Printer drukt enkel groen af ...

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Frigobox
Pro Member
Pro Member

Vraagske van een kennis ... :roll: :lol:
Ik heb net de printer van mijn ouders ingepikt omdat mijn zwart inktpatroon leeg is. Nu was het kleurenpatroon van die printer totaal leeg. Hier had ik nog een nieuwe voor voor, dus ik stak die erin.

Nu, die printer drukt heel mooi af, maar kleurenfoto's worden helaas fluogroen :? . Als ik een testpagina afdruk, laat hij de rode kleur ook niet zien. In het begin stond ze er nog een beetje met lijnen door, maar nu dus niets meer.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen? :?
Tine*
Starter
Starter

Die kennis ben ik dus. Er zit een nieuw inktpatroon in waarvan de vervaldatum mei 2007 is. In het begin printte hij even rood, maar nu niets meer, enkel groen, blauw en geel.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Heb je het nieuwe patroon uitgelijnd?
Frigobox
Pro Member
Pro Member

Svekke schreef:Heb je het nieuwe patroon uitgelijnd?
Nen auto uitlijnen weet ik wel wa da is, maar een inktpatroon? Verklaar u nader aub :-)
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Uitlijnen van een printer kan je meestal vinden als optie in de driver.

Ff hardop denken: is een inktpatroon geen mix van blauw, geel, en rood?
En is groen geen mix van blauw en geel?
Dus -> rood is op

edit: had ik nu eerst alles gelezen dan had ik er niet over moeten denken, je had nl. dat antwoord al gegeven ;)
Laatst gewijzigd door Styno 23 maa 2006, 21:37, in totaal 1 gewijzigd.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Tine*
Starter
Starter

Als ik uitlijn zie ik alleen de zwarte lijntjes.
Frigobox
Pro Member
Pro Member

Styno schreef: Ff hardop denken: is een inktpatroon geen mix van blauw, geel, en rood?
En is groen geen mix van blauw en geel?
Dus -> rood is op
Ja das een feit. 9/10 is er een probleem met het rode kanaaltje. Maar is dit op een of andere manier op te lossen?
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Normaal hoort er bij de printer een programma waarmee deze kan gecalibreerd worden, dit is bij het plaatsen van nieuwe inktpatronen, deze uitlijnen met behulp van enkele proefafdrukken, waarbij men dan de beste keuze moet maken, doet u dat niet dan kunnen afdrukken wel eens onverwachte resultaten geven en u kunt ook foutmeldingen krijgen dat u de calibrering nog moet uitvoeren.
Tine*
Starter
Starter

Ik heb de inktpatronen uitgelijnd, enkele keren achter elkaar gereinigd (met de printer zelf), testpagina afgedrukt...

Ik dacht zelf dat het kwam omdat de printer al even niet meer gebruikt was. Maar het kan ook een fabricagefout zijn? Inktpatroon zonder rood? :? Het blauw, groen en geel print hij zonder problemen.
GHX73
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Vuile contactpunten in de cartridgehouder van de printer kunnen dit ook veroorzaken. Kan je reinigen met een wattenstaafje of een klein borsteltje.
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Styno schreef:Uitlijnen van een printer kan je meestal vinden als optie in de driver.

Ff hardop denken: is een inktpatroon geen mix van blue, yellow, en red?
Is het ne printer waar ge meer als 1 patroon in kunt steken ?

Ja, zoek het model van de printer is op en kijk in de specificaties welke patronen er bij gebruikt worden. (meestal zwart & kleuren)

Nee, de andere kleuren uit de patroon zijn opgebruikt (eventueel door mengkleuren), of het plastieken beschermhoesje hangt nog over een gedeelte van de patroon.

edit : als ik iemand herhaal, dan komt dat door post snelheid van de andere UBejers :-)

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Frigobox
Pro Member
Pro Member

HP deskjet 916 c. Zwart en kleur zit apart. Maar de kleuren zitten dus samen.
Robbe
El Robre
El Robre

Frigobox schreef:HP deskjet 916 c. Zwart en kleur zit apart. Maar de kleuren zitten dus samen.
* Hebt ge gecontroleerd of de patroonnummers overeenkomen, met die dat voor die printer bestemd zijn ?

