Bwah, luchtiger.
"Phuncz" weet best wel dat ik niet op de man speel. Hij heeft zijn mening en die respecteer ik. Maar ik heb een andere mening, ingegeven door andere ervaringen.
Wat dat artiekel betreft :
Had ik ook al gezien. Natuurlijk slechte reklame zoiets. Ik ga zelfs niet in discussie over de batterij zelf, want we weten op dit moment zelfs niet of dit nog het orginele pack was. Wat belangrijker is, hoe reageert een merk hierop. En hoewel ik geen fan ben van Dell, is Dell op dat gebied tot nu toe heel correct gebleven.
HP heeft ook al dergelijke situaties gehad : de Compaq NX 9xxx reeks met de exploderende batterijen bijvoorbeeld. Hoe ik dat weet ? Ik heb er ZELF een. Je kon op de site intikken of je batterypack uit de reeks van probleemtoestellen kwam.
In de US werden deze batterijen in een algemene actie teruggeroepen en vervangen door een veiliger type. In Europa ? Ho maar. Tuurlijk niet. HP Belgium lachte me gewoon uit toen ik ze hierover belde.
Recenter bewijsje nodig dat dit wel meer voorkomt ?
http://www.cbronline.com/article_news.a ... rkstations
Dell heeft gewoon het pech dat dit gebeurde EN gefotografeerd kon worden.
Zoek maar eens op een "edel notebook" als een Apple. Brandgevaarproblemen met de nieuw gedesignede speciale powerpacks, zowel in de cellen als op de speciale veiligheidspluggen. Overhittingsproblemen in de nieuwe Powerbook Pro's. En wie maakt die machines voor Apple ? Sony.
Begrijp met niet verkeerd : ik zit hier ook op Acer te vloeken, maar niet omwille van de kwaliteit van de machines, maar omwille van het gebrek van kwaliteit van hun afterservices. En DAAR scoort HP ONDERMEER NOG een stuk SLECHTER als Acer.
Omdat ik al een paar jaartjes meedraai in deze gekke wereld weet ik aardig wat over de typische problemen van zowel HP als Acer (en Siemen, en Toshiba, en Nec/PB). Of the top of my head, lijstje met de typische Aspire problemen :
Acer 1200 series : slechte koeling, slechte batterij
Acer 1300 series : afbrekende powerplug, slechte batterij, luidruchtige fans
Acer 1350 series : scheuren in de plastic covers en scharnieren
Acer 1360 series : nog veel MEER scheuren in de plastic covers en brekende scharnieren (feitelijk ALLEMAAL, maar ze werden ook allemaal in garantie vervangen, en de nieuwe hadden een geredesignde ophanging waarmee het probleem achterwege bleef)
Acer 1400 series : te weinig koeling, vastlopers door overhitting
Acer 1500 series : terugkeer van de scheurende plastic covers
Acer 1600 series : problemen met de ATI mobility 9000 chip en de DC convertor die (gelukkig) makkelijk te wisselen waren zonder het mainboard te moeten dumpen.
Acer 1700 series : ramp. Desktop Replacement, te warm, te groot, te zwaar. Zeer veel van deze machines zien binnenkomen en nooit meer vertrekken.
Acer 1800 series : een heel stuk beter als de 1700's, maar gevoelig mainboard : zonder meer de meeste fouten op 1800 mobo's gezien van alle Acer series
Over de Travelmate reeks kan ik niet veel vertellen : die komen bijna nooit bij ons binnen; ze zijn dan ook een stuk duurder als de Aspires.
De nieuwe Acers komen vrij zelden binnen voor zware repairs die NIET user-related zijn (gebroken TFT's, geforceerde DVD spelers). Wat hebben ze ALLEMAAL gemeen : LANGE REPAIRTIJDEN. ABSURD LANG zelfs.
