Vroeger was deze keuze nog betrekkelijk eenvoudig. Je keek eens naar de stand van je bankrekening, naar het huidige aanbod van games/software en je kon prijs en prestatie tegen elkaar beginnen afwegen. Plain and simple, zoals we het gewoon waren en het al jaren deden.
Tegenwoordig is daar een addertje onder het gras bijgekomen. Een addertje dat gevaarlijk dichtbij komt, zo gevaarlijk zelfs dat het tijd wordt om iets aan deze situatie te doen, want voorkomen is en blijft nog altijd beter dan genezen. Dat addertje kennen we allemaal beter als DRM (Digital Rights Management) en is er de vervelende oorzaak van dat ik voor een nieuwe keuze sta. Een keuze die ik in mijn achterhoofd al gemaakt heb, maar die het er mij niet gemakkelijker zal op maken (toch zeker niet in het begin).
Als ik zie hoe de entertainment industrie alles aan banden wil leggen (AACS, COPP, HDCP, VEIL,...) en dit op zo'n manier dat ze zelfs de producenten van de hardware die ik wil kopen, verplichten (wettellijk!) om dit alles te gebruiken, dan sta ik daar huiverachtig tegenover. Ik wil niet in mijn vrijheid beknot worden. Ik wil kunnen doen met mijn _eigen_ aangekochte harware wat ik wil, ze kunnen aansturen hoe ik wil, er de mogelijkheden uithalen die het heeft. Ik niet de verplichting om een nieuwe TV te moeten kopen, omdat ik anders mijn aangekochte film niet op de beste resolutie kan bekijken. Ik wil niet luisteren naar een paar rijke (entertainment-)industriëlen, die eens alles naar hun wil is uigevoerd, zoveel macht over de consument hebben dat die enkel maar te slikken heeft. Ik wil niet luisteren naar de macht van het geld.
Dan mogen hun films nog zo mooi zijn, mag hun muziek nog zo goed klinken, dan zeg ik neen bedankt!
En sluw zijn ze ook natuurlijk. Ze voeren alles niet in één keer in, maar beetje bij beetje, zodat de consument zo weinig mogelijk argwaan krijgt.
(want iedere stap op zich is niet zo'n ramp). De consument kan het ook nog omzeilen (DVD beveiliging is gekraakt), waardoor het onbehagelijke gevoel valselijk afneemt. Eerst (passief) beveiligde DVD's, later (actieve) beveiligingen, waar zij gaan bepalen wat jij al dan niet mag afspelen.
Maar als je alles optelt, is de rekening snel gemaakt. Een rekening waar wij als consument serieus in het rood staan.
Vroeger "luisterden" fabrikanten nog naar de consument, nu hebben ze enkel nog oor naar de entertainmentindustrie. Langs een kant kan je ze het niet kwalijk nemen, want zonder content geen succes en zonder succes geen tevreden aandeelhouders. Maar dit is niet de manier! Klant is koning gaat hier nog altijd op, alleen is de invulling van klant gewijzigd en is de klant niet meer de consument, maar zijn de aandeelhouders en de entertainmentindustrie dit geworden.
't Wordt hoog tijd voor een correctie. En de meest eenvoudige manier om ons consumenten terug tot koning te kronen is simpelweg neen zeggen.
Neen, ik koop geen hardware waar allerlei beperkingen opzitten. Neen, ik koop geen content die ik enkel kan afspelen op apparaten die jullie voor mij kiezen. En ok, dit is niet altijd gemakkelijk, want we hebben ons erg veslaafd laten maken aan een goeie film of een leuke CD, maar er zijn alternatieven zat. Ik geniet evengoed van een wandeling met de vriendin, een goed boek, netlabels, een bezoekje aan userbase.

't Probleem is dat er voor hardware weinig alternatieven zijn (vermits hardware fabrikanten gedwongen worden om mee te doen), zeker
als er wetten worden gestemd in bvb de USA waar alles moet uitgerust zijn met beveiliging. Kent u goede alternatieven? Vertel het ons! En verzet u tegen zo'n wetten!
Dus als we onze toekomst veilig willen stellen en niet in de DRM val willen lopen... -en een val is het zeker, want eens iedereen overgestapt is naar hardware waar men niks meer over te zeggen heeft, wat gaan ze dan doen met de content? prijzen doen dalen? 'k dacht het niet, en kopen zal je, want anders heb je die dure hardware voor niks gekocht- ...dan moeten we als één blok neen kunnen zeggen.
Voorlopig is de keuze aan ons: staan we op de rand van de aankoop van een DRM-vrije pc, of op de rand van een ommekeer waar de consument enkel slechter van kan worden?
Nob