Welk profieltje kan ik aan

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

De volgende in de reeks van de profieltjes ...

Tot voor kort had ik mijn ADSL verbinding bij Evonet. Omwille van de afstand tot de centrale (6,9 kilometer) was ik gecapped op 1Mbit/s download. Om hieraan te 'ontsnappen' ben ik overgestapt naar EDPnet. In onderling overleg hebben ze mij opgestart met een 2Mbit/s profiel. Ik wou even nagaan of ik nog hogere snelheden aankan.

De gegevens bij mijn 2 Mbit/s profiel van EDPnet (uitgelezen van mijn Alcatel Speedtouch 510)
Noise margin (dB upstream) : 24.0
Noise margin (dB downstream) : 22.0
Attenuation (dB upstream) : 23.0
Attenuation (dB downstream) : 44.0
Outputpower (dBm upstream) : 12.0
Outputpower (dBm downstream) : 17.5

Als referentie, de gegevens van 1Mbit/s connectie zoals die was bijEvonet (uitgelezen van mijn Alcatel Speedtouch 510) :
Noise margin (dB upstream) : 31.0
Noise margin (dB downstream) : 29.0
Outputpower (dBm upstream) : 12.0
Outputpower (dBm downstream) : 16.5

Welk profiel is volgens jullie het hoogst haalbare zonder dat ik problemen ondervind ?
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Waarschijnlijk kan je wel 3.3Mbps en heel misschien zelf 4Mbps aan. Maak anders eens een ticket aan bij EDPnet en plak deze gegevens er ook in.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Dit lijkt me toch geen lijn van 6.9 km, eerder tussen 3.5 en 4 km.
Mogelijk heeft edpnet dus lijnkaarten in een ldc en evonet niet.
Zoals ZMD al zei, volgens mij haal jij vlot 3.3Mb, je kan ook 4.6 proberen, dat wordt dan gecapped op 4, maar of dat een edpnet-profiel is weet ik niet.
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 153 keer

Vieten schreef:Zoals ZMD al zei, volgens mij haal jij vlot 3.3Mb, je kan ook 4.6 proberen, dat wordt dan gecapped op 4, maar of dat een edpnet-profiel is weet ik niet.
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 037#100037
4640/512 is een Belgacom Turboline-profiel.
internet, fiber & telephony
EDPnet
ISP Official
ISP Official

Uzzi schreef:De volgende in de reeks van de profieltjes ...
Wat was er mis met het oude draadje?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Vieten schreef:Dit lijkt me toch geen lijn van 6.9 km, eerder tussen 3.5 en 4 km.
Mogelijk heeft edpnet dus lijnkaarten in een ldc en evonet niet.
Zoals ZMD al zei, volgens mij haal jij vlot 3.3Mb, je kan ook 4.6 proberen, dat wordt dan gecapped op 4, maar of dat een edpnet-profiel is weet ik niet.
Geloof me vrij, het gaat hier wel degelijk over 6,9 kilometer .... Ik heb de metingscijfers van EDPnet, van Evonet en van Belgacom. Alledrie bevestigen ze deze waarde (op een paar meter na). Ik zit echter in een nieuwbouw met gloednieuwe binnenbekabeling, misschien speelt dat er rol. Verder heb ik mij altijd laten wijsmaken dat Belgacom 'op den buiten' bekabeling van hogere kwaliteit (dikkere kabels) gebruikt omdat daar de afstanden tot de centrale groter zijn. Wat daar van aan is, weet ik niet

@ EDPNET staf
Sorry, Ik wist niet dat er een 'dedicated' draadje voor was. Misschien een idee om deze sticky te maken, zodat we er niet naast kunnen kijken :-)
Kan jij misschien ook je mening geven over wat er haalbaar is op mijn lijntje ? Ik zou graag 512kbit/s upload behouden (omdat ik vrij veel doorstuur), dus een overstap naar een 3,3Mbit/s profiel zie ik niet zo zitten (omdat daarbij de upload 'maar' 384kbit/s is. Ik 'moet' dus kiezen tussen blijven op 2Mbit/s of overstappen (indien technisch haalbaar uiteraard) naar een 4Mbit/s profiel.

