Raadsel: bij mijn bejaarde ouders is er in de keuken een hoogfrequent gepiep te horen. Zij horen het niet maar mijn zus en ik wel. We kunnen de oorzaak niet vinden ook al hebben we alle zekeringen al uitgeschakeld.
Er is een zone waar het luidst klinkt maar de richting bepalen lukt ons niet.
Iemand een idee hoe we dat kunnen opsporen?
Hoogfrequent geluid opsporen ?
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 814 keer
- Bedankt: 277 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hou je handen in een kom rond je oren en draai rond -- dat helpt misschien om beter de richting te bepalen.
Elektriciteit even uit om te bepalen of het aangesloten is?
Eens in de tuin luisteren of een buurman een mollen/marterverjager heeft geïnstalleerd in tuin of onder auto?
Glazen in de kast die tegen elkaar wrijven en rinkelen wanneer frigo aanstaat?
Elektriciteit even uit om te bepalen of het aangesloten is?
Eens in de tuin luisteren of een buurman een mollen/marterverjager heeft geïnstalleerd in tuin of onder auto?
Glazen in de kast die tegen elkaar wrijven en rinkelen wanneer frigo aanstaat?
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 387 keer
- Bedankt: 815 keer
- Recent bedankt: 7 keer
als je alle zekeringen al hebt uitgeschakeld zou ik eens kijken of er ergens dingen met batterijen staan.
Spreken we over een huis of een appartement? Ik bedoel, kan het van buren komen of is het zeker iets van binnen?
Hoe verder weg in 't spectrum, hoe jonger je moet zijn om het te horen, dus misschien eens een kind mee nemen om beter te kunnen horen? (luisteren zou ik niet proberen, wat dat doen die toch niet
)
Spreken we over een huis of een appartement? Ik bedoel, kan het van buren komen of is het zeker iets van binnen?
Hoe verder weg in 't spectrum, hoe jonger je moet zijn om het te horen, dus misschien eens een kind mee nemen om beter te kunnen horen? (luisteren zou ik niet proberen, wat dat doen die toch niet
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 94 keer
- Bedankt: 207 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Omvormer pv panelen, digitale meter(s), rookmelder, …
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.3_8
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.3_8
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 719 keer
Rookmelder is een goeie, daar kan je onder staan en niet weten 'uit welke richting' het komt... maar als alle zekeringen afstaan is het ofwel niks op stroom ofwel heb je nog een ander probleem..
Hoofdzekering afzetten om dat laatste uit te sluiten.
J.
Hoofdzekering afzetten om dat laatste uit te sluiten.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
evilbart
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
ik had last van marters die stukjes auto verorberden en had dan ook een toestelletje aangeschaft dat zou werken hiertegen, Mijn kinderen en ook de buurvrouw gaven aan dat ze deze signalen ook hoorden, dit draagt dus redelijk ver en is gevoelig voor sommigen.... wou dit es meegeven.
Succes met de zoektocht.
//Bart
Succes met de zoektocht.
//Bart
- not that evil -
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
- Bedankt: 244 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Bedankt voor de suggesties, maar of we hebben het al gecheckt of het is niet van toepassing.
Aangezien we heel het huis zonder stroom gezet hebben zonder dat de piep stopte, denk ik dat we een elektrische oorzaak kunnen uitsluiten. Dat lag nochtans het meest voor de hand, want het leek op een voeding of een LED-driver.
Het zou ook een soort lek kunnen zijn (water, gas), want zoiets kan ook al eens geluid maken, maar op de plaats waar het het luidst klinkt zijn er geen leidingen.
Zou het van buitenaf kunnen komen? Van bij de buur? We horen we het niet als we tegen de gemeenschappelijke muur luisteren.
Nu is er buiten, op 4 huizen afstand, een afzuiging van een restaurant. Die maakt behalve het motorgeluid (brom) ook nog een hoge piep (vergelijkbaar) omdat die wat smering/onderhoud kan gebruiken. Maar die piep hoor je enkel in direct line of sight.
