Nederlandse Magic Earth navigatiesofware (privacyvriendelijk)

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 723 keer
Bedankt: 441 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ja, ja. Weeral van Nederlandse bodem. :-D

https://www.magicearth.com/
https://play.google.com/store/apps/deta ... arth&hl=nl
https://apps.apple.com/nl/app/magic-ear ... 1007331679
https://www.bright.nl/nieuws/2125402/au ... earth.html
https://itdaily.be/nieuws/software/magi ... ogle-maps/
https://zuid-holland.hcc.nl/nieuws/magi ... oogle-maps
https://www.iculture.nl/nieuws/magic-ea ... bonnement/

april 2025:
"Na een gratis proefperiode van een maand, zal de applicatie 99 eurocent per jaar kosten."
Nus het al 15 €/jaar. (-20% eerste jaar) :eek:
Heb hen dat ook eens gemaild. :eek:

Betaal ook maar 12 € voor Tom Tom, wat ik nog altijd de beste 3D navigatie vind. Om als nieuwe speler dit te vragen.... Iets meer features heeft deze wel. Maar heb ik dit nodig? Om mijn rijstijl advies te krijgen?

Soit, 20 jaar terug zat je bij Tom Tom aan 450 € aan kaarten op een PDA. en nog een dure Losse GPS module.
Laatst gewijzigd door satsurfer 3 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 373 keer
Bedankt: 258 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik was tot voor mijn huidige auto heel tevreden van Sygic, maar in mijn (betaalde) versie ontbreekt Android Auto.
Ik overweeg sterk om toch (al het weer eens in de reclame staat voor €89 eenmalig) het aan te schaffen om zo minder gevolgd te worden door Waze.
Computer(k)nul
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

In de App Store kan ik een proefperiode doen van 14-dagen, ik ga het eens proberen en als het goed is kan ik mijn abonnement stopzetten en dan via hun website voor premium betalen.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (40GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sinna schreef: 3 weken geleden Ik overweeg sterk om toch (al het weer eens in de reclame staat voor €89 eenmalig) het aan te schaffen om zo minder gevolgd te worden door Waze.
Lang geleden heb ik nog Sygic gebruikt. Maar ik vond hun navigatiealgorithme onlogisch. TomTom deed het veel beter.

Sygic staat hier aan 20 €/jaar -10 € code. Hoe kom je aan 89 €?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als bestaande klant krijg ik om de zoveel tijd een aanbod van eenmalig €89. Als het nog eens passeert, ga ik kijken om een screenshot te maken (op smartie).
Computer(k)nul
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Help shape Magic Earth: We're looking for Beta Testers for Android delivered through Google Play.

We ask a few minutes of feedback every few weeks and you get a free Premium license and early access to new features.

Email [email protected] if interested.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1176 keer
Bedankt: 760 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Cool, ook fietsnavigatie. Ga ik eens uitproberen.

Sygic heb ik niet zolang geleden nog eens getest, maar dat is toch een draak can een app geworden...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ik gebruik al jaren Waze om overal de max. toegelaten snelheid te kennen. Het navigatiesysteem van mijn Renault is meestal verkeerd. Vroeger nog Sygic getest, was net zo verkeerd als de ingebouwd TomTom van Renault.

Is dat nu al beter met TomTom ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

jammer genoeg niet @MarkDM, of toch niet in mijn ervaring.

Ik heb gisteren Magic Earth geprobeerd maar het gaf 50 aan in een straat dat al jaren 30 is. TomTom deed dit ook.

Voor mij is dit dus ook een reden om Waze te blijven gebruiken.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (40GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Geen enkele navigatie soft is zaligmakend. In Belgie is Waze meestal wel correct maar in het buitenland is dat niet altijd zo. Pas in Spanje ondervonden, verschil in max snelheid tussen GPS (Garmin Nuvi met 2027.1 kaart), Google maps en Waze. GPS was er meer naast, vooral als er snelheidsverschillen waren op dezelfde baan. Waze gaf regelmatig foute snelheid waar Google maps juist zat.
In het Waze topic staat dan ook nog eens dat we op een baan reden die er volgens Waze niet was terwijl die zelfs met Streetview van 2023 virtueel te rijden was (ook correct op Garmin).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1176 keer
Bedankt: 760 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Ondertussen deze Magic Earth eens een week uitgetest ipv Waze - elke dag gebruikt.