Edit : typo's
EDPnet
ISP Official
ISP Official

Uzzi schreef:De gegevens bij mijn 2 Mbit/s profiel van EDPnet (uitgelezen van mijn Alcatel Speedtouch 510)
Uzzi schreef:Kan jij misschien ook je mening geven over wat er haalbaar is op mijn lijntje ? Ik zou graag 512kbit/s upload behouden (omdat ik vrij veel doorstuur), dus een overstap naar een 3,3Mbit/s profiel zie ik niet zo zitten (omdat daarbij de upload 'maar' 384kbit/s is. Ik 'moet' dus kiezen tussen blijven op 2Mbit/s of overstappen (indien technisch haalbaar uiteraard) naar een 4Mbit/s profiel.
Indien u deze signaalsterkten momenteel haalt bij een synchronisatiesnelheid van 2048 kbit/s down en 512 kbit/s up, dan lijkt een upgrade naar 4096/512 ons af te raden, omdat u dan vrijwel geen ruismarge downstream gaat overhouden.
Ons advies is dus ofwel bij 2048/512 te blijven, ofwel naar 3328/384 te gaan. Beide zijn in ieder geval al een hele prestatie voor zo'n lange lijn.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

EDPnet schreef:
Uzzi schreef:De gegevens bij mijn 2 Mbit/s profiel van EDPnet (uitgelezen van mijn Alcatel Speedtouch 510)
Uzzi schreef:Kan jij misschien ook je mening geven over wat er haalbaar is op mijn lijntje ? Ik zou graag 512kbit/s upload behouden (omdat ik vrij veel doorstuur), dus een overstap naar een 3,3Mbit/s profiel zie ik niet zo zitten (omdat daarbij de upload 'maar' 384kbit/s is. Ik 'moet' dus kiezen tussen blijven op 2Mbit/s of overstappen (indien technisch haalbaar uiteraard) naar een 4Mbit/s profiel.
Indien u deze signaalsterkten momenteel haalt bij een synchronisatiesnelheid van 2048 kbit/s down en 512 kbit/s up, dan lijkt een upgrade naar 4096/512 ons af te raden, omdat u dan vrijwel geen ruismarge downstream gaat overhouden.
Ons advies is dus ofwel bij 2048/512 te blijven, ofwel naar 3328/384 te gaan. Beide zijn in ieder geval al een hele prestatie voor zo'n lange lijn.
Ik vind het inderdaad ook een mooie prestatie, en ben zeer tevreden met de reeds behaalde snelheden. EDPnet heeft zich (in tegenstelling tot Evonet) niet blindgestaard op de grote afstand en heeft willen meewerken aan een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is. Upgraden naar een hogere snelheid is voor mij geen must, maar het zou wel mooi zijn. Stabiliteit blijft het eerste punt.

Ik heb echter nog één (meer technisch) vraagje : wat gebeurt er indien ik toch zou upgraden naar een 4Mbit/s profiel. Ik lees overal dat een modem een noise margin van minstens 6dB nodig heeft om te synchroniseren. Indien deze waarde bij 4Mbit/s op een bepaald moment niet gehaald wordt, gaat de modem dan de snelheid verlagen tot hij wel kan synchroniseren ?
EDPnet
ISP Official
ISP Official

Uzzi schreef:Stabiliteit blijft het eerste punt.

Ik heb echter nog één (meer technisch) vraagje : wat gebeurt er indien ik toch zou upgraden naar een 4Mbit/s profiel. Ik lees overal dat een modem een noise margin van minstens 6dB nodig heeft om te synchroniseren. Indien deze waarde bij 4Mbit/s op een bepaald moment niet gehaald wordt, gaat de modem dan de snelheid verlagen tot hij wel kan synchroniseren ?
Dat klopt. Een goede modem zal bij een te zwak signaal desynchroniseren en opnieuw trainen aan een lagere snelheid. Maar gelooft u ons vrij: de stabiliteit die u zo hoog in het vaandel draagt, zal dan ver te zoeken zijn.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Synchro measurement result for circuit 100081038783

SynchroState synchro
PortState unlock
DownstreamBitRate 2048 Kbps
UpstreamBitRate 512 Kbps
DownstreamNoiseMargin 22 dB
UpstreamNoiseMargin 23 dB
DownstreamAttenuation 44 dB
UpstreamAttenuation 21 dB

4TEL measurement result for circuit 100081038783

DiagnosticMessage NO_DISPATCH
CableLength 5110 m
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 10 MOHMS
AB_Insulation 10 MOHMS
BA_Insulation 10 MOHMS
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
AE_Capacitance 414 nF
BE_Capacitance 413 nF
AB_Capacitance 148 nF
BA_Capacitance 148 nF
CableCapacitance 229 nF
MutualCapacitance 355 nF

Kan er iemand een interpretatie geven aan de bovenstaande waardes. Met noise margin, attenuation en bitrates ben ik vertrouwd. Deze hoeven geen uitleg. Van die Insulation en Capacitance waarden begrijp ik echter niets. Welke conclusies kan ik hieruit trekken ?
EDPnet
ISP Official
ISP Official

Uzzi schreef:Kan er iemand een interpretatie geven aan de bovenstaande waardes. Met noise margin, attenuation en bitrates ben ik vertrouwd. Deze hoeven geen uitleg. Van die Insulation en Capacitance waarden begrijp ik echter niets. Welke conclusies kan ik hieruit trekken ?
Samengevat: dat u een prima lijn hebt, zonder signaalverlies tussen de verschillende koperparen van uw lijn.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”