Ik wil een externe schijf met ethernet aansluiten op een LAN-poort van
de draadloze router, zodat ik met meerdere PC's aan de data kan zonder
dat er een andere PC moet aanstaan (als server).
Is dit voldoende te beveiligen tegen hackers? De schijf hangt immers
via de router rechtstreeks aan de modem.
Externe harde schijf op LAN-poort van router
Er zijn genoeg ethernet HDs, alleen zijn deze niet altijd goedkoop. Maxtor en Iomega hebben er als ik mij niet vergis.Ik dacht dat de meeste externe HD's alleen USB hadden ??
Wat betreft die beveiliging, die is minimaal voor zover ik weet. Standaard stond alles in ieder geval open op de schijf van een kennis. Ik vermoed dat er ook wel zullen zijn met built-in samba toestanden, zoek eens rond zou ik zeggen.
De laatste serie draadloze Asus routers (WL-5xx) heeft enkele routers met USB-poorten. Daar zijn dan externe USB HDs op aan te sluiten (al dan niet met openwrt er op geflashed), maar de snelheden zijn extreem laag naar het schijnt (sub-USB1.1).
Edit:
Voorbeeldje van een HD
Freecom SL Netwerk Hard Disk 250 GB Usb 2.0 7200 Rpm
€ 209.00
In principe zo verschrikkelijk duur nog niet voor wat je krijgt.
Laatst gewijzigd door The_Borg 05 mei 2006, 13:18, in totaal 3 gewijzigd.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Da's gewoon het principe van een NAS (network attached storage). Bijna alle externe hdd-bouwers hebben wel een aantal NAS-modellen. En of dat die hdd rechtstreeks aan je router hangt of via een switch enz verder zit maakt niet uit als alles uiteindelijk 1 lan-segment is. Die externe hdd is met andere woorden net zo kwetsbaar als je eigen pc in een netwerk voor hackers.Dave schreef:Mmm interessant, dit zou ik ook wel willen ...
Welke zijn er zoal op de markt en wat kosten die ?
Ik dacht dat de meeste externe HD's alleen USB hadden ??
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 7 keer
Netwerkschijven hebben een ethernetaansluiting en kunnen rechtstreeks op de router aangesloten worden. Bovendien kun je ze plaatsen waar je wil: bijvoorbeeld ergens goed beveiligd tegen diefstal. Als een computer gestolen wordt is dat niet zo erg, maar als de schijf met de data weg is kan dat een drama zijn.Dave schreef:Mmm interessant, dit zou ik ook wel willen ...
Welke zijn er zoal op de markt en wat kosten die ?
Ik dacht dat de meeste externe HD's alleen USB hadden ??
Ik Clickx-magazine nr.117 stond een artikel over de schijven:
Freecom Classic SL Network Drive 250 GB 219 Euro
Iomega StorCenter Network Drive 250 GB 302 Euro
LaCie Ethernet Disk Mini 250 GB 199 Euro
Hun voorkeur ging naar de Freecom.
Heb gisteren zitten rondneuzen om dat ook te kopen. Op www.jaha.be kan je een externe harddiskbehuizing met USB 2.0 en 10/100 lan-verbinding kopen.
Dit kost 85 euro + de gewenste harde schijf.
Dus kan je later eventueel nog switchen.
Dit kost 85 euro + de gewenste harde schijf.
Dus kan je later eventueel nog switchen.
Greetz Bossie
-
- Plus Member
Ik veronderstelde dat een netwerkschijf minder veilig zou zijn dan een schijf in de PC. Een netwerkschijf is toch alleen maar beveiligd door de firewall van de router en de beperkte toegang tot de router via ingestelde IP-adressen. In een PC daarentegen draaien toch meerdere beveiligingsprogramma's? Zie ik dit verkeerd?meon schreef:En of dat die hdd rechtstreeks aan je router hangt of via een switch enz verder zit maakt niet uit als alles uiteindelijk 1 lan-segment is. Die externe hdd is met andere woorden net zo kwetsbaar als je eigen pc in een netwerk voor hackers.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Die NAS-schijven draaien meestal een linux-microkernel. Het klopt dat je, eenmaal voorbij de router, je overgeleverd bent aan de security van de appliance/pc zélf.
Zonder reclame te maken, maar sinds kort één van de winkels die ik in de gaten hou: www.codima.be: 65 euro voor een ethernet behuizing
.

