Minisforum mini pc of niet

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 117 keer
Te Koop forum

Ik zag deze mini pc of het internet, niet goedkoop en ook geen lokale winkel voor de garantie.
Iemand ervaring met deze winkel en of garantie?
Lokale alternatieven die niet een stuk duurder zijn?
https://minisforumpc.eu/products/minisf ... 9137041774
x0f
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb dat vroeger ook eens bekeken en het is een china-shop met distributiecentra in de EU als ik me goed herinner.

Je kan die pc's ook via amazon kopen. Als de prijs niet veel verschilt, heb je daar toch een extra zekerheid. Ik heb zo al een paar MELE fanless pc's gekocht omdat ik liever niet rechtstreeks op een china-shop bestel als het over een groter bedrag gaat.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 585 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb al enkele jaren een minisforum, krachtige hardware ... maar wel "china" bouw kwaliteit en zeker geen 'stille' fans ofzo :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 82 keer
Te Koop forum

Ik heb een 2tal jaar geleden gezocht en eerlijk gezegd mijn twijfels gehad bij minisforum. Je vindt veel reviews van mensen die zeer tevreden zijn, maar ook wel aardig wat reviews dat ze snel cappen door te hoge temps.

Ben zelfs voor een cluster van beelink minipc's gegaan. Draaien ondertussen een 2tal jaar. TDP is instelbaar in de bios, maar ze worden zeer snel onstabiel als je de TDP ook maar een beetje omhoog werkt (ook al blijft de temperatuur onder controle). Vermoed dat de voeding te krap is.

Momenteel aan het kijken voor misschien nog een aoostar gem12 om de cluster uit te breiden, maar shit, hardware is duur geworden. (2 jaar geleden 350€ voor minipc met 'matige' CPU, maar wel 32GB ram en SSD van 512GB. Kost vandaag minstens 200-250 euro meer).
suikerboon
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Provider

Ik koop meestal 2dehands mini-PCs van HP, Dell, of Lenovo. Deze zijn afgedankt van de zakelijke markt omdat de support vanuit de leverancier op is. Vaak zijn die dingen zeer OK qua prijs en heel stabiel. Verschillende webshops verkopen deze door, vaak met garantie vanuit de webshop.

Die Chinese varianten met ARM processors heb ik wel al gedraaid in het verleden met helaas niet stabiel.
DiffieHM
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb 2 stuks van de MS-01. Draaien hier nu een dikke 2 jaar als Proxmox clustertje. Hardware is degelijk en tot nu toe geen problemen mee gehad. Deze kwam op mijn radar omdat ik iets zocht met 2x SFP+. Mini-PCs die dit standaard hebben zijn niet dik gezaaid natuurlijk :-D

Heb destijds ook wel even getwijfeld omdat Minisforum qua naam niet echt bekend is. Ik heb rechtstreeks bij hen besteld (was toen wel redelijk lange wachttijd). Zijn idd ook via Amazon te verkrijgen, maar toen ik aan het kijken was hadden ze niet de specifieke configuratie die ik zocht.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Heb dus ook zo een MS-01 (i9 13th Gen, 64GB RAM, 3x NVME erin ... Proxmox erop - ideale homeserver voor in de kelder ... wordt wel warm/lawaaierig). Niet te gebruiken als desktop PC, dingen is een vliegmachine :-)
Afbeelding
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

@Sasuke de kelder? Is dat niet te vochtig voor elektronica zoals die server van jou?
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
---
CPU: AMD Ryzen 9 3900x; GPU: AMD Radeon RX 6800 XT; RAM: 32 GB DDR-4 @ 3200 MHz; Storage: 4 TiB Lexar NM790; Resolution 1440p
OS: Fedora KDE (daily driver); Windows 11 Pro (voor kernel-level anti-cheat games); MacBook Air M3 (15-inch) (voor onderweg)
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 82 keer
Provider

Mijn setup staat ook al een aantal jaar in de kelder, en daarvoor op een onverwarmde zolder. Zolang alles aan staat, blijft alles warm, en krijgt condensatie geen kans.
Pas als alles uit staat, afkoelt en je dan terug opstart, heb je meer kans op condensatie.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Ik zweer bij een oude of Lenovo of Dell. Al enkele keren staan "verwateren" bij zo'n Minisforum, dat wel.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 117 keer
Te Koop forum

Dus niet te gebruiken aan je bureau omwille van lawaai en warmte? @Sasuke
En is een asus nuc bijvoorbeeld dan zoveel stiller?
stefan1234
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 39 keer

Schrijf dit nu vanaf mijn Minisforum UM790 Pro, zou het niemand aanraden. Mijn exemplaar behoorde tot een zgn. "bad batch", en Amazon weigerde hem terug te nemen. Ik raad aan de post en de top comment te lezen.