* Eventueel al is recentere software geïnstalleerd (printsoftware) ?

* Steekt de patroon er goed en stevig in?

* Is ze mogelijk beschadigd (gedeukt doosje, inktspatten, enz.) ?

Algemene Patroon Probleem antwoorden
Laatst gewijzigd door Robbe 23 maa 2006, 22:14, in totaal 2 gewijzigd.

Frigobox
Pro Member
Pro Member

Robbe schreef:Nee, de andere kleuren uit de patroon zijn opgebruikt (eventueel door mengkleuren), of het plastieken beschermhoesje hangt nog over een gedeelte van de patroon.
Da van da plastieke hoesje kan ni want er er is al meermaals een testpagina geprint... Enkel rood komt er niet door :lol:
Robbe
El Robre
El Robre

Frigobox schreef:
Robbe schreef:Nee, de andere kleuren uit de patroon zijn opgebruikt (eventueel door mengkleuren), of het plastieken beschermhoesje hangt nog over een gedeelte van de patroon.
Da van da plastieke hoesje kan ni want er er is al meermaals een testpagina geprint... Enkel rood komt er niet door :lol:
Normaal geizen is da idd zo, maar der kan altijd iets blijven hangen/haperen zijn juist over da stuk en dan zijde gezien.

Maar die kans is idd wel miniem 8)

Tine*
Starter
Starter

Robbe schreef:
Frigobox schreef:HP deskjet 916 c. Zwart en kleur zit apart. Maar de kleuren zitten dus samen.
* Hebt ge gecontroleerd of de patroonnummers overeenkomen, met die dat voor die printer bestemd zijn ?

* Eventueel al is recentere software geïnstalleerd (printsoftware) ?

* Steekt de patroon er goed en stevig in?

* Is ze mogelijk beschadigd (gedeukt doosje, inktspatten, enz.) ?

Algemene Patroon Probleem antwoorden
Is allemaal in orde. Er zit wel geen origineel HP-patroon in.
Frigobox
Pro Member
Pro Member

Da van het niet originele patroon laat mij ook wa sceptisch ... maar aangezien ge geen problemen hebt met de niet originele zwarte patroon, vind ik da op zich ni zo een probleem

Mss wel de kwaliteit van het patroon. HP maakt hoofdzakelijk printers en toebehoren e. Carrefour ni
GHX73
Member
Member

En zijn de contacten in de printer schoon?

Sinds het een HP is: ik heb vastgesteld dat de contacten van een HP-cartridge die ruim over z'n vervaldatum heen is een olie-achtige doorzichtige smurrie afscheiden waardoor de contactpunten in de printer zelf vervuild raken.
Geen idee of dit altijd zo is of dit een marketingtechniek van HP is maar dit heb ik bij mijn HP meegemaakt. Nieuwe cartridge gehaald en die gebruikte ook maar 2 kleuren. Na het reiningen van de contactpunten werkte alles weer prima.

Die imitatiepatronen zijn dan wel goedkoper, maar de kwaliteit laat soms te wensen over. Nu ja, Carrefour neemt toch alles terug niet? :wink:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

In een kleuren-inktcartouche zit enkel cyaan, magenta en geel. Als je dus groen ziet, is dit al een menging van andere kleuren! (cyaan en geel)

Kom NOOIT met iets als een wattenstokje aan de printkop! je doet er meer mee kwaad dan goed!

Beter kan je een beetje papier (dat laat geen pluisjes achter) nat maken met ontsmettingsalcohol en daarmee over je printkop wrijven.
Robbe
El Robre
El Robre

meon schreef:In een kleuren-inktcartouche zit enkel cyaan, magenta en geel. Als je dus groen ziet, is dit al een menging van andere kleuren! (cyaan en geel)

Kom NOOIT met iets als een wattenstokje aan de printkop! je doet er meer mee kwaad dan goed!

