kan je een VoIP solutions laten werken met DSCP
Is het mogelijk om een VoIP solutions te laten werken zonder de QoS service van Belgacom (dit is een extra service die je op je huulijn moet betalen om QoS te kunnen garanderen), Is het mogelijk om de DSCP in te stellen in mijn firewalls, zodoende dat ik deze extra "dure "service niet moet aanschaffen 

- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
Ja en neen...Bootch schreef:Is het mogelijk om een VoIP solutions te laten werken zonder de QoS service van Belgacom (dit is een extra service die je op je huulijn moet betalen om QoS te kunnen garanderen), Is het mogelijk om de DSCP in te stellen in mijn firewalls, zodoende dat ik deze extra "dure "service niet moet aanschaffen
Je gaat dan DSCP toepassen van firewall naar lan.
en zover ik weet is DSCP een uitbreiding op QoS
Dus met anderewoorden, als de trunk bij belgcom dicht begint te slippen zal niemand garanderen dat jou gesprek van punt a tot punt b de bandbreedte krijgt die hij vraagt.
Uiteraard beperk je wel de kans dat je packet loss gaat hebben...
Het kan zijn dat ik mis ben maar ik vrees dat je toch een QoS gaat moeten vragen aan belgacom
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Ik ken een paar mensen die vanaf hun Skynet Go een vpn leggen naar het werk en zo met hun VoIP-toestel van thuis uit bellen. Tussen hun huis en het werk zit er niks van QoS en toch gaat dit vlotjes. Dus ik denk dat je dit gerust kan doen zonder.
We zijn nu aan het experimenteren met VoIP intern alleen over de LAN. En ik moet eerlijk toegeven dat je het verschil met of zonder QoS niet merkt als je niet in dezelfde kamer staat. Als je mekaar kan horen met de gewone stem en door de telefoon, dan zit er een heel klein verschil in de latencies met/zonder QoS (waarschijnlijk door het voice-verkeer dat in de priority queue's komt enzo). Maar een telefoongesprek zonder QoS is perfect doenbaar. Wel niet beginnen met veel data up te loaden tijdens het bellen, want dat zal waarschijnlijk vodden geven.
We zijn nu aan het experimenteren met VoIP intern alleen over de LAN. En ik moet eerlijk toegeven dat je het verschil met of zonder QoS niet merkt als je niet in dezelfde kamer staat. Als je mekaar kan horen met de gewone stem en door de telefoon, dan zit er een heel klein verschil in de latencies met/zonder QoS (waarschijnlijk door het voice-verkeer dat in de priority queue's komt enzo). Maar een telefoongesprek zonder QoS is perfect doenbaar. Wel niet beginnen met veel data up te loaden tijdens het bellen, want dat zal waarschijnlijk vodden geven.