scan: foto's optimaal inscannen? hoe?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

hallo

ik ben bezig met het inscannen van analoge fotos geloof me dit is geen prettig tijdsverdrijf lol :-p ik heb een hp en doe dit via het standaard xp scan programmatje maar hier kan ik max 1200 dpi inscannen kan een scanner hoger aan?

het inscannen van de fotos doe ik op 600dpi omdat de mp van een standaard foto zo nog meevallen. maar de fotos vallen digitaal tegen vind ik blokkerig en "grijs" bestaat er een programma speciaal voor zulke fotos aan te pakken en is het eigenlijk mogelijk om fotos in 1zelfde map met een auto functie allemaal te optimaliseren bv: kleurcorrectie?

bedankt
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Als je doel is foto's op scherm bekijken is scannen op 600 dpi meer dan voldoende. Als je delen wilt vergroten, terug wilt afdrukken, .. is 1200 misschien soms beter, maar zelfs dan is 600 dpi nog genoeg in de meeste gevallen.

De levels (jouw 'grijs') zijn meestal heel slecht bij scans, ja. Kan je in de meeste fotobewerking-software al dan niet automatisch aanpassen. Ikzelf zou dat in bulk aanpassen van foto's doen in Photoshop, maar niet iedereen heeft 'chapions league-software' tot zijn beschikking eh ;)

Google Picasa 2 is misschien een goed alternatief voor jouw doel; heel erg gebruiksvriendelijk en heeft qua gebruikservaring best wel een 'wow'-effect. Gratis.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

meon schreef:Als je doel is foto's op scherm bekijken is scannen op 600 dpi meer dan voldoende. Als je delen wilt vergroten, terug wilt afdrukken, .. is 1200 misschien soms beter, maar zelfs dan is 600 dpi nog genoeg in de meeste gevallen.
Aangezien je scherm maar 72dpi is moet je maar inscannen op 100dpi, 600 is overkill en maakt je foto's enkel groter...

Gimic
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

gimic schreef:
meon schreef:Als je doel is foto's op scherm bekijken is scannen op 600 dpi meer dan voldoende. Als je delen wilt vergroten, terug wilt afdrukken, .. is 1200 misschien soms beter, maar zelfs dan is 600 dpi nog genoeg in de meeste gevallen.
Aangezien je scherm maar 72dpi is moet je maar inscannen op 100dpi, 600 is overkill en maakt je foto's enkel groter...

Gimic
Nee, tegenwoordig staan schermen op 96 en zelfs 120 dpi. Bovendien is scannen op een hogere resolutie en dan downsamplen een beter idee dan inscannen aan een lagere resolutie.
Kwabber
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer

meon schreef:Bovendien is scannen op een hogere resolutie en dan downsamplen een beter idee dan inscannen aan een lagere resolutie.
Zo 'deed' ik het ook. Inscannen op 600 dpi en dan downsampelen en je het inderdaad een betere kwaliteit dan moest je aan een lagere resolutie inscannen.

'Deed' want mijn scanner heeft zonet de geest gegeven :-(
blabla
verdickt
Premium Member
Premium Member

'Deed' want mijn scanner heeft zonet de geest gegeven :-(
Het is toch geen hp zeker. Soms krijgen deze het te warm.

Probeer het straks nog eens zou ik zeggen
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

bedankt ik ben weer wat wijzer geworden ik ga het gratis programmatje eens toepassen

iedereen bedankt voor de tijd en info
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”