Beter kan je een beetje papier (dat laat geen pluisjes achter) nat maken met ontsmettingsalcohol en daarmee over je printkop wrijven.
idd, kwas het hier & hier, ook juist aan't lezen :-)

Tine*
Starter
Starter

GHX73 schreef:Na het reiningen van de contactpunten werkte alles weer prima.

Die imitatiepatronen zijn dan wel goedkoper, maar de kwaliteit laat soms te wensen over. Nu ja, Carrefour neemt toch alles terug niet? :wink:
En hoe reinig je de contactpatronen?

Jah, Carrefour neemt alles terug. Alleen heb ik het patroon enkele maanden geleden al gekocht (door omstandigheden is de printer niet meer veel gebruikt geweest, dus ik heb hem nu pas geïnstalleerd) ook geen rekening meer dus.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Tine* schreef:En hoe reinig je de contactpatronen?
Lees mijn post, vorige pagina, onderaan maar eens ;)
Tine*
Starter
Starter

meon schreef:
Tine* schreef:En hoe reinig je de contactpunten?
Mja, maar eigenlijk weet ik nog niet goed waar ik net zou moeten wrijven als ik dat lees :oops: . Wat is net de printkop, wat zijn de contractpunten?
meon
Administrator
Administrator
Provider

Als je een HP-printer hebt, heb je veel kans dat de printkop in de cartouche verwerkt is. Het is dat onderaan, koperkleurig rechthoekig vlakje. Het bestaat uit heel veel heel erg kleine gaatjes (vandaar dat pluizige dingen als watten er in blijven haken en net de boel verstoppen).

De contactpunten zijn groter, ongeveer een mm² groot. Daar mag wél watt aan komen, al is dat nog steeds te vermijden, aangezien dat statische electriciteit opwekt.
Bijlagen
printkop-uitleg.jpg
(13.25 KiB) 1044 keer gedownload
Laatst gewijzigd door meon 23 maa 2006, 23:17, in totaal 1 gewijzigd.
Tine*
Starter
Starter

meon schreef:Als je een HP-printer hebt, heb je veel kans dat de printkop in de cartouche verwerkt is. Het is dat onderaan, koperkleurig rechthoekig vlakje. Het bestaat uit heel veel heel erg kleine gaatjes (vandaar dat pluizige dingen als watten er in blijven haken en net de boel verstoppen).
En dit kan gebeuren met een nieuw inktpatroon? Ik heb er al met een droog stukje papier over gewreven...
GHX73
Member
Member

meon schreef:
Ik had het over de contactpunten IN de printer en NIET over de printkop. :wink:

Aan die printkop (onderaan de cartridge) kan je beter niet raken, dat is ook nergens voor nodig.
De contacten zitten op de rug van de cartridge, die zullen proper zijn want hij is nieuw. En die contacten raken de contactpunten IN de printer. Als je die patroon eruit haalt zal je een aantal verticale rijen pinnetjes zien. Dit kan wel gereinigd worden met een wattenstaafje gedrenkt in ontsmettingalcohol (in tegenstelling tot de printkop). Let er wel op dat je geen pluis achterlaat of gebruik anders een doekje.
Tine*
Starter
Starter

GHX73 schreef:
meon schreef:
Ik had het over de contactpunten IN de printer en NIET over de printkop. :wink:

Aan die printkop (onderaan de cartridge) kan je beter niet raken, dat is ook nergens voor nodig.
De contacten zitten op de rug van de cartridge, die zullen proper zijn want hij is nieuw. En die contacten raken de contactpunten IN de printer. Als je die patroon eruit haalt zal je een aantal verticale rijen pinnetjes zien. Dit kan wel gereinigd worden met een wattenstaafje gedrenkt in ontsmettingalcohol (in tegenstelling tot de printkop). Let er wel op dat je geen pluis achterlaat of gebruik anders een doekje.
Ah ok, nu wordt het me allemaal een beetje duidelijk :wink: .
Robbe
El Robre
El Robre

