggen van een gesprek. maw als er een spanningsverschil is op de telefoonlijn (volgens mij).

Reeds geprobeerd:
- Wake-on-Modem functie in BIOS proberen uitzetten: --> heb zo geen functie. Ondertussen al de functie: "boot other device" afgezet. Wake-on-lan heb ik wel, staat ook af.
- naar jumpers gezocht op kaart, zie er niet direct staan..
- kaart in pci slot is niet via kabel verbonden met moederbord.
- gezocht naar settings in modem-properties> niet direct iets gevonden.

Enige suggestie? Kan hier eigenlijk iets aan gedaan worden.
heb al tientallen modems geplaatst en in mijn handen gehad, nog nooit voorgehad...

ps: telefoon moet zelf niet rinkelen, wanneer de je de 5-pollige stekker die aan de draad naar de modem even uit en in het contact van BGC doetn dan boot de pc ook, vandaar mijn idee van spanningsverschil en of er wel iets gedaan kan worden.

Nu, die modem is tweedehands. Zat vroeger in pc waar nu adsl is, en dit is dus een gerecupereerde die nog (normaal) perfect werkt. Ik gebruik die nu, omdat er nog iemand op een dial-up abo zit. Voor nieuwe pc geen nieuwe modem besteld ging deze gebruiken... maarja, alle gevolgen vandien.
Nu, bij de vorige eigenaar (kennisen) heetf men mij nooit dat probleem gemeld. En volgens mij zou hen dat toch ook moeten zijn opgevallen in een jaar gebruik van die modem...was toen wel ander mobo, andere pc...

Any idea?

Bgc contact> eigenlijk eerst nog splitter. Adsl-connectie is alive tijdens deze voorvallen. Aan connectie gebeurd niks.
I love it when a plan comes together!
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Kan je eigenlijk gewoon inbellen? Als je een verbinding probeert te maken via die modem, werkt dat of niet? Of sluit hij dan af? :wink: Ik heb even gegoogled en dit kwam ik tegen, ik weet niet of het dezelfde modem is : http://www.vee90.net/vblite/showthread. ... readid=146 Hier krijgen ze hem niet aan de praat. En de device manager zegt dat alles ok is.

En deze link toont aan dat er geen drivers zijn voor windows XP http://www.directron.com/drivers2.html

Dus zou het kunnen zijn dat die modem niet xp-compatibel is? En dat je daardoor die rare dingen krijgt. Wake on Lan en Wake on ring heb ik al gehoord, maar als het afstaat... En gewoon in de stekker pluggen, dan zou er niks mogen gebeuren. Het is mij een raadsel. Ik ga in alle geval nog eens verder googlen.

Cheers
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Modem is perfect in staat een connectie te maken. Connectie is prima maar traag (56k) ;-). Normale functionaliteit. Niks abnormaal te zien, op het eerste zicht. Qua werking doet hij alles wat hij moet doen. Hij doet zelf te veel hij boot de pc.

Nu ivm die xp drivers: hij herkent dat prima. Is de exacte naam voor de modem. Geen enkel probleem mee. Is volgens mij wel xp-compatible. Nu, volgens mij heeft et weinig of niks met winxp te zien, want winxp is niet actief eh, als pc afstaat en dan de pc geboot wordt door modem... ;-)

Device manager zegt ook alles dik in orde. Kzeg et, verder nix abnormaal.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik vrees een lage kwaliteit van moederbord, ik ken het merk zelf niet maar met de eigenschappen van het probleem denk ik hetvolgende:
er zit nog stroom in de condensators, er wordt een contact gemaakt, mobo denk aha opstarten en voilla. want als wol en won afstaan heb ik ook niet echt ideeën mer dan dit raadselachtig schtsje
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Het is idd maar iets raars. Maar normaal mag dit toch niet, want als je met wake on lan of wake on ring zit, dan is er zo een extra kabelke nodig om deze functie mogelijk te maken. En dat is er ook niet. Kan je de modem in een ander mobo steken? Gewoon eens om te testen. Dan weet je het direct he. Wel zien dat die PC dan ook niet dezelfde kuren krijgt. Ik vind het maar raar. Ge kunt uwe PC opleggen door eens naar huis te bellen. Leuk! Maar als ge het dan niet wilt, dan stade daar schoon.

Weinig volk online, het is zondag voor iedereen he.

Cheers
Afbeelding
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hallo Oddity,
Heb eens nagezien in Configuratiescherm > Systeem > Hardware > Apparaatbeheer > Modems > (uw modem) > energiebeheer
daar staat een Vinkje dat men kan wegnemen, is dat misschien een oplossing?
Heb hier ook WindowsXP
Volgens mij is dat vinkje daar enkel nodig als men de pc als faxontvanger wil gebruiken.
Afbeelding
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

als het in de andere pc die kuren niet meer vertoond, kan je een bios update overwegen,
op google vind ik ook niets

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Lage kwaliteit van mobo?
Mja het is asus niet of gigabyte maar het is een goedkoop mobo met raid controller, firewire 6xusb2.0 héél wat features voor weinig geld.

