Op het forum zien we regelmatig vragen waarbij het de bedoeling is om zo veel mogelijk af te stappen van US tech. Ondertussen begint het steeds meer een probleem te worden om de US te vertrouwen met kritieke infrastructuur.
Rechters en medewerkers van het ICC geraken hun bankaccounts en betaalmogelijkheden kwijt, verliezen hun mailaccounts en zelfs streaming abo's.
Een Italiaanse hostingprovider is nu ook zijn domeinnaam en betaalmogelijkheden kwijt.
Dit alles omdat een narcistische would-be dictator hen op een lijst met terroristische organisaties heeft gezet. Geen aanklacht en rechtszaak, geen verdediging mogelijk.
We moeten ons daar zorgen over maken maar blijkbaar reageert niemand die enige invloed kan uitoefenen.
https://decorrespondent.nl/17244/als-tr ... 31105d4ae8
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/09/08/am ... n-a4936144
Er moet zo snel mogelijk werk gemaakt worden van Europese betaalsystemen, los van SWIFT, Mastercard, Visa, Paypal, e.d evenals van onafhankelijkheid van allerhande internetdiensten. Cloud-, mail-, hosting-, DNS diensten... alles loopt gevaar.
We kunnen hopen dat eerder genoemde blokkeringen opgeheven worden als het huidige regime in de US van de macht verdreven wordt maar we kunnen er niet van uitgaan dat er in de toekomst niet meer blokkeringen komen.
Overmacht en willekeur van de US
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
- Bedankt: 1273 keer
Veelal bestaat dat al, maar wordt het te weinig gebruikt.on4bam schreef: 3 dagen geleden Er moet zo snel mogelijk werk gemaakt worden van Europese betaalsystemen, los van SWIFT, Mastercard, Visa, Paypal, e.d evenals van onafhankelijkheid van allerhande internetdiensten. Cloud-, mail-, hosting-, DNS diensten... alles loopt gevaar.
Er zijn al Europese cloufd, mail, hosting diensten.
Er zijn al Europese betaalsystemen.
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 715 keer
- Bedankt: 794 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik gebruik momenteel Libre office. Voor persoonlijk gebruik is het OK, het werkt maar meer ook niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 730 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ze zijn er idd maar veel te idd weinig gebruikt dat is niet het punt. Zo snel mogelijk investeren in EU alternatieven kost veel geld maar als de Amerikanen beslissen om bv. enkele grootbanken te blokkeren omdat ze "communisten", "anarchisten", als klant hebben kan een escalatie een pak meer kosten.
Promoot bv. Wero overal i.p.v. reclame te maken dat "vanaf nu Apple pay ondersteund wordt".
Er zijn bedrijven die nu nog nieuw inzetten op integratie met Azure i.p.v in te zetten op EU infrastructuur.
Waarom horen we de EU trouwens niet over deze blokkeringen. Ik ga er, net als in de artikels geschreven werd, van uit dat deze "prikjes" tests zijn om te zien wat de reactie is. Voorlopig is dat niets en het is dan maar wachten op de volgende "prik".
We kunnen het verleden niet terugdraaien maar wat als er een stevige reactie was geweest toen de russen de Krim innamen? Misschien hadden we dan de laatste 4.5 jaar geen oorlog in Oekraïne gehad.
Promoot bv. Wero overal i.p.v. reclame te maken dat "vanaf nu Apple pay ondersteund wordt".
Er zijn bedrijven die nu nog nieuw inzetten op integratie met Azure i.p.v in te zetten op EU infrastructuur.
Waarom horen we de EU trouwens niet over deze blokkeringen. Ik ga er, net als in de artikels geschreven werd, van uit dat deze "prikjes" tests zijn om te zien wat de reactie is. Voorlopig is dat niets en het is dan maar wachten op de volgende "prik".
We kunnen het verleden niet terugdraaien maar wat als er een stevige reactie was geweest toen de russen de Krim innamen? Misschien hadden we dan de laatste 4.5 jaar geen oorlog in Oekraïne gehad.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
stefan1234
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 39 keer
Beter zou zijn om banken op Europees niveau te verplichten iedereen die klant wil zijn als klant aan te nemen, behoudens bepaalde categorieën zoals veroordeelde oplichters. Op die manier is banken uitsluiten uit het dollarverkeer geen drukkingsmiddel meer, omdat banken niet meer in staat zijn de eisen van de VS en Israël in te willigen. Europese politici hebben geen ruggengraat, dus de enige manier om je te verdedigen in zo'n context is door zoveel mogelijk beleid te objectiveren in fail-deadly-systemen die geen ruimte laten voor beleidsinterventie. Dat is sowieso nodig aangezien de crypto-sector steeds meer de traditionele banksector begint te infiltreren, en het dus niet ondenkbaar is dat banken in de toekomst je zullen verplichten te investeren in crypto-oplichterij om klant te mogen zijn bij hen.
- Dizzy
- Elite Poster

Je kan moeilijk iets promoten dat er (nog) niet is. Ben niet tegen Wero, integendeel, maar ondertussen wil ik wel comfort en de mogelijkheden van deze eeuw gebruiken.
Het zal moeilijk zijn om voor alles een alternatief te maken en zeker eentje dat beter is. Verandering is al moeilijk te verkopen maar achteruitgang nog moeilijker.