Meer over inktpatronen, in uw lokale wikipedia :wink:
Of de Engelse versie

NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Heb dit nogal meegemaakt met die alternatieve cartridges. Lijkt alsof een bepaalde kleur gewoon binnen de cartridge zit en ze vergeten een gaatje te maken zijn naar buiten toe ;-)

Anyway, als de printkoppen schoon zijn en je hebt nog steeds hetzelfde resultaat, dan vrees ik dat je gewoon een nieuwe cartrige (originele hp? :roll: ) gaat moeten gaan kopen...
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

heb net hetzelfde voor met een zelfde type printer.
Merkwaardig genoeg is het ook het rode kleur die wegblijft.
Al vanalles uitgeprobeerd (reinigen, kalibreren, deïnstalleren/herinstalleren van zowel hardware als software,...), geen resultaat tot nog toe...
Heb al zitten overwegen gewoon een nieuwe printer aan te kopen, maar voor de moment beredder ik me met zwart/wit.

Zal het ganse procédé nog eens herhalen en zien wat het geeft... Ben wel eens benieuwd of gij een oplossing vindt.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb hier ook eens van die problemen gehad, maar dat kwam omdat ik van die bijvulinkt had gebruikt en achteraf toen ik al een nieuwe printer had gekocht zei iemand me van een technische dienst dat ze het regelmatig tegenkomen met die bijvulinkt. De kleine gaatjesvan de printkop die gaan namelijk na een tijd dicht omdat die inkt die zij gebruiken niet van zo een hoge kwaliteit is.

Toen zei die dat ik de printkop in een emmer water (en een scheut javel of iets anders) moest onderdompelen en een hele nacht zo laten staan, dat kon helpen, ik heb dat geprobeerd en dat ging niet. Dus toen heb ik de printer maar weggegooid. :)
Tine*
Starter
Starter

Ik heb ondertussen alles proper gemaakt en ben nu wel zo goed als zeker dat er gewoon een probleem is met de rode inkt.

Als ik over de printkop wrijf met een stuk papier met alcohol, loopt de blauwe en gele inkt er gewoon uit, maar van de rode is niets te zien.
Weetgraag
Erelid
Erelid

Je kan er van op aan dat je cartridge stuk is, dus een nieuwe kopen of je garantie laten gelden.

Greetz
Weetgraag :|
"Carpe Diem"
GHX73
Member
Member

Tine* schreef:Ik heb ondertussen alles proper gemaakt en ben nu wel zo goed als zeker dat er gewoon een probleem is met de rode inkt.

Als ik over de printkop wrijf met een stuk papier met alcohol, loopt de blauwe en gele inkt er gewoon uit, maar van de rode is niets te zien.
Eens in gebruik vertoont de printkop 3 gekleurde balkjes, vlnr: yellow-magenta-cyan. Dat magenta is bij jou duidelijk niet aanwezig, dus een nieuwe cartridge zal het probleem wel oplossen. Misschien toch maar beter een officiële HP nemen?
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Misschien eventjes gewoon vermelden dat mijn probleem alvast opgelost is. Na het wegvallen van geel en nu ook blauw heb ik mijn ganse voorraad kleurcartridges in de vuilbak gegooid en ben ik een verse cartridge gaan halen in de winkel om de hoek...

Werkt nu terug perfect... MET ALLE KLEUREN! :P

Enige verschil merkbaar is dat de cartridges nu blijkbaar in een blauwe verpakking zitten en al mijn oudere verpakkingen geel waren... En nee, ze waren niet vergeeld...

Blijkbaar geld die vervaldatum toch voor iets, vermoed ik... :eek:
meon
Administrator
Administrator
Provider

HP-inkt is dacht ik dye-based voor kleuren en is niet-gepigmenteerd. Met andere woorden: waarschijnlijk is de olie (dacht ik) in tussentijd vervlogen en blijft er enkel kleurstof over, en da's een stuk dikker dan de normale inkt en raakt niet door de spuitmondjes meer naar buiten.
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

merci voor de technische ondersteuning...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”