Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 109 keer

Mijn frustratie van de dag is dat ik niet binnen geraak bij de pensioen dienst wanneer telefoneer en ik voor Nederlands kies als taal (logisch als Vlaming). Maar toen ik koos voor het Frans dan heeft het maar een vijftal minuten geduurd en ik werd al geholpen. Toen ik vroeg hoe dit kwam zei die dat ze aan Vlaamse zijde onderbemand zijn. Waarom kan de call desk niet gewoon meertalig zijn zodat iedereen kan geholpen worden?
Internet via Mobile Vikings
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer
Recent bedankt: 1 keer

jphermans schreef: 2 dagen geleden Waarom kan de call desk niet gewoon meertalig zijn zodat iedereen kan geholpen worden?
Tweetalige profielen zijn moeilijker te vinden én duurder.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 719 keer
Provider

Vooral duurder en dat is juist het probleem, als het duurder mocht waren ze ook gemakkelijker te vinden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator

Er zijn minder mensen die 2talig zijn, vandaar: moeilijker te vinden.
En als je die dan vindt, dan verwachten die een hoger loon, omdat er nog andere bedrijven ook interesse hebben in 2taligen. En als je niet genoeg betaalt, dan tekenen die 2taligen elders.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat ik zeg dus...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Toen ik nog bij het OCMW van Schaarbeek werkte (ik ben nu gepensionneerd sinds 2022) waren we een 5-tal Nederlandstaligen op ca. 1200 personeelsleden... :eek:
En als de vertaalster (Sara, een Oostendse) afwezig was mocht ik, als 3rd line IT'er in VMware/servers, daarbij ook nog alle communicatie (Emails en andere mededelingen) vertalen.
Als tweetalige NL/FR (+EN) met (99%) geslaagd Selorexamen kreeg ik wel een bijkomende vergoeding (ca. 200€/maand).
Alhoewel zeker de helft van de personeelsleden voor het Selorexamen geslaagd waren waren deze toch niet in staat om een zeer simpele conversatie in het Nederlands te houden, of zelfs te begrijpen... :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hangt het er ook niet vanaf in welke vijver je vist ?.... komen we alweer op prijs
Mijn werkgever vist op de bodem van de slechtste vijver voor bepaalde IT/netwerkfuncties, we mogen al blij zijn dat ze hun naam kunnen schrijven en niet verloren lopen op de parking.

J.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Is het niet zo dat er steeds minder goede vis in de vijvers zit? De kennis van de landstalen gaat er op achteruit. Ga naar gelijk welke winkel/horecazaak... en betaal cash een niet-rond bedrag. Een rekening van bv €12.40 betalen en €20.40 geven zodat er gemakkelijk kan weergegeven worden... oeps.. ik had al €20 ingegeven en de kassa toonde €7.60 terug... die €0.40 zorgt voor verwarring... of erger, panne met de kassa en een simple som kan niet meer uit het hoofd gemaakt worden.
Het gebeurt steeds meer.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
heist_175
Moderator
Moderator

on4bam schreef: 17 uren geleden Is het niet zo dat er steeds minder goede vis in de vijvers zit?
Als je ziet welke onbenullen er toch elke keer weer de bevoegdheid Onderwijs toebedeeld krijgen, is het eerder verbazingwekkend dat we nog steeds beter scoren dan Wallonië.
on4bam schreef: 17 uren geleden De kennis van de landstalen gaat er op achteruit.
Frans wordt gesproken door de Walen en die zijn stom, dus is Frans ook stom.
Dat soort redenering.
Disclaimer: mijn vrouw geeft Frans in het secundair (5 & 6). We zijn het stadium "huilen met de pet op" al lang voorbij.
Gelukkig zijn er toch nog enkele scholen waar de lat wél hoog ligt, ongeacht de richting.

Maar dat is enkel wat de overheid verkwanselt.
Hoeveel ouders hechten meer belang aan de randactiviteiten (voetbal, tennis, dans, ballet, ...) dan aan schoolse prestaties?
Hoeveel directies krijgen doorheen het jaar de vraag: "Mijn dochter heeft een danswedstrijd op do+vr, dus kan u haar vrijstellen"? Over. Mijn. Lijk.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik weiger nog altijd halstarrig te geloven dat er geen goeie mensen meer te vinden zijn. Misschien moet ik ooit wel toegeven...

J.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ze zijn er nog maar steeds minder.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Tweetaligheid wordt ook door AI ondergraven want de vertalers worden afgedankt en vervangen door AI. Aan een telefoongesprek hebben ze nog niet gedacht. Misschien eens vragen aan chatgpt?

Ik krijg ook de indruk dat we langzaam maar zeker achteruit gaan op gebied van kennis. Vandaag nog een bericht gelezen dat zelfs de beste leerlingen achteruit gaan. Er scheelt wel degelijk iets met ons onderwijs dat vroeger net één van onze sterke punten was. Vlamingen die uit principe geen Frans willen spreken vergeten ook dat net die talenkennis een groot voordeel was.