Je bent beter onafhankelijk van anderen en dat is één van de vele redenen waarom ik pro HE ben maar er zijn veel obstakels. Dat betekent niet dat we het niet moeten proberen.
De verstrengeling met de VS gaat trouwens veel verder dan tech, het is er zelfs cultureel. Hoeveel muziek, film, sport,... komt van ginder? We lachen vaak met die gekke Amerikanen maar we stellen vast dat we x jaar later dezelfde onzin vertonen. Als het regent in NY...
Het zal moeilijk zijn om voor alles een alternatief te maken en zeker eentje dat beter is. Verandering is al moeilijk te verkopen maar achteruitgang nog moeilijker.
Je bent beter onafhankelijk van anderen en dat is één van de vele redenen waarom ik pro HE ben maar er zijn veel obstakels. Dat betekent niet dat we het niet moeten proberen.
De verstrengeling met de VS gaat trouwens veel verder dan tech, het is er zelfs cultureel. Hoeveel muziek, film, sport,... komt van ginder? We lachen vaak met die gekke Amerikanen maar we stellen vast dat we x jaar later dezelfde onzin vertonen. Als het regent in NY...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
- Bedankt: 1273 keer
In België is die wetgeving er al, ook voor sectoren die door banken geweerd worden (diamant bv).stefan1234 schreef: 2 dagen geleden Beter zou zijn om banken op Europees niveau te verplichten iedereen die klant wil zijn als klant aan te nemen
Je hebt wel een rechterlijke uitspraak nodig, denk ik.
-
stefan1234
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 39 keer
In België zijn banken niet verplicht om om het even wie die klant wil zijn, als klant aan te nemen. De basisbankdienst is immers een uitzonderingsregime dat enkel van toepassing is op wie aan bepaalde voorwaarden voldoet, sukkelaars om 't cru te zeggen. Heb je bv. noemenswaardig spaargeld, dan heb je al geen recht meer op de basisbankdienst.
Dat is het resultaat van het feit dat we als land en als volk de capaciteiten missen om analytisch te denken en zaken fundamenteel aan te pakken. In plaats daarvan worden problemen (banken hebben een enorme gatekeeper-functie, zonder democratisch mandaat) eerst zo veel mogelijk geconcretiseerd ("sukkelaars" worden geweigerd als klanten). Vervolgens wordt een oplossing bedacht voor dat extreem eng geconceptualiseerd probleem (de basisbankdienst), en kloppen we elkaar op schouders omdat we zogezegd een probleem hebben aangepakt, terwijl het aangepakte probleem eigenlijk niet het fundamentele probleem was.
De middenklasser denkt zelfgenoegzaam "ik ben geen sukkelaar, voor mij is er geen probleem want de banken willen mij toch als klant". Het idee dat de vrijheid van de banken om hem te weigeren in de toekomst zou gebruikt kunnen worden om hen zich te doen inkopen in mechanismen waar hij niet aan mee wil doen (hypotheek, beurs, crypto), ontgaat hem totaal. Waarschijnlijk steunt de gemiddelde fermette-Vlaming zelfs banken die klanten zouden weigeren die niet willen gokken op de beurs, aangezien het in Vlaanderen common sense geworden is dat je onverantwoordelijk omgaat met je geld als je niet meedoet met de beurs. Naarmate de zoomers en gen alpha meer gebrainwashed worden met crypto-propaganda, is het niet ondenkbaar dat het pas doordringt tot de oudere generaties wanneer zij zelf ooit geweigerd gaan worden omdat crypto net een stap te ver is voor hen.
Dat is het resultaat van het feit dat we als land en als volk de capaciteiten missen om analytisch te denken en zaken fundamenteel aan te pakken. In plaats daarvan worden problemen (banken hebben een enorme gatekeeper-functie, zonder democratisch mandaat) eerst zo veel mogelijk geconcretiseerd ("sukkelaars" worden geweigerd als klanten). Vervolgens wordt een oplossing bedacht voor dat extreem eng geconceptualiseerd probleem (de basisbankdienst), en kloppen we elkaar op schouders omdat we zogezegd een probleem hebben aangepakt, terwijl het aangepakte probleem eigenlijk niet het fundamentele probleem was.
De middenklasser denkt zelfgenoegzaam "ik ben geen sukkelaar, voor mij is er geen probleem want de banken willen mij toch als klant". Het idee dat de vrijheid van de banken om hem te weigeren in de toekomst zou gebruikt kunnen worden om hen zich te doen inkopen in mechanismen waar hij niet aan mee wil doen (hypotheek, beurs, crypto), ontgaat hem totaal. Waarschijnlijk steunt de gemiddelde fermette-Vlaming zelfs banken die klanten zouden weigeren die niet willen gokken op de beurs, aangezien het in Vlaanderen common sense geworden is dat je onverantwoordelijk omgaat met je geld als je niet meedoet met de beurs. Naarmate de zoomers en gen alpha meer gebrainwashed worden met crypto-propaganda, is het niet ondenkbaar dat het pas doordringt tot de oudere generaties wanneer zij zelf ooit geweigerd gaan worden omdat crypto net een stap te ver is voor hen.
- Dizzy
- Elite Poster

Neen, Libre voldoet momenteel voor wat ik het gebruik.