Android auto integratie werkt, maar soms blijft die gewoon compleet fout hangen (map update niet) - enige optie is dan de app killen en terug opstarten.
Werkt evenzeer niet als ik mijn VPN tunnel aan heb (wat standaard bij mij altijd aanstaat).
Traffic info was er eigenlijk niet. Verder nog wat problemen met rare routing... er is toch nog wat werk aan de winkel.

Goed begin maar moet stabiel zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 55 keer

MarkDM schreef: 2 weken geleden Ik gebruik al jaren Waze om overal de max. toegelaten snelheid te kennen. Het navigatiesysteem van mijn Renault is meestal verkeerd. Vroeger nog Sygic getest, was net zo verkeerd als de ingebouwd TomTom van Renault.

Is dat nu al beter met TomTom ?
Er zijn gewoon amper bedrijven die kaarten maken/updaten.
Waze heeft een grote community achter zich die zelf kaarten kan updaten en dus snelheidslimieten aanpast. Zelf steden & gemeenten kunnen bepaalde dingen pushen in Waze. Bv als er werken zijn etc, kunnen steden & gemeenten straten blokkeren etc in Waze.

TomTom en NavTeq/HERE zijn volgens mij de andere grote map providers. Sygic gebruikt bv HERE.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Toch triestig dat de snelheidslimieten de helft van de tijd verkeerd zijn bij TomTom...Dit voor een betalende app en pionier. Ze bieden mijns insziens nog de mooiste 3D weergave.
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 72 keer
Te Koop forum

Is de ring van Antwerpen al aangepast naar 100 km/u bij TomTom?
Jaren geleden gemeld dat 120 km/u al lang gewijzigd was maar een paar keer een nietszeggend antwoord ontvangen.
Dan maar opgegeven om hen te contacteren.
Victory Not Vengeance
THeoMj
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Sinna schreef: 3 weken geleden Als bestaande klant krijg ik om de zoveel tijd een aanbod van eenmalig €89. Als het nog eens passeert, ga ik kijken om een screenshot te maken (op smartie).
Die 89 € is voor premium plus levenslang anders iets van 14 € per jaar.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 224 keer

testertje schreef: 1 week geleden Is de ring van Antwerpen al aangepast naar 100 km/u bij TomTom?
Jaren geleden gemeld dat 120 km/u al lang gewijzigd was maar een paar keer een nietszeggend antwoord ontvangen.
Dan maar opgegeven om hen te contacteren.
De ring van Antwerpen is nog steeds 120 km/u. Dat is de snelheid op autostrades in Belgie bij mijn weten...
Internet: Fastfiber
GSM: Proximus
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Nope: de ring van Antwerpen (en ondertussen ook van Brussel) is 100km/u, afgedwongen door verkeersborden met snelheidsbeperking. Niet dat je doorheen de dag daar 100km/u haalt...

Toegevoegd na 2 minuten 56 seconden:
THeoMj schreef: 1 week geleden
Sinna schreef: 3 weken geleden Als bestaande klant krijg ik om de zoveel tijd een aanbod van eenmalig €89. Als het nog eens passeert, ga ik kijken om een screenshot te maken (op smartie).
Idd. dus pas na 6 jaar ben je goedkoper uit... doubting
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 1273 keer