Ook de ouders spelen daar een rol in. In plaats van het belang van onderwijs en kennis in te lepelen zetten ze ze voor een scherm en schelden ze de leraar uit als die eens kritisch durft zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 657 keer
Provider
Te Koop forum

dat telefoongesprek proberen ze ook al vaak via AI.... helaas

en dat achteruitgaan van kennis is een feit, zelfs al van voor AI (maar die maakt het nog wat sneller), maar als je kijkt hoe heel wat leerkrachten al een "je m'enfou" hebben, dan kan dat niet verbazen natuurlijk.
input => output, dus als de input al aan kwaliteit moet inboeten, dan weet je dat je in een vicieuze cirkel terecht zal komen
heist_175
Moderator
Moderator

Joe de Mannen schreef: 17 uren geleden Ik weiger nog altijd halstarrig te geloven dat er geen goeie mensen meer te vinden zijn.
Het heeft weinig met geloven te maken, of weinig met "goeie mensen".
PIRLS, PISA, TIMMS, ... alle rapporten wijzen in dezelfde richting.

En voor de "rassendenkers", sinds kort ook gemeengoed aan een Vlaamse universiteit, ook bij de kansrijke kinderen gaat het niveau drastisch omlaag en mindert het aantal toppresteerders heel sterk.

Liever maakt de minister van Onderwijs zich druk over het al dan niet schrappen van een lesdag nav een jaarmarkt in het dorp. Alsof we daarmee de kentering gaan inzetten.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 270 keer

Ergernis, waar ik gelukkig nog een beetje mee kan lachen (want velen maken gewoon zichzelf belachelijk, maar het jeukt soms om erop te reageren): De vakantie is gedaan, de scholen gaan weer open en de zagende en klagende leerkrachten zijn weer terug.

@Taal hierboven. Dat men eerst maar eens de lat terug hoger legt voor de moedertaal (en dan bedoel ik Nederlands voor de duidelijkheid). Dat is al triestig genoeg. Hoe wil je dat kinderen wiskundige vraagstukken begrijpen als ze de vraag nog niet eens taalkundig kunnen ontleden... Veel te veel kinderen druppelen door terwijl dat eigenlijk niet zou mogen. Laatst nog eens naar VRT nieuws gekeken. 3, ja DRIE taal/grammatica-fouten in één uitzending... Pas op, ik ben ook geen held in taal, maar als ik het al merk... Dan Karrewiet kijken met de kinderen. Steeds meer en meer laten ze daar (thuis anderstalige) kinderen aan het woord in interviews om inclusief te zijn, maar die taal... OMG, zo helpen ze natuurlijk ook mee aan de normalisatie daarvan. Nee, ik vind het niet normaal dat een 12-jarige nog geen deftige zinnen kan maken bv.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

En wat dan met 40-jarigen die het nog altijd niet kunnen? :)

Onderwijs is onze belangrijkste grondstof maar doen alsof het wegwerpmateriaal is. Als ik één conclusie kan trekken uit vele reizen is het wel dat je de toestand van een land grotendeels kan afmeten aan het niveau van het onderwijs. Hoe slechter het onderwijs, hoe hoger de kans dat je in een bananenrepubliek zit.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Daarstraks nog in het journaal op VRT, taalondersteuning valt weg... het resultaat van dit soort ingrepen kan je raden. Leerlingen krijgen het moeilijker, leerkrachten moeten proberen om meer te helpen en hebben dan minder tijd voor de rest van de klas. Uiteindelijk gaat het niveau er voor iedereen op achteruit.
Als ik dan nog zie hoe veel uren minder er les gegeven wordt tegenover "mijn tijd" en het verschil in wat toen in de geschiedenis en aardrijkskunde lessen wordt gegeven tegenover wat onze zoon te zien kreeg dan is dat zeer opmerkelijk.
Wie kan in het middelbaar nog iets zeggen over de Eburonen, Clovis e.d., wie weet de naam nog van de stromen en rivieren in Belgie enz...?

Dat lijkt niet erg belangrijk maar draagt wel bij tot "algemene kennis" die bij andere thema's het dan weer gemakkelijk maakt.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Kennis is macht en de macht is dus gebaat bij zo weinig mogelijk verspreiding van kennis want dat is potentieel bedreigend voor de eigen/bestaande macht.

Brood en spelen kenden de Romeinen al maar dat is nu een business voor asociale media. Men maakt mensen wijs dat ze alle kennis voor de prijs van een abo kunnen bezitten maar in realiteit worden ze zo lomp als een kalf omdat ze hun eigen verstand niet meer (kunnen) gebruiken. AI zegt hen constant dat ze zo'n slimme vragen stellen en gokt er op los. We betalen voor zaken die men elders gestolen heeft en dat beknot verder de creativiteit.

Onlangs kwam ene Duchatelet, de Musk van Vlaanderen, daar nog eens op terug, voor hem was onderwijs niet meer nodig voor iedereen. School zou te saai zijn. Hij is voor een basisloon dat uiteraard zo laag is dat je alsnog moet flexijobben om eten te hebben. Patrons kunnen dan al die hongerige tegen elkaar uitspelen, qu'ils mangent de la brioche!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dan komt er in het nieuws 'de hoge venen staan in brand' , weten ze niet wat dat zijn, waar ze liggen en hoe erg dat is, als ze als weten wat brand is.
En het ergste is dat AI het door den duur ook niet meer gaat weten.
J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het komt zover dat men enkel nog controleert of men zelf niet in brand staat en als dat niet het geval is dan zegt men gewoon fake news! :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”