Tests zijn allemaal positief qua temp, power, performance...

Ik weet niet of dat lage kwaliteit is zenne.. ja tis minder gekend, maar nog geen probs mee gehad.

Nu, na 2u werkt dit niet meer. Maw na 2u power down en de tel gaat heb ik dit problem niet meer.
Persoonlijk denk ik niet echt dat het probleem bij het mobo ligt maar bij de modem. Is dus idd problem met spanning die in de condensators blijft....en dat die het mobo kan opstarten.. :-(

Nu, op ander mobo boot hij ook, dus vandaar dat ik denk ik de richting van de modem. :-(

Strange geval. Denk dat ik die modem morgen eens van héél dicht bij ga zien, zit daar bakje op dat ik nog niet véél gezien heb, ga dat eens opdoen.

In elk geval de settings in WinXp zijn het zeker niet. Die staan zo goed mogelijk.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik dacht eerder aan een productie fout of zoiets dan aaan slecht mobo merk.

als je het op een adere pc ook voorhebt, is het zo goed als zeer dat het aan de modem ligt, maar wat juist???
(morgen opt werk eens goed over nadenken :D )

Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

SeNsEi Ze0n schreef:ik vrees een lage kwaliteit van moederbord, ik ken het merk zelf niet maar met de eigenschappen van het probleem denk ik hetvolgende:
er zit nog stroom in de condensators, er wordt een contact gemaakt, mobo denk aha opstarten en voilla. want als wol en won afstaan heb ik ook niet echt ideeën mer dan dit raadselachtig schtsje
Ik wil niet zitten miereneuken :dd maar ik wil het toch kwijt voor andere mensen het gaan overnemen ;)
Stroom zit niet, maar loopt/vloeit.
Er loopt in princiepe nooit stroom door een condensator.
Wat Zeon hier wel bedoeld is dat de condensator nog niet volledig ontladen is ;)
NuKeM
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Het zal dan waarschijnlijk wel degelijk een hardware fout zijn, misschien eens controleren door middel van Freeze Spray.
Deze spraybussen(kontakt 75) bestaan in 200mL of 400mL.(koelt tot -49° C.)
Wordt veel gebruikt bij opsporen van panne in tv en andere elektronische apparaten. (opsporen van thermisch defect)
Dit product wordt zelfs gebruik bij herstelling van HF tuners in TV zonder dat deze schade oplopen, wel even wachten tot de sporen van de spray verdwenen zijn.(15 tal seconden)
Eventueel aan te sproeien een elco of zelfs een IC of transistor.
Na het terugplaatsen v/d modem zou de fout moeten verdwenen zijn indien het defecte onderdeel een thermische fout heeft.
Vraag:zal men een eventueel defect onderdeel kunnen bestellen, een elco zal men altijd vinden, maar een bepaalde IC dat kan soms moeilijk worden.
Als dit dan eventueel nog een miniatuur onderdeel is wordt dit wel heel moeilijk en moet er aan gewerkt worden met een geschikte soldeerbout met elektrische nuldoorgang aan de spits, zodat er geen defect ontstaat door minuscule spanningsverschillen waardoor gevoelige IC’s beschadigd kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 14 jul 2003, 17:11, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, die spray dat gaat ik maar zo laten, heb mijn eigen manieren wel ;-)

Ik ga straks modem eens goed bezien ook powermanagement van beide pc's vergelijken... ik ga zeker geen onderdelen bestellen. Voor €10 heb ik een nieuwe interne pci modem ;-).

Nu, slecht mobo denk ik niet. Het ding draait echt lekker :p
Zéér goede performance. En die raid controller das héél leuk :p

Ik zal jullie laten weten wat ik ontdek of doe :)

Update: In mijn MObo stond wor nog aan, dus slechte refferentie test. Heb nu de manual van Mobo al binnenste buiten gehaald en heb iets gevonden.."wake-up-calls" Ergens een verscholen functie in een of ander submenu van Power Management. Ga dat seffes eens goed bezien en beter regelen.. normaal zou dat het moeten oplossen denk ik.
Het is een setting die bepaald dat pc niet echt powered down is (total) maar in diepe suspend zit...das hetgeen ik lees :). Keep u posted.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ok, ergens setting in het bios van het mobo een verscholen setting: "PwrOn by PCI card"

Deze zat bij mij onder Power Management > IRQ's Activity Monitoring > PwrOn by PCI card.

In dat laatste menu heb ge een ganse hoop met trigger events waarop ge uw pc kunt laten booten en uit suspend halen.. was menuutje waar ik over gezien heb :-(

Anyway problem is solved :p

Niks modem, niks mobo> setting.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”