VOiD schreef: 1 week geleden De ring van Antwerpen is nog steeds 120 km/u.
Om boetes te vermijden, zou ik toch letten op de dynamische borden.
Ik heb die de laatste jaren nooit weten afstaan (en dus 120 km/h), de maximale snelheid is er telkens 100 (en vaak minder: 90, 70, 50).
Datzelfde principe is doorgetrokken naar de E34 tot aan de afrit Wommelgem: op papier is dat 120, in de realiteit geven de dynamische borden altijd 70 aan.
THeoMj
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Sinna schreef: 1 week geleden
Als bestaande klant krijg ik om de zoveel tijd een aanbod van eenmalig €89. Als het nog eens passeert, ga ik kijken om een screenshot te maken (op smartie).
[/quote]

Idd. dus pas na 6 jaar ben je goedkoper uit... doubting
[/quote]

Ja zo heeft men altijd gelijk.
Het is dan ook voor premium functies onder andere maandelijkse map update.
Was indertijd iets van 39 € 20 jaar terug.
Wat was toen de prijs voor TOMTOM
Gewoon over te plaatsen op een ander Android toestel , inloggen en klaar.
suikerboon
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Provider

Magic Earth was jaren gratis voor niet-commercieel gebruik. Heel lang gebruikt omdat het inderdaad privacy vriendelijk is. Gaf goede traffic info en ook aan op X kilometer staat file, geen verrassingen meer. Dit mis ik zo hard in o.a. Waze. Hadden ook aparte downloadlinks voor non-Google-Play gebruikers.

Sinds het betalend is geworden is er veel aangepast, geen idee of het dezelfde ervaring nog is.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 224 keer

Sinna schreef: 1 week geleden Nope: de ring van Antwerpen (en ondertussen ook van Brussel) is 100km/u, afgedwongen door verkeersborden met snelheidsbeperking. Niet dat je doorheen de dag daar 100km/u haalt...
Door de dynamische verkeersborden die daar - meestal - aanstaan. Er staat geen enkel vast bord met een beperking tot 100km/u op de Antwerpse ring. Straffer nog, ze zetten die borden soms vlak voor een oprit waardoor die snelheidsbeperking vervalt en je gewoon terug 120 mag rijden. Wij moeten als bestuurder de regeltjes volgen maar de wegbeheerders en politie kent ze zelf niet (net zoals de meeste bestuurders die daar rijden).
Internet: Fastfiber
GSM: Proximus
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 1273 keer

VOiD schreef: 1 week geleden Straffer nog, ze zetten die borden soms vlak voor een oprit waardoor die snelheidsbeperking vervalt en je gewoon terug 120 mag rijden.
Je hebt gelijk: een dynamisch bord vervalt na een kruispunt, een oprit wordt gezien als kruispunt (een afrit niet).
Maar je zal zien dat na elke oprit er opnieuw dynamische borden staan, die doorgaans dezelfde snelheid aangeven.
Dus op hoeveel meter die 120 km/u dan van toepassing is, het zal alleszins zéér beperkt zijn. Ik betwijfel dat een politierechter het zal aanvaarden om uw snelheidsboete ongeldig te verklaren.
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 24 keer

devilkin schreef: 1 week geleden Ondertussen deze Magic Earth eens een week uitgetest ipv Waze - elke dag gebruikt.
.../... Verder nog wat problemen met rare routing... er is toch nog wat werk aan de winkel.

Goed begin maar moet stabiel zijn.
Ik ben de Magic Earth hier dus ook aan het testen als bèta tester en eigenlijk hier ook voor de moment nog geen al te beste ervaringen:

- de helft van de traject controles worden tout court niet eens gemeld !
- veel instellingen worden na een nieuwe start niet of nooit onthouden: bijvoorbeeld het geluid staat altijd af, ik moet dat steeds opnieuw instellen
- traject controles die wél gespot worden, worden als gewone camera gemeld...
- wegenwerken: dat is ook een punt dat ik al aangekaart heb dat eigenlijk helemaal "niet op punt staat"
- blijkbaar vissen ze toch nog niet in dezelfde vijver wat het kaartmateriaal betreft als Waze en Tom Tom

Ik had gehoopt dat ze het beste van de 3 werelden (Waze, Tomtom, Sygic,...) zouden implementeren, maar voorlopig is dat zeker nog niet het geval:
bijvoorbeeld: bij Waze worden snelheidscamera's (niet roodlicht camera's) enkel aangegeven als je sneller dan de toegestane snelheid rijdt op je route - ik vind dat je als gebruiker ten allen tijde zelf moet kunnen kiezen of deze gemeld worden of niet
Ook de gemiddelde snelheid bij traject controles is handig (enkel tomtom duidt dat aan bij bepaalde versies dan nog wel), ook dat missen ze bij Magic Earth: zelfs de helft van de traject controles op gewestwegen worden niet eens herkend of gemeld...