Het zou dus zeer vreemd zijn dat dat de oorzaak zou zijn van een piep op een plaats in de keuken die niet dadelijk aan de buitenkoer grenst.
Voor zover mijn akoestische kennis reikt: lage frequenties dragen ver, hoge frequenties niet. Vandaar dat ik vooral zoek in de omgeving waar ik het hoor.
Mijn ouders (op leeftijd) hebben geen last van de piep en ook niet van het restaurant. Maar zolang we de oorzaak niet gevonden hebben, maken we ons toch zorgen.
Aangezien we heel het huis zonder stroom gezet hebben zonder dat de piep stopte, denk ik dat we een elektrische oorzaak kunnen uitsluiten. Dat lag nochtans het meest voor de hand, want het leek op een voeding of een LED-driver.
Het zou ook een soort lek kunnen zijn (water, gas), want zoiets kan ook al eens geluid maken, maar op de plaats waar het het luidst klinkt zijn er geen leidingen.
Zou het van buitenaf kunnen komen? Van bij de buur? We horen we het niet als we tegen de gemeenschappelijke muur luisteren.
Nu is er buiten, op 4 huizen afstand, een afzuiging van een restaurant. Die maakt behalve het motorgeluid (brom) ook nog een hoge piep (vergelijkbaar) omdat die wat smering/onderhoud kan gebruiken. Maar die piep hoor je enkel in direct line of sight.
Het zou dus zeer vreemd zijn dat dat de oorzaak zou zijn van een piep op een plaats in de keuken die niet dadelijk aan de buitenkoer grenst.
Voor zover mijn akoestische kennis reikt: lage frequenties dragen ver, hoge frequenties niet. Vandaar dat ik vooral zoek in de omgeving waar ik het hoor.
Mijn ouders (op leeftijd) hebben geen last van de piep en ook niet van het restaurant. Maar zolang we de oorzaak niet gevonden hebben, maken we ons toch zorgen.
-
R2D2
- Elite Poster

Wellicht niet lang genoeg om alles uit te sluiten. Ik ga donderdag terug. Misschien dan nog eens proberen als de piep er nog is.
Boiler staat daar niet en die was stil.
Boiler staat daar niet en die was stil.
-
FredericV
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
Hoogfrequent geluid stopt bij vrijwel elke hindernis, en gaat enkel op harde materialen reflecteren.
Gezien dit mijn job is, zou ik dit zo aanpakken:
Neem een directionele microfoon. Neem het geluid op, en doe een spectrum analyze, zodat je weet waar de specifieke hoge toon zit.
Gezien richtingsgevoelig kan je ermee zoeken.
Je kan opnemen met audacity en dan het spectrum bestuderen.
Of met REW.
Dit is een vb van zo'n micro:
https://sonoro.com/nl/product/dirac-microfoon/
https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-1
Gezien dit mijn job is, zou ik dit zo aanpakken:
Neem een directionele microfoon. Neem het geluid op, en doe een spectrum analyze, zodat je weet waar de specifieke hoge toon zit.
Gezien richtingsgevoelig kan je ermee zoeken.
Je kan opnemen met audacity en dan het spectrum bestuderen.
Of met REW.
Dit is een vb van zo'n micro:
https://sonoro.com/nl/product/dirac-microfoon/
https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-1
-
R2D2
- Elite Poster

Bedankt voor de suggesties, maar:
- De voorgestelde microfoons zijn omnidirectioneel. Ik denk dat ik eerder een directionele microfoon nodig heb om de bron te detecteren, of toch minstens de richting van de bron te bepalen. (Ik heb hier nog ergens een xlr shotgun micro liggen, maar dat is met fantoomvoeding, en dat wordt weer een heel gedoe)
- Die reflecties maken het inderdaad moeilijk: de zone waarin we het geluid horen is omgeven door gladde keukenkasten en een aluminium lamellenplafond. Dus veel reflecties en afhankelijk van de richting van je hoofd/oren ook enkele dode punten waar het wegvalt (interferentie/maskering).