De geheugenproblemen waren zelfs met de laatste BIOS-updates niet opgelost. Ook het halveren van de 32GB geheugen (16GB-module gebruikt voor Asus mini-PC voor familie) hielp niet. Windows 11 Pro of Linux, geen verschil. Uiteindelijk zijn de reboots na een jaar of twee gewoon opgehouden zonder aanwijsbare reden, al weet ik niet of het probleem zich niet opnieuw zou voordoen als ik terug zou gaan naar de oorspronkelijke 32GB.

Naast de geheugenproblemen en bijhorende plotse reboots, hadden veel UM790 Pro's, ook van andere batches, last van slechte bluetooth en wi-fi en een luid ratelende fan. Die laatste drie dingen heb ik voor mij persoonlijk "opgelost" door geen wi-fi en bluetooth te gebruiken, en de fan los te koppelen. Moest ik zware workloads draaien, dan was dat laatste misschien realistisch niet mogelijk. De spontane reboots van de eerste paar jaren deden zich i.i.g. even vaak voor met als zonder losgekoppelde fan.

Als je er wil op gokken dat jij dit soort problemen niet gaat hebben (omdat je fan wil zijn van een merk dat veel bang for the buck belooft), dan moet je zeker Minisforum PCs kopen. Het zou best kunnen dat jij er geen problemen mee hebt. Aanraden of afraden doe je echter niet op basis van of jouw eigen ervaring goed is of niet, maar op basis van structurele kenmerken van een bedrijf. En als je de gelinkte Reddit-post leest, heb je een illustratie van hoe je bij bedrijven als Minisforum meer kans hebt op dit soort problemen: omdat ze weinig of geen capaciteit hebben om de fouten van andere partijen te detecteren en hun ontwerpen er aan aan te passen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Mortov Molotov schreef: 1 week geleden @Sasuke de kelder? Is dat niet te vochtig voor elektronica zoals die server van jou?
"Normaal wel" ... maar er staat constant een raam open, en tot hiertoe nog geen enkel issue gehad (1j nu in de kelder).
En ik raad Minisforum zeker niet aan voor 'desktop' gebruik, zoals hierboven vermeld, teveel kwaliteits problemen imho. Op mijn MS-01 werkt de bluetooth bvb ook niet, maakt me niet uit, maar het is wel zo.

2dehands Enterprise desktops zijn altijd beter voor "PC/Desktop gebruik" thuis.
Afbeelding
x0f
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 56 keer

Een beetje off-topic:
Bluetooth lijkt wel een dingetje op de china pc's. Bij mijn MELE toestellen wou dit ook niet werken totdat ik doorhad dat je eerst wifi moest aanzetten in Windows 11. Met wifi geactiveerd werkt bluetooth dus, met wifi uit niet.
Verder wel blij met de bouwkwaliteit bij MELE en die zijn prima voor desktop-gebruik (maar ze zijn niet bedoeld als krachtpatsers).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 533 keer
Bedankt: 1277 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vanuit het KISS-principe ben ik niet zo'n fan van Minisforum.
Het is specifieke hardware en dus heb je specifieke drivers nodig. De dag dat minisforum stopt (embargo, geopolitiek, failliet, ...), hang je eraan.
Ik denk dat je beter af bent met een standaard MITX bord in een super kleine behuizing en met stille fans.
beont
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 2 keer

sky schreef: 1 week geleden Dus niet te gebruiken aan je bureau omwille van lawaai en warmte? @Sasuke
En is een asus nuc bijvoorbeeld dan zoveel stiller?
Iemand op mijn werk had ook een minisforum gekocht, en heeft hem terug gezonden omwille van het lawaai. (Jaar of 2 geleden) Geen idee of dat ondertussen beter is of niet, maar is wel iets om rekening mee te houden. Persoon in kwestie heeft dan zelf 1 gebouwd.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 41 keer
Te Koop forum

Je geeft niet aan waarom je de mini pc wil gebruiken. 1500 euro voor een mini pc is een pak geld.
Ik heb 2 oude minisforum mini pc's 2dehands besteld voor 50 euro elk, zijn fanless en 1 gaat dienen voor home assistant + backup adguard. Mijn servertje thuis is een dell optiplex 3060 I5 met 32GB ram voor een stuk of 20 docker containers. Als htpc heb ik nu ook een 3060 I5 in gebruik met een bijgevoegde hdmi 2.0 poort voor 4K te kunnen afspelen. Als ik de aankoop bekijk voor mijn 4 x 3060 mff mini pc's, 1 3080 mff mini pc en 2 minisforum N40 fanless mini pc's met een pak ram ( gekocht in betere tijden ) dan komt ik nog niet aan 1500 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”