"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
-
- Elite Poster
- Bedankt: 5 keer
Ik moet wel zeggen dat de support van Codima wel zeer slecht is.The_Borg schreef:Zonder reclame te maken, maar sinds kort één van de winkels die ik in de gaten hou: www.codima.be: 65 euro voor een ethernet behuizing.
Heb daar ooit eens een modem gekocht die niet goed functioneerd, na terug te brengen (2 of 3 dagen na de aankoop) heeft hij die 1 dag 'getest' en zij dan dat er niks mis was :s
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik gebruik hier reeds een 8 tal maanden een Lacie ed mini 250 GB het werkt van de eerste dag prima enkel de prijs is minder te noemen, 269 Euro toen.
Maar heel tevreden over.
Maar heel tevreden over.

-
- Plus Member
Wat me vooral interesseert: hoe is die schijf beveiligd tegen hackers?xedion schreef:Ik gebruik hier reeds een 8 tal maanden een Lacie ed mini 250 GB het werkt van de eerste dag prima enkel de prijs is minder te noemen, 269 Euro toen.
Maar heel tevreden over.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hangt ervan af.pevepe schreef:Wat me vooral interesseert: hoe is die schijf beveiligd tegen hackers?xedion schreef:Ik gebruik hier reeds een 8 tal maanden een Lacie ed mini 250 GB het werkt van de eerste dag prima enkel de prijs is minder te noemen, 269 Euro toen.
Maar heel tevreden over.
Alles wat achter een router zit is intern netwerk en door de router dus ook beveiligd. Iemand vanaf internet kan niet zomaar aan je pc's en/of netwerkschijven.
Natuurlijk moet je er voor zorgen dat je zelf niet de router onveilig maakt.
- Wachtwoord op router zetten
- Draadloze verbinding beveiligen met wpa (of wep indien wpa niet mogelijk).
- Voorzichtig zijn met DMZ, gebruik liever port forwards indien nodig.
Verder kun je zo een NAS (netwerkschijf) ook voorzien van verschillende account en een wachtwoord (voor uw familieleden).
Hmmm http://www.alternate.nl had een tijdje terug ook een leuke aanbieding rond een NAS oplossing. Ik wil er vanaf zijn was 99€ geloof ik voor een ethernet model met een HDD van 250GB. Men heeft het nu niet meer in hun gamma staan, klaarblijkelijk snel door hun stock geraakt. Was een knullig dingske leek een beetje op een broodrooster.
Laatst gewijzigd door Silence 06 mei 2006, 21:56, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 2 keer
http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10592
Ze is nog beschermd door een individuele login + Passwd, je kan ze dag en nacht laten aan staan ze wordt er niet warm op en geen zoemende/grommende koelers
het is een mooi ding lekker stevige alu behuizing.
Ze is nog beschermd door een individuele login + Passwd, je kan ze dag en nacht laten aan staan ze wordt er niet warm op en geen zoemende/grommende koelers

-
- Plus Member
Bedankt iedereen, ik krijg er nu toch meer zicht op.
Ik wil mijn huidige router D-Link DI-704P vervangen wegens te traag.
Dan meteen de draadloze optie met printserver: ik denk nu aan de U.S.Robotics USR5461.
Voor de netwerkschijf denk ik aan de Maxtor Shared Storage Plus Drive 200Gb NAS server. Deze heeft bovendien nog 2 USB aansluitingen waar ik mijn Backup-schijf kan aanhangen. Ze kunnen dan beide in een brandvrije en diefstal-veilige locatie opgesteld worden.
Ik wil mijn huidige router D-Link DI-704P vervangen wegens te traag.
Dan meteen de draadloze optie met printserver: ik denk nu aan de U.S.Robotics USR5461.
Voor de netwerkschijf denk ik aan de Maxtor Shared Storage Plus Drive 200Gb NAS server. Deze heeft bovendien nog 2 USB aansluitingen waar ik mijn Backup-schijf kan aanhangen. Ze kunnen dan beide in een brandvrije en diefstal-veilige locatie opgesteld worden.