- Analyse van het spectrum: wat gaat mij dat leren? Aangezien ik het kan horen en mijn ouders niet, schat ik de frequentie in de buurt van de 20K of misschien iets daarboven (mijn gehoor gaat tot 22K) . En het is ook vrij zuiver, wellicht sinus.
- De voorgestelde microfoons zijn omnidirectioneel. Ik denk dat ik eerder een directionele microfoon nodig heb om de bron te detecteren, of toch minstens de richting van de bron te bepalen. (Ik heb hier nog ergens een xlr shotgun micro liggen, maar dat is met fantoomvoeding, en dat wordt weer een heel gedoe)
- Die reflecties maken het inderdaad moeilijk: de zone waarin we het geluid horen is omgeven door gladde keukenkasten en een aluminium lamellenplafond. Dus veel reflecties en afhankelijk van de richting van je hoofd/oren ook enkele dode punten waar het wegvalt (interferentie/maskering).
- Analyse van het spectrum: wat gaat mij dat leren? Aangezien ik het kan horen en mijn ouders niet, schat ik de frequentie in de buurt van de 20K of misschien iets daarboven (mijn gehoor gaat tot 22K) . En het is ook vrij zuiver, wellicht sinus.
-
etw
- Starter Plus

- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 9 keer
> Ik denk dat ik eerder een directionele microfoon nodig heb
Als je er niet geraakt met luisteren gaat dat wel veruit het simpelste zijn. Best een heel directionele. Of zgn. richtmicrofoon misschien.
> Die reflecties maken het inderdaad moeilijk
Reflecties zijn wel lager in amplitude. En later.
> Analyse van het spectrum: wat gaat mij dat leren?
Principe dat Frederic voorstelt is waarschijnlijk: je doet wat sweeps met de microfoon om te kijken waar het de piek van de frequentie(s) van het geluid het hoogste is. In theorie is dat dan de bron. Of anders wel de luidste reflectie.
Zitten wel wat caveats in. Ik zeg maar wat: stel dat het de achterkant van de frigo is en die heeft bovenaan een rooster dan gaat dat geluid daar bovenaan luider uit komen dan aan de voorkant, maar dat geluid bovenaan gaat dan bijvoorbeeld tegen het plafond weerkaatsen en dat is wat jij dan als luidste gaat meten.
Doe dat best realtime in REW (of gelijkaardig), niet met opname: jij moet in je opgenomen audiofile dan natuurlijk weten welke timestamp overeenkomt met waar je de microfoon op richtte.. Als simpele oplossing zou ik dat roepen tijdens de opname. Of 1 file per richting maar dat is ook wel een geklooi. Dus: realtime is wel echt makkelijker.
Als je er niet geraakt met luisteren gaat dat wel veruit het simpelste zijn. Best een heel directionele. Of zgn. richtmicrofoon misschien.
> Die reflecties maken het inderdaad moeilijk
Reflecties zijn wel lager in amplitude. En later.
> Analyse van het spectrum: wat gaat mij dat leren?
Principe dat Frederic voorstelt is waarschijnlijk: je doet wat sweeps met de microfoon om te kijken waar het de piek van de frequentie(s) van het geluid het hoogste is. In theorie is dat dan de bron. Of anders wel de luidste reflectie.
Zitten wel wat caveats in. Ik zeg maar wat: stel dat het de achterkant van de frigo is en die heeft bovenaan een rooster dan gaat dat geluid daar bovenaan luider uit komen dan aan de voorkant, maar dat geluid bovenaan gaat dan bijvoorbeeld tegen het plafond weerkaatsen en dat is wat jij dan als luidste gaat meten.