Dus ja, er is volgens mij toch nog nog veel werk aan de winkel om het zo goed te maken als Waze en Tom Tom en hiervoor moet je 15 euro betalen als gewone gebruiker: hopelijk lost men de gemelde miserie (ja ik noem dat miserie) vlug op, anders is dat geen € 15 waard.

Zijn er hier nog bèta gebruikers die er zo over denken?

Dank voor de input!

Dit is hier een heel recente mail van Magic Earth die bevestigt ermee bezig te zijn:

1. GPS op Android Auto
Bedankt om de optie "Use car's GPS on Android Auto" te testen en de werking te bevestigen. Dat helpt ons enorm!

2. Wegafsluitingen en gemelde wegenwerken
Dit is een punt waar we actief mee bezig zijn. We werken momenteel aan alternatieve oplossingen waarmee we deze data zouden kunnen aanvullen of overschrijven, en we bekijken daarnaast bijkomende databronnen waar die voor ons beschikbaar zijn. Helaas is daar op dit moment nog niets van operationeel, dus een verbetering op korte termijn kan ik u voorlopig niet beloven.

3. Trajectcontroles (gemiddelde snelheid)
U hebt volkomen gelijk dat de onderliggende data niet nieuw is. De reden waarom u ze op uw route niet te zien kreeg, is eenvoudigweg dat de functie zelf nog niet in de app geïmplementeerd was; het gaat dus niet om ontbrekende data aan onze kant. We verwachten deze deze maand toe te voegen, tenzij er intussen iets dringenders voorrang krijgt.

4. Instellingen voor snelheidscameramelding
Uw suggestie is toegevoegd aan de suggestielijst voor het team. Het scenario dat u beschrijft, waarbij een bestuurder kort voor een camera versnelt op een onbekende weg, vormt volgens mij een sterk argument daarvoor, en die redenering heb ik samen met de suggestie doorgegeven.

Hartelijk dank om de app zo grondig te testen en uw bevindingen zo uitvoerig neer te schrijven. Feedback van dit niveau is voor ons bijzonder waardevol, en u hebt gelijk dat heel wat gebruikers vooral uitkijken naar de ondersteuning van trajectcontroles.
suikerboon
Starter
Starter
Provider

Magic Earth gebruikt Openstreetmap data, helaas zijn trajectcontroles daar veelal afwezig. Openstreetmap is een open data bron dus elke vrijwilliger kan hier de problemen oplossen. Achter Waze zit een hele groep in Belgie die massaal de kaart bijwerken bij ... Waze, een gesloten bron.

Achter Openstreetmap zit een veel grotere groep, maar trajectcontroles is niet echt hun focus.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bericht magic earth:

"Hallo satsurfer,

Bedankt voor je bericht en je openhartige feedback over onze prijsstelling. Je hebt gelijk dat de €0,99/jaar een introductietarief was toen we overgingen van een volledig gratis app naar een duurzaam betaald model, het was nooit bedoeld als permanente prijs. De huidige €14,99/jaar weerspiegelt de doorlopende kosten voor kaarten, routering, verkeersdiensten en app-ontwikkeling, allemaal zonder advertenties en zonder het verkopen van gebruikersgegevens. Sinds de introductie van het betaalde model in december 2025 bieden we kortingen aan op de abonnementen en licenties.

We bieden momenteel ook een korting van 20% op het jaarabonnement voor alle gebruikers voor beperkte tijd, die je rechtstreeks kunt claimen tijdens het aankoopproces op onze website.