HP daarintegen : vaste regel : HP ouder als 2 jaar, meestal mainboard stuk als ze binnenkomen. ONHERSTELBAAR omdat HP EUROPE gewoon vertikt spare parts te leveren. Al hopen ellende met verzekeringen gehad die (terrecht !) stelden dat dit soort praktijken helemaal niet legaal zijn. Oplossing van HP is dan meestal de aanbieding van het spare part uit de US, waardoor de prijs ZO hoog wordt dat economische herstelling onzinnig is.
Geen brekende scharnieren ? HA ! NX 5000, NX 6000, NX 6110 : ALLEMAAL MET SCHEURENDE SCHARNIEREN en een stuk ERGER als bij Acer ! Bij Acer 13XX en 15xx scheurde meestal de bovenkant van de lid, en zat je met een vervelende TFT-cover replacement opgezadeld.
Bij HP scheurt de ONDERZIJDE/BINENZIJDE van de case waarin de pennen van de TFT geborgd zitten. DE HELE VERDOMDE NOTEBOOK moet uit elkaar om dat op te lossen. Een PAK meer werk, want een TFT-shell vervang ik makkelijk in minder als 20 minuten. Een complete notebook daarintegen .... kost wel wat langer. En toppunt : dat gebeurde dan bij de "betere" Buissiness reeks van HP !
Het is hierboven zowiezo al correct gezegd : als je een notebook koopt, koop dan een carepack erbij en zie dat je de kleine lettertjes leest ivm beperkte garantie op dingen als batterijen en accidentiële schade aan TFT's. Sommige merken vragen verschrikkelijk veel voor een TFT repair : Ik heb hier nu een Sony Vaio staan met een barst in het scherm. Repair prijs 650€ Eclu btw voor een 15,4 Wide. Waanzin.
Budgetmerken zoals pakweg "Clevo" die door heel veel andere merken worden aangeboden zijn inderdaad gevoeliger, maar zelfs DIE dingen hebben hun voordelen : want een Invertor bij een HP kost makkelijk 80€, die van een Clevo kost 15€. En neen, die HP invertor is ZEKER niet 2 maal steviger als die Clevo invertor. Het zijn meestal zelfs OEM parts va dezelfde firma.
Ook niet vergeten : bijna niemand van de topmerken maakt zijn notebooks nog zelf. F/J outsourced nagenoeg 80% van zijn notebooks bij Uniwill. Toshiba doet dat bij Inventec. Firma's als Wistron, Compal, dat zijn de mensen die een groot deel van de notebooks maken.
Just out of interest : De Top 5 van de notebook merken ziet er sinds 2005 zo uit :
1) Dell 17%
2) HP 16,5%
3) Acer 12,2 %
4) Toshiba 10,5%
5) F/J 8,1 %
Ik wil gerust aannemen dat "Phuncz" veel defecte Acers ziet met de typische fouten zoals ik hierboven aangaf. IK zie die ook. Maar bij ACER kan je ze vrij goedkoop oplossen, bij HP niet. En ik krijg effectief ongeveer evenveel HP's als Acers binnen.
Wat Toshiba betreft : ik zie ook VEEL defecte Toshiba's, en de reden is legio : de meeste studenten kopen zo'n ding aan bij de unief (betere prijzen), en die machines worden allerminst zachthandig behandeld. De meeste Toshi's die ik hier binnen krijg, gaan niet spontaan stuk maar zitten meestal onder de barsten en krassen van physical damage (vallen) of "koffie, cola of iets anders dat ik zelfs niet wil weten" gemorste rommel in de machine.
Ik heb zelf een HP en een Acer. Beide al stukken aan gehad. De HP is langzaam, duur, zwaar en zou me al aardig wat aan reparatie gekost hebben als ik niet enkele truukjes had geleerd over de jaren.
De Acer heeft me tot nu toe gekost : 1 nieuw keyboad (25€) en een nieuw VGA board (om spelletjes te kunnen spelen verving ik de orginele S3 Twister van mijn 1350 door een ATI 9700 Mobility, grapje kostte 170 €), is in vergelijking met de HP licht, snel en betrouwbaar.
Maar mijn volgende notebook is ZEKER een Asus, MISSCHIEN een ACER en ZEKER GEEN HP.
Respect.
Kaween.