Doe dat best realtime in REW (of gelijkaardig), niet met opname: jij moet in je opgenomen audiofile dan natuurlijk weten welke timestamp overeenkomt met waar je de microfoon op richtte.. Als simpele oplossing zou ik dat roepen tijdens de opname. Of 1 file per richting maar dat is ook wel een geklooi. Dus: realtime is wel echt makkelijker.
- lacer
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 212 keer
In Audacity kan je ook in realtime de frequentie heatmap bekijken, eerst opname starten, dan de functie Spectrum (via het Menu links van het geluidspoor).
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 814 keer
- Bedankt: 277 keer
Een thermos kan ook van die pieptonen geven maar dat zou waarschijnlijk makkelijk te traceren zijn.
Anders moet je eens in dat restaurant gaan vragen of ze de afzuiging even stil leggen terwijl iemand in huis luistert of dat effect heeft?
Anders moet je eens in dat restaurant gaan vragen of ze de afzuiging even stil leggen terwijl iemand in huis luistert of dat effect heeft?
-
R2D2
- Elite Poster

Gisteren ben ik dus opnieuw ter plaatse gegaan om de bron van de pieptoon te vinden.
Spoiler Alert: oorzaak gevonden.
Na eliminatie van heel wat mogelijke bronnen en omdat we met eigen oren (de locatie van) de bron niet konden vinden, deze keer met een richtmicrofoon, audio-interface en hoofdtelefoon aan de slag gegaan. De hoop was om met die shotgunmicro de richting van de bron te vinden en zo uiteindelijk de bron.
Dat lukte in eerste instantie niet. De piep was er nog altijd en leek zelfs luider dan vorige keer. Maar de micro in verschillende richtingen draaien gaf geen duidelijk en eenduidig resultaat. Net zoals met de eigen oren schommelde de intensiteit wel maar niet consistent genoeg om een dominante richting aan te duiden. Reflecties en interferenties maken het moeilijk.
Maar bij het rondgaan kwam ik wel in een zone waar het luider was. De piep kwam uit een plastic zak met wat rommel in. Daar bleek een sleutelhanger in te zitten met een klein ledlichtje, een made in China-gadget van 20 jaar geleden (patent 2003).
Dat onding bleek dus die irritante piep te veroorzaken die stopte als we de 2 knoopcelbatterijen eruit haalden.
Totaal ongevaarlijk dus (denk ik toch) maar toch straf dat dit klein onding zo'n irritant volume kon produceren.
Spoiler Alert: oorzaak gevonden.
Na eliminatie van heel wat mogelijke bronnen en omdat we met eigen oren (de locatie van) de bron niet konden vinden, deze keer met een richtmicrofoon, audio-interface en hoofdtelefoon aan de slag gegaan. De hoop was om met die shotgunmicro de richting van de bron te vinden en zo uiteindelijk de bron.
Dat lukte in eerste instantie niet. De piep was er nog altijd en leek zelfs luider dan vorige keer. Maar de micro in verschillende richtingen draaien gaf geen duidelijk en eenduidig resultaat. Net zoals met de eigen oren schommelde de intensiteit wel maar niet consistent genoeg om een dominante richting aan te duiden. Reflecties en interferenties maken het moeilijk.
Maar bij het rondgaan kwam ik wel in een zone waar het luider was. De piep kwam uit een plastic zak met wat rommel in. Daar bleek een sleutelhanger in te zitten met een klein ledlichtje, een made in China-gadget van 20 jaar geleden (patent 2003).
Dat onding bleek dus die irritante piep te veroorzaken die stopte als we de 2 knoopcelbatterijen eruit haalden.
Totaal ongevaarlijk dus (denk ik toch) maar toch straf dat dit klein onding zo'n irritant volume kon produceren.
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 719 keer
Kudos voor de energiezuinigheid van dat ding
goed dat het gevonden is.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- selder
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 786 keer
Zalig 
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- lacer
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 212 keer
Ledje werd vermoedelijk aangestuurd via PWM.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04