dual boot scherm windows xp en windows vista

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Hallo,
ik heb vorige week windows vista geinstalleerd op mijn pc(partitie g),nu heb ik een dualbootscherm waar je kan kiezen tussen windows xp of windows vista ,nu heb ik vanmorgen mijn windows vista build verwijderd van mijn pc ,het lastige is dat ik nu nog steeds het dualbootscherm heb,ik kan niet rechtstreeks booten op mijn windows xp zonder dat zwart scherm te krijgen,iemand enig idee hoe ik dat zwarte dualbootscherm kan verwijderen en rechtstreeks kan booten vanaf windows xp zoals het vroeger was.
Bedankt! :wink:
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Windows Vista installeert normaal een programmatje bcdedit.exe in Windows\System32 waarmee je de bootvolgorde e.d. kan aanpassen.

Windows Vista maakt gebruik van een nieuwe boot manager en gebruikt dus niet langer ntldr.

Let op, zelf nog nooit getest want ik wil voorlopig mijn versie van Vista niet verwijderen.

- laad de Vista DVD
- open een console scherm
- ga naar de boot map van de Vista DVD
- enter: bootsect /nt52 om de ntldr te laden

Astralon
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Ik heb gisteren Windows Vista x64 gedownload bij Microsoft (lang leve EDPnet met zijn goedkope volume packs) en na een uur installeren, een bluescreen net voor hij de eerste keer zou moeten opstarten, denk ik (na tweede reboot dacht is) dus ga hem ook eens moeten verwijderen vrees ik.
Ik denk dat je best van je bootmenu afraakt door van de Windows XP cd te booten en dan de recovery console te starten waar je dan weer fixboot en/of fixmbr uitvoert.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

ZMD schreef:Ik heb gisteren Windows Vista x64 gedownload bij Microsoft (lang leve EDPnet met zijn goedkope volume packs) en na een uur installeren, een bluescreen net voor hij de eerste keer zou moeten opstarten, denk ik (na tweede reboot dacht is) dus ga hem ook eens moeten verwijderen vrees ik.
Ik denk dat je best van je bootmenu afraakt door van de Windows XP cd te booten en dan de recovery console te starten waar je dan weer fixboot en/of fixmbr uitvoert.
Heb een fixboot uitgevoerd en alles is terug in orde nu,zwarte dualbootscherm is verdwenen en kan weer normaal opstarten.
Bedankt voor de reacties.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”