Met vriendelijke groet,
A*."

Heb zonet eens op mijn foldable TomTom free en Magic Earth geprobeerd...ik vind het visueel toch beter in TomTom. Ook gaf hij volgens mij een minder leuke weg om te rijden...weet niet of instellingen idem stonden....snelste of economisch...

Maar ook een drukke straat waar geen snelheid bij stond?!

Is nog ver van af....en mss. binnen 2 jaar eens terug bekijken....Ook geen zin meer om te gaan betatesten....

Als je ziet dat TomTom nu gratis is, die betalen toch ook kaarten?
DidierS
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Ik ben jaren gebruiker (geweest en opnieuw) van MagicEarth en eigenlijk best wel héél tevreden van hoor. Zelfs een paar keer helemaal naar Italië (inclusief Zwitserland met offline kaarten) gereden en steeds tevreden geweest over zowel de kaarten zelf als de traffic (uiteraard dat laatste niet in Zwitserland).

Kaarten van MagicEarth komen van OSM dus dat kan een beetje afhankelijk zijn van hoe actief de community is in de streek waar je rijdt. Maar over het algemeen vind ik de OSM-kaarten SERIEUS veel verbeterd ten opzichte van een 3-tal jaar geleden. En anders houdt niemand je tegen om StreetComplete te installeren hé: met een paar klikken kleine problemen opgelost in de buurt van waar je bent.

Vorig jaar ben ik dan wel even een 6-tal maanden volledig afgestapt van MagicEarth door hun domme zet om tegelijk de volledige app te vernieuwen (inclusief heel veel frustrerende problemen) en daarvoor nog geld te vragen ook... één van beiden was misschien aanvaardbaar maar beiden samen was er voor mij en veel anderen toen gewoon teveel aan. Begin augustus heb ik dan toch de sprong opnieuw gewaagd en het is verrassend goed opnieuw, ondanks dat het nu dus toch geld kost, maar eerlijk: 15EUR vind ik eigenlijk best wel OK als jaarprijs voor die privacy, Europees en de snelheid waarmee ze nu terug de juiste richting uit evolueren.

Het is niet allemaal goed nieuws, en dat geven ze op Reddit ook zelf toe hoor.
Ze hebben inderdaad nog geen ondersteuning voor trajectcontrole maar zijn daar wel volop mee bezig. Dat is dus niet de schuld van OSM zoals ik hierboven lees.
En (zelf ook eenmaal gemerkt op zo'n 5000km ongeveer) niet alle (vooral kortdurende) afgesloten wegen zijn overal even correct. Dat zou komen doordat ze werken met aggregators: firma's die alle informatie van heel Europa verzamelen en die dan gestructureerd aanbieden. Blijkbaar zouden er zelfs overheden zijn die onderbrekingen gewoon via PDF doorgeven... verklaart natuurlijk het probleem. Ook daar zoeken ze naar oplossingen en kijken ze vooral naar iets met verwerken van de meldingen die je als gebruiker ter plaatse kan doen, alleen willen ze niet in de valkuil trappen van Waze toen die nog klein waren: bij een kleine userbase kunnen een paar mensen een hele stad onbereikbaar maken met een paar gecoördineerde meldingen...

Dus ja, ik ben (terug) fan en nee, het is nog niet perfect maar gezien de snelheid van verbeteringen eigenlijk wel aanvaardbaar-goed-genoeg.
suikerboon
Starter
Starter
Provider

Voor de betaalde versie kwam was er trajectcontrole support, ik heb zelf in OSM er een aantal gefixt en die kwamen dan door in de kaartupdates. Hebben ze dat nu helemaal geschrapt tijdens de vernieuwing?

Toen lag het effectief aan OSM data over trajectcontroles die helaas in Belgie sterk ontbreekt.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

https://tweakers.net/reviews/15232/tomt ... e-weg.html
Vraag me af waarom ze dan geen kaarten up to date hebben de accurate snelheidsbeperkingen...Blijkbaar geen